شناسهٔ خبر: 30750013 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آنفلوانزای پرندگان تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری

به گزارش ایرنا، آنفلوانزای پرندگان به نام 'H5N8' که بعنوان معضل جهانی مطرح شده، یک بیماری ویروسی در طیور است که گونه های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، آنفلوانزای پرندگان به نام 'H5N8' که بعنوان معضل جهانی مطرح شده، یک بیماری ویروسی در طیور است که گونه های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا می کند و باعث ایجاد تلفات می شود اما در عین حال در برخی از گونه های پرندگان به ویژه آبزی می تواند بدون ایجاد علایم بالینی وجود داشته و آنها را به مخزن ویروس تبدیل کند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در زُمره بیماری های خطرناک پرندگان به شمار می رود و ویروسی مشترک بین انسان و طیور است.
مبارزه با این بیماری در سال های اخیر بیانگر پیچیدگی این ویروس بوده که همواره زمینه دغدغه مسوولان و مردم را فراهم می کند.
به گفته کارشناسان در شرایط کنونی که فصل مهاجرت پرندگان محسوب می شود و استان اصفهان به عنوان یکی از استان های میزبان این پرندگان برای زمستان گذرانی است باید از شکار پرندگان مهاجر خودداری و هرگونه تلفات غیرعادی در جمعیت طیور به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع داده شود.
امسال با شیوع این بیماری در واحدهای صنعتی و سنتی مرغداری اصفهان متاسفانه شاهد تلفات یا معدوم سازی بی شماری از طیور در این استان بودیم که وضعیت جدیدی را در منطقه به وجود آورد و نتیجه آن ضربه سنگین به صنعت تولید مرغ و تخم مرغ بود.
آنفلوانزای پرندگان تاکنون در کشورهای مختلف جهان و ایران خسارت زیادی را به تولیدکنندگان طیور وارد کرده است.
تمام پرندگان به ویروس آنفلوانزا حساس هستند، اما مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، قرقاول، کبک، بلدرچین و پرندگان زینتی مانند طوطی، مینا، و سهره از بقیه حساس ترند.
با توجه به اهمیت اقتصادی و بهداشتی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اجرای اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای به منظور پیشگیری از این بیماری اجتناب ناپذیر است.

** آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان کنترل شد
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با تمهیدات بهداشتی و مراقبتی این اداره کل و همکاری فعالان بخش های خصوصی و دولتی از حدود 2 ماه گذشته تاکنون در مرغداری های صنعتی استان کنترل شد و جای نگرانی وجود ندارد.
شهرام موحدی افزود: بالا بردن سطح آگاهی شهروندان از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نحوه انتقال آن از مهمترین راه های مقابله با این بیماری و کاهش اثرات آن است.
وی اظهارداشت : گزارش نشدن ابتلا به این بیماری و عدم مشاهده و شناسایی کانون آنفلوآنزا در این مدت ، خبر خوبی است اما نباید خطر و تهدید ورود دوباره ویروس نادیده گرفته شود و در برابر ورود احتمالی آن اهمال کرد.
به گفته وی ادامه کنترل این بیماری در گرو مراقبت های ویژه بهداشتی از سوی صاحبان و کارکنان مرغداری ها و رعایت موارد بهداشتی در صنف پرنده فروشان است.

** واکسن طیور به میزان کافی در استان موجود است
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که واکسیناسیون طیور نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد، تصریح کرد: کمبودی در زمینه تامین واکسن مورد نیاز طیور در مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم.
وی ادامه داد : همزمان با نظارت بر واحدهای پرورش طیور تاکنون 2 میلیون و 700 هزار قطعه از این طیور واکسینه شده اند.
وی با بیان اینکه کوچ پرندگان مهاجر مهمترین عامل اشاعه ای بیماری محسوب می شود، گفت: ویژگی مهم این بیماری سرعت بالای انتشار آن در بین طیور صنعتی است که باعث تلفات و خسارات جبران ناپذیر می‌ شود.
به گفته وی با وجود هوای سرد و کوچ پرندگان احتمال شیوع این بیماری در میان طیور افزایش می یابد.
مدیرکل دامپزشکی اصفهان تصریح کرد : 30 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ابتدای تیرماه امسال در این استان شناسایی و کنترل شده است.

** 15 میلیارد ریال غرامت به خسارت دیدگان آنفلونزای فوق حاد پرندگان پرداخت شد
موحدی با بیان اینکه خسارت طیور معدوم شده را صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می کند، افزود: بابت غرامت تخم مرغ ها، خوراک طیور و کارتن ها و شانه های تخم مرغ معدوم شده مبلغ 15 میلیارد ریال به واحدهای زیان دیده پرداخت شد.
وی اضافه کرد : در موج اول این بیماری تعداد 30 واحد پرورش طیور در استان درگیر شدند که با اقدامات اداره کل دامپزشکی یک میلیون و 400 هزار قطعه طیور، 230 تن تخم مرغ، 110 تن خوراک طیور و مقدار زیادی کارتن و شانه تخم مرغ معدوم شد.
مدیرکل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال فعالتر می شود، گفت : هر گونه بی توجهی برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارات زیادی را به صنعت طیور وارد می کند بنابراین باید اقدامات بهداشتی، قرنطینه ای و امنیت زیستی در بالاترین حد انجام شود.
وی تاکید کرد: ضد عفونی کردن و جلوگیری از تردد افراد غیرمسوول به مرغداری ها، در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ ها و از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مؤثر است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد : همه مواد غذایی مزرعه پرورش طیور باید زیر نظر دامپزشکی تهیه و هرگونه ورود و خروج مواد مرغداری اعم از نهاده ها، کود مرغی و تخم‌ مرغ باید با گواهی سلامت و با مجوز دامپزشکی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه پرورش دهندگان طیور موظف هستند هرگونه تلفات غیرعادی واحدهای تولیدی خود را در اسرع وقت به مراکز دامپزشکی اطلاع دهند، تصریح کرد: در غیر اینصورت مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
به گفته وی کارگران واحدهای پرورش طیور در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی در انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان تاثیرگذارند.
موحدی بیان کرد : اجساد طیور تلف شده باید بلافاصله معدوم شوند و از قرار دادن آنها در اختیار حیوانات از جمله سگ، گربه و یا پرندگان خودداری کنند زیرا در صورتی که این حیوانات از طیور آلوده مصرف کنند، باعث انتقال این ویرس خواهد شد.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه ‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
آنفلوانزای پرندگان برغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام(OIE) منعقد شده ‌است.
استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.
استان اصفهان با 180 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید 5.9 میلیون قطعه مرغ و 95 هزار تن تخم مرغ در سال، رتبه دوم تولید تخم مرغ در کشور را دارد .
7150/6026/
انتهای پیام

نظر شما