شناسهٔ خبر: 30751367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

موگرینی: با وزرای آسه‌آن درباره برجام گفتگو کردیم

R42340/P/S8,87,89,95/CT10

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجای اتحادیه اروپا از گفتگو با اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) درباره توافق هسته ای ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وبسایت اتحادیه اروپا، موگرینی عصر دوشنبه پس از نشست وزرای اتحادیه اروپا و آسه‌آن، در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره این نشست پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا درباره توافق برجام و تحولات جدید در خاورمیانه نیز در این کنفرانس بحثی مطرح شده است یا خیر، گفت: «ما درباره بسیاری از مسائل جهانی و تحولات منطقه ای، هم در آسیا و هم در اروپا و در خاورمیانه گفتگو کردیم. همانگونه که می دانید، همکاری ما با کشورهای عضو آسه‌آن، مداوم است، همین طور در چارچوب سازمان ملل، فکر می کنم به خصوص با توجه به حضور فعلی اندونزی در شورای امنیت (سازمان ملل متحد).»

موگرینی افزود: «ما همواره به صورت مداوم درباره مسائل خاورمیانه همکاری کرده ایم، و من وزرا (ی آسه‌آن) را در خصوص کارمان برای ادامه اجراشدن کامل و موثر توافق هسته ای ایران، به روز رسانی کردم. این موضوعی بود که به همراه موارد دیگر ما بین خودمان در موردش بحث کردیم.»

رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند.

پس از آن، ایران و اتحادیه اروپا بر سر ایجاد یک ساز و کار مالی ویژه مالی (موسوم به SPV) برای تداوم همکاری های مالی و تجاری به توافق رسیدند.

با اینکه اروپا هنوز تعهدات خود مبنب بر راه اندازی این سازوکار را عملی نکرده است، موگرینی اعلام کرده است که کار بر روی SPV در سال 2019 ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

نظر شما