شناسهٔ خبر: 30750297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس فرهنگی:

حضرت فاطمه(س) بزرگ‌ترین پشتیبان ولایت بود

تاج آبادی کارشناس فرهنگی گفت: فاطمه زهرا(س) بزرگ‌ترین زیرساخت و پشتیبان برای حکومت عدل علی(ع) بود که ان شا الله قرار است امام زمان(عج) آن حکومت را با ولایت پذیری و اطاعت‌پذیری مردم دنیا مستقر و برپا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ حضرت زهرا(س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار است. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. در یکی از این گفتارها که مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: فاطمه سرور زنان جهانیان است. پیامبر اکرم(ص) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه(س) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر می‌نمایند.

با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است.

در حدیث قدسی دیگری که در کتاب جنه العاصمه نقل شده است آمده: "یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما" ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم.

کارشناس فرهنگی:

اگر فاطمه زهرا(س) خلق نمی شدند هدف خلقت نقض می شد

حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی کارشناس فرهنگی در گفتگو با دیار آفتاب؛ به بیان نکاتی پیرامون این حدیث پرداخت و بیان کرد: بعضی افراد از حدیث "لولاک" اینگونه برداشت می کنند که مقام حضرت زهرا(س) بالاتر از مقام پیامبر(ص) است اما این برداشت اشتباه است.

وی افزود: حضرت محمد(ص) در حدیثی دیگر فرموده اند "ما خَلَقَ اللّه ُ خَلقا أفضَلَ مِنّی و لا أکرَمَ علَیهِ مِنّی" که این حدیث نشان می دهد رتبه و مقام پیامبر از تمامی انسان های عالم برتر است. همچنین در احادیث متعددی داریم که اگر حضرت علی(ع) خلق نمی شد هیچ فردی هم کفو و همتای فاطمه کبری(س) نبود تا با او ازدواج کند. این احادیث نیز نشان دهنده هم مرتبه بودن مقام این دو بزرگوار است.

تاج آبادی ادامه داد: منظور از حدیث "لولاک" این است که اگر حضرت زهرا(س) خلق نمی شد تمام هدف و غرض خلقت نقض می شد؛ که دلیل آن را خواهم گفت.

وی ادامه داد: علت آمدن انبیاء در طول تاریخ برای چه بوده است؟ برای اینکه مردم را از خواب غفلت بیدار کنند و آن ها با مطالبه عدالت و پرداخت هزینه های آن منجر به برپایی عدالت شوند. یعنی اگر مردم نیایند امام و ولی نمی تواند عدالت و قسط را برپا کند. همانطور که حضرت علی(ع) به دلیل نداشتن اقبال مردم زمان خود ۲۵ سال خانه نشینی کرد و پس از گذشت این زمان مردم با هجوم خود به خانه مولا، حجت را بر امیرالمؤمنین(ع) تمام کردند و ایشان امام مردم شد.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: فاطمه زهرا(س) بزرگ آموزگار حریم اهل بیت(ع) است به این معنی که به همگان آموخت چطور باید برای ولایت مدافع بود و از حریم آن دفاع کرد چرا که ولایت خواهان هدایت مردم برای برپایی عدالت است و این فلسفه امامت است.

تاج آبادی اضافه کرد: قدرت اعطایی خدا به ولی خود برای سکان داری مردم است. رهبر با پشتیبانی مردم است که می تواند کاری انجام دهد. امام(ره) گفتند من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می کنم. این نشان دهنده لازمه پشتیبانی مردم از حکومت اسلامی برای اقامه دین است. اینکه امیرالمومنین علی(ع) نتوانست حکومت را برپا کند به دلیل آن بود که مردم آماده نبودند. به همین علت حضرت به آماده سازی زیرساخت حکومت پرداخت.

حضرت فاطمه(س) بزرگترین پشتیبان ولایت بود

وی افزود: فاطمه زهرا(س) بزرگترین زیرساخت و پشتیبان برای حکومت عدل علی(ع) بود که ان شا الله قرار است امام زمان(عج) آن حکومت را با ولایت پذیری و اطاعت پذیری مردم دنیا مستقر و برپا کند. اینجاست که نقش حضرت زهرا(س) و چرایی خلقت این بانوی بزرگوار اسلام و معنای حدیث "لولاک" مشخص می شود.

تاج آبادی در ادامه به نظر اسلام در رابطه با نقش زنان در مناسبات سیاسی اجتماعی جامعه پرداخت و بیان کرد: خداوند متعال می فرماید "الرجال قوامون علی النساء" این مردان هستند که باید برای خدمت به زنان قیام کننده باشند، و بتوانند حق آن ها را بگیرند. حال وقتی در جامعه ای مثل جامعه زمان امیرالمومنین قحط الرجال می شود و مردان پشت زنان پنهان شده و عافیت طلب می شوند، اینجاست که حضرت فاطمه(س) آبروی خود را در دست گرفته و برای حمایت از همسر و امام خود به جامعه می آید. وقتی در جامعه مردی نباشد که امر خداوند را فرمانبرداری کرده و برای حق قیام کند، تکلیف از زنان ساقط نمی شود. اینجا زنان هستند که باید علَم عدالت طلبی را بلند کنند.

وی با اشاره به تقسیم کار در زندگی امیرالمومنین علی(ع) و فاطمه زهرا(س) که پیامبر به آن ها توصیه کرد: "کارهای داخل منزل با فاطمه(س) و کارهای خارج از منزل با علی(ع)" با تاکید بر مسئولیت بسیار بزرگ زنان در تربیت فرزندان گفت: بزرگترین مسئولیت زن، پرورش انسان است که قرآن کریم نیز برای هدایت همین انسان نازل شده است. حال که این مسئولیت بزرگ بر گردن مادر قرار داده شده است، اگر او در پرورش فرزند خود غفلت کند معلوم نیست چه بلایی به سر جامعه بشری خواهد آمد که متاسفانه در جامعه خود نیز بعضا شاهد این معضل و دست کم گرفتن مسئولیت خطیر تربیت فرزند هستیم.

گریه های شبانه روزی زهرای مرضیه(س) نشان دهنده تحریف اسلام بود

تاج آبادی در ادامه به تحریف اسلام پس از رحلت پیامبر پرداخت و با بیان اینکه فاطمه زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) شب و روز در حال گریه بود تصریح کرد: کسانی که مسئله گریه شبانه روزی آن حضرت را مسئله شخصی و معمولی می دانند بزرگترین ظلم را به بشریت می کنند. حضرت با گریه های خود نشان دادند آن اسلامی را که حضرت محمد(ص) برای آن به پیامبری برگزیده شد، به بیراهه رفته و تحریف شده است.

وی افزود: البته امیرالمومنین علی(ع) با تلاش فراوان و فراهم کردن زیرساخت ها که تا امروز هم با وجود مرجعیت آگاه و ولایت فقیه ادامه دارد، توانستند دو مرتبه اسلام ناب محمدی(ص) را احیا کنند. اما باید بدانیم که در برهه ای از زمان اسلام به قهقرا رفت و دچار جاهلیتی دیگر شد که تا امروز هم شاهد اثرات آن هستیم.

تاج آبادی خاطرنشان کرد: امروز کسی دخترش را زنده به گور نمی کند اما شاهد قتل کودکان در دنیا هستیم. چه ملت های مسلمانی که نماز و روزه و حج انجام می دهند اما نسبت به ظلمی که به بشریت می شود بی تفاوت هستند. امروزه تنها جمهوری اسلامی است که پرچم عدالت خواهی و عدالت گستری را برافراشته نگاه داشته و آن را تا ظهور حضرت حجت(عج) محکم در دست گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما