شناسهٔ خبر: 30751078 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

محله‌ای که هر روز چندین بار با زلزله‌های خفیف می‌لرزد!

خط راه آهن تهران-تبریز و تهران-اهواز همانند دو لبه قیچی منطقه17 را طی این سال ها چند پاره کرده و علاوه بر مشکلات زیست محیطی و آلودگی های صوتی مشکلات عدیده اجتماعی پدید آورده است.

صاحب‌خبر -

 مصیب حسن‌زاده شورایار محله زهتابی منطقه ۱۷ تهران در گفتگو با خبرآنلاین گفت: منطقه ۱۷ با جمعیتی کمتر از سیصدهزار نفر در مساحتی بیش از هشت کیلومتر مربع در جنوب تهران با تراکم پذیری بالا، بافت مسکونی فرسوده و ریزدانه با حداقل امکانات بهداشتی، رفاهی و خدماتی واقع شده است که اکثر ساکنین محلات از طبقه ضعیف و آسیب پذیر جامعه و اقشار کارگری با حداقل درآمد هستند که به گواه آمار و ارقام، این منطقه، محروم ترین منطقه در میان مناطق ۲۲گانه با بیشترین آسیب های اجتماعی و کمترین سرانه های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی است.

وی افزود: از سویی دیگر منطقه ۱۷ به دارالشهدای تهران معروف گردیده چرا که بیش از چهار هزار شهید دفاع مقدس و چهارده شهید مدافع حرم از ساکنین این منطقه بوده و این منطقه از دوران پیش از انقلاب، با برپایی راهپیمایی های عظیم بر علیه دوران ستم شاهی محمدرضا شاه تا دوران هشت سال دفاع مقدس تا هم اکنون، دژ مستحکم دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری بوده و مردم ولایت مدار دارالشهدا، همیشه دین خویش را به نظام و رهبری اداء نموده اند و تا پای جان در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی ایستادگی کرده و حتی در این دوران پیچ تاریخی که با فتنه های سهمگین اقتصادی دشمن نیز مواجه گردیده‌اند همچنان علی رغم تنگناهای مالی و اقتصادی شدید زندگی خویش، اما همچنان پای انقلاب و شعارهای ضد استکباری سال ۵۷ خویش ایستاده اند.

حسن زاده ادامه داد: متاسفانه با وجود همه شعارهایی که دولت ها و مجموعه های مدیریت شهری یکی پس از دیگری در این سال ها در کاهش فاصله میان جنوب تا شمال تهران سر داده اند اما محرومیت ها همچنان پابرجاست و منطقه ۱۷ در کمبود امکانات سرآمد سایر مناطق شهری بوده و علاوه بر کمبود سرانه ها و بی توجهی های مسئولین شهری و دولتی، یکی از مهم ترین چالش های شهری در منطقه ۱۷ عبور خط راه آهن بوده است.

شورایار محله زهتابی گفت: خط راه آهن تهران-تبریز و تهران-اهواز همانند دو لبه قیچی این منطقه را طی این سال ها چند پاره کرده و علاوه بر مشکلات زیست محیطی و آلودگی های صوتی مشکلات عدیده اجتماعی پدید آورده و بسیاری دسترسی های محلی را مختل و رفت‌وآمد اهالی را با مشقت همراه کرده که البته با اقدام جهادی و انقلابی دولت نهم خط آهن تهران-تبریز زیرزمینی گردید که حالا پس از ده سال از آغاز این پروژه، مردم منطقه چند ماهی از گرد وخاک این پروژه خلاص شده اند و در آن زمانی که پروژه زیرزمینی شدن مطرح گردید قول مساعد زیر زمینی کردن خط تهران-اهواز از سوی مسئولین داده شد که متاسفانه خیلی زود مسئولان راه آهن و وزارت راه این قول خود به مردم را به دست فراموشی سپردند.

وی ادامه داد: مردمان منطقه ۱۷ چندین سال است که انتطار زیر زمینی شدن خط تهران-اهواز و حتی برچیده شدن این خط را می کشند، اما این روزها خبر اضافه شدن خط چهارم این خط نیز به گوش میرسد و برخی فعالیت های عمرانی جهت ساخت خط چهارم نیز آغاز گردیده است.

حسن زاده تصریح کرد: تا به امروز که سه خط راه آهن تهران-اهواز وجود داشته، بسیاری مخاطرات همانطور که در بالا ذکر آن گردید روح و روان اهالی را خراش داده به نحوی که فقط در خصوص لرزش های ایجاد شده توسط لوکومتیو های دیزلی عبوری از این سه خط، روزانه بیش از سی بار ساکنین حریم خط آهن در فاصله حتی صد تا صد و پنجاه متری، زلزله ای با قدرت ۳ تا ۴ ریشتر به گواهی کارشناسان مرکز زلزله شناسی که در منطقه حاضر گردیدند را تجربه می کنند، منازلی بسیار فرسوده و ناپایدار که هر روز بر ترک های دیوارهای این منازل افزوده شده و با نشست های چندباره مواجه می گردند.

وی افزود: حال با توجه به تمام صدماتی که این سه خط موجود بر جان و سرمایه مردم وارد می کند افزودن خط چهارم قطع به یقین اثرات جبران ناپذیر نارضایتی فردی و حتی اجتماعی را به همراه داشته و خواهد داشت.

شورایار محله زهتابی در خاتمه گفت: مردم این منطقه تا به امروز که وارد دهه پنجم انقلاب می شویم با جان و مال و آبروی خویش پای نظام و رهبری ایستادند و در برابر این ایستادگی مخلصانه خویش هیچگاه چشم داشتی نداشته اند، اما امروز تصمیم راه آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش خط چهارم تهران-اهواز سوهانی بر اعتماد و پایمردی این مردمان بوده و کمترین انتظار این مدافعان حریم نظام و رهبری آنست که مسئولان نظام به داد دل این مردم رسیده و با اقدامی انقلابی جلو این اقدام راه آهن را گرفته و حتی دستور به جمع آوری خط راه آهن تهران اهواز در این بخش از منطقه مسکونی را صادر نمایند که علاوه بر کاهش لطمات جسمی و روانی و اجتماعی این معضل، باعث آزادسازی اراضی حریم راه آهن تهران اهواز گردد به نحوی که با جمع آوری این خط به سرانه های بهداشتی، خدماتی و آموزشی که در منطقه با فقر شدید به سر می برد افزوده خواهد شد.

۴۷۴۷

نظر شما