شناسهٔ خبر: 30747319 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

با دستور سرپرست مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات

آغاز به کارمجدد کارگروه هوشمندسازی مدارس

آغاز به کار مجدد کارگروه گروه هوشمند سازی مدارس با حضور نمایندگان تام الاختیار سازمان ها، معاونت ها و مراکز تحت نظر حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش.

صاحب‌خبر -

بعد از خوش آمدگویی و ارایه گزارش چند سال گذشته در زمینه هوشمندسازی مدارس در دو محور اصلاح شیوه نامه هوشمندسازی مدارس و پیگیری ماده 69 برنامه ششم توسعه توسط رحمن عیسی‌زاده نشلی، رئیس گروه هوشمندسازی مدارس آموزش و پرورش در خصوص اهداف جلسه توضیحاتی ارایه نموده و سپس آقای دکتر حمیدی سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات درباره ضرورت نهادینه کردن هوشمندسازی مدارس در فرآیند یاددهی-یادگیری و اهداف کلیدی فرایندهای هوشمندسازی توضیحاتی ارایه نمودند.
حمیدی در خصوص اهداف تشکیل مجدد کارگروه و برگزاری منظم جلسات از کارگروه خواست تا در زمینه های زیر راه حل ارایه نمایند:
-    طراحی یک راهنمای عملیاتی و تعیین استانداردهای لازم  برای مدارس
-    پایش و ارزیابی مداوم با توجه به شاخصهای موجود در شیوه نامه
-    مدیریت و هماهنگی برنامه های مرتبط با هوشمندسازی مدارس
-    آموزش و مشاوره و فرهنگ سازی مداوم به مدیران و مربیان و والدین و دانش آموزان
-    برقراری ارتباط جهت مشارکت حد اکثری با ذینفعان مخصوصا والدین 
-    مستندسازی فعالیتهای مرتبط
در ادامه هر کدام از شرکت کنندگان به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند:
-    آقای عاصف مدیر فناوری اطلاعات و نماینده تام الاختیار دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ضعف معلمان و دانشجومعلمان در زمینه بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در شیوه‌های تدریس، ضرورت افزودن ماده درسی در رابطه با موضوع هوشمندسازی مدارس را برای دانشجو-معلمان خواستار شده اند. 
-    آقای رسولی نیا رئیس اداره فناوری اطلاعات و نماینده تام الاختیار شهر تهران با اشاره به کمبود نرم‌افزارها و محتواهای الکترونیکی در مدارس، به ضرورت دادن آزادی عمل به مدیران مدارس و معلمان برای استفاده از نرم‌افزارهای مفید در مدارس اشاره کرد.
-    آقای حسینی مسئول هوشمندسازی مدارس شهرستان‌های استان تهران و نماینده تام الاختیار نیز با اشاره به کار انجام شده در شهرستانهای استان تهران جهت ارزیابی و بررسی محتواهای الکترونیکی، از عدم امکان به کار گیری آنها در مدارس به علت محدودیت فعالیت بخش خصوصی صحبت کرد.
-    آقای خجسته رئیس اداره فناوری اطلاعات و نماینده تام الاختیار استان کرمان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده، به پدیده وارونگی مدیران و معلمان نسبت به دانش‌آموزان در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد.
-    آقای اسلامی مهر نماینده تام الاختیار معاونت پرورشی به ضرورت انجام پژوهشی جهت آسیب‌شناسی هوشمندسازی مدارس طی سالیان گذشته اشاره کرد.
-    آقای محمدی نماینده تام الاختیار سازمان نوسازی مدارس، پیشنهاد کرد چند مدرسه به عنوان الگو در هر استان در نظر گرفته شود تا مدیران سایر مدارس بتوانند از تجربیات آنها استفاده نمایند. ضمناً پیشنهاد شد مصوبات کارگروه راهبری هوشمندسازی با ذکر تکالیف هر بخش یا سازمان به تصویب شورای معاونین وزیر برسد و برای اجرا به ایشان ابلاغ شود.
-    آقای سبزواری و نماینده تام الاختیار معاونت متوسطه خواهان توانمندسازی معلمان در استفاده از نرم‌افزارهای تولید محتوا و سپردن وظیفه تولید محتوای الکترونیکی به معلمان شد.
-    خانم رشنو نماینده تام الاختیار سازمان استثنایی با اشاره به نیاز مبرم مدارس استثنایی به محتواهای الکترونیکی و سخت‌افزارهای رایانه‌ای خواستار توجه بیشتر به این مدارس شد.
-    آقای فراهانی رئیس گروه سامانه‌های یکپارچه مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، توضیحاتی در رابطه با سامانه اموال و ارتباط آن با سامانه مدارس هوشمند ارائه داد.
-    خانم تختایی از مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات توضیحاتی پیرامون پیگیری‌های انجام شده در خصوص ماده 69 قانون برنامه ششم (با موضوع تکلیف وزارت ارتباطات به هوشمندسازی مدارس روستایی، شهرهای زیر بیست‌هزار نفر و مدارس حاشیه‌ شهرهای بزرگ) ارائه داد. 
-    آقای میرزایی نماینده تام الاختیار دفتر حقوقی نیز درباره نحوه اجرای این ماده قانونی توصیه‌هایی مطرح کرد.
-    در ادامه آقای خجسته رئیس اداره فناوری اطلاعات استان کرمان به شرح شاخص‌های ارزیابی مدارس هوشمند در شیوه‌نامه اصلاح شده پرداخت و حاضرین به ارائه پاره‌ای نظرات در این باره پرداختند.
مصوبات:
-    شیوه‌نامه هوشمندسازی(اصلاح شده) برای نمایندگان حوزه‌ها ارسال و نظرات ایشان حداکثر ظرف مدت دو هفته تجمیع و سپس با هماهنگی کمیته مستندسازی حوزه ستادی به صورت بخشنامه برای اجرا به استانها ارسال گردد.
-    در جلسات آینده از مدیران مدارس و اساتید مطرح دانشگاه برای ارائه نظرت و تجربیات دعوت به عمل آید.
-    برای پیگیری امور و مصوبات هوشمندسازی، جلسات به صورت ماهیانه تشکیل گردد.
 

نظر شما