شناسهٔ خبر: 30746784 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

حذف شاگردان کوپر در پنالتی؛

استرالیا صفر(4)- ازبکستان صفر(2)؛ نجات با سرباز رایان

کانگوروها با درخشش دروازه‌بان خود در ضربات پنالتی ازبکستان را شکست دادند و راهی مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها شدند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی استرالیا در شروع جام ملت‌های آسیا غافلگیر شد و برابر اردن شکست خورد، اما بعد از آن دو پیروزی متوالی مقابل فلسطین و سوریه به دست آورد تا به‌عنوان دومین تیم گروه B راهی مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها شود؛ اما آنها در بازی امشب دوباره به مشکل خوردند و کار سختی مقابل ازبکستان داشتند، طوری که نتوانستند در طول 120 دقیقه دروازه ایگناتی نستروف را باز کنند.


شاگردان هکتور کوپر نیز که در شروع جام ملت‌ها دو برد مقابل عمان و ترکمنستان داشتند، در آخرین بازی دور گروهی نتوانستند ژاپن را شکست دهند تا همانند کانگوروها با حضور در رتبه دوم جدول به مرحله حذفی برسند، اما آنها امشب با عملکرد منطقی و جلوگیری از حملات استرالیا، کار را به ضربات پنالتی کشیدند ولی در نهایت با نتیجه 4 بر 2 مغلوب شدند.


استرالیا که نتوانسته بود در جریان مسابقه به برتری برسد، دومین ضربه پنالتی را از دست داد ولی متئو رایان آنها را به بازی بازگرداند و شوت توختاخوجائف را گرفت تا ضربات پنالتی نیز همچنان با تساوی دنبال شود؛ در ادامه کانگوروها بهتر ظاهر شدند و با پنالتی‌ای که یک بار دیگر رایان گرفت، توانستند ازبکستان را شکست داده و به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها راه پیدا کنند.

 


جام ملت‌های آسیا - امارات 2019 / مرحله یک هشتم نهایی
دوشنبه: 97/11/01 ؛ ساعت 17:30
استادیوم: خلیفه بن زاید- العین
داور: عبدالرحمن الجاسم(قطر)؛ کمک‌ها: طالب سالم المری و سعود احمد؛ داور چهارم: پاراکراما هماسونگا(سریلانکا)/ کمک داوران پشت دروازه: خمیس محمد المری(قطر) و احمد ابوبکر الکاف(عمان).

 


تیم ملی استرالیا
متئو رایان
میلوس دجنک
ترنت سینسبوری
رایان برت گرانت
عزیز بهیچ
مارک میلیگان
جکسون ایروینه
توماس روجیچ(111- ماسیمو لونگو)
آور مابیل(68- متئو لکی)
کریس اکونومیدیس(96- رابی کروزه)
جیمی مکلارن(75- جیانو آپوستولوس)


سرمربی: گراهام آرنولد

 


تیم ملی ازبکستان
ایگناتی نستروف
داورون کاشیموف
آنزور اسماعیلوف
اسلام توختاخوجائف
اولگ زوتی‌اف(105- فرخ سایفی‌اف)
جاووخیر سیدیکوف(73- علی‌بائف)
اودیل احمدوف
جلال‌الدین ماشاریپوف
اتابک شوکوروف
داستونبک خامداموف(107- عزیزبکتورگانبائف)
الدور شومورودوف(104- مارات بیکمائف)


سرمربی: هکتور کوپر

 

 

اخطار


اسلام توختاخوجائف(2) و داورون کاشیموف(46) از ازبکستان

توماس روجیچ(20) ، عزیز بهیچ(25) و رایان گرانت(109) از استرالیا

 

 


لحظات حساس


دقیقه 10: شومورودوف با فرار از سد مدافعان استرالیا در موقعیت تک به تک با متئو رایان قرار گرفت، اما خروج به موقع دروازه‌بان استرالیا اجازه نداد شوت مهاجم بلندقامت ازبکستان تبدیل به گل شود و در ادامه نیز توپ برگشتی را مهار کرد.
دقیقه 12: شوت روی پای بهیچ از پشت محوطه جریمه را نستروف در اختیار گرفت.

دقیقه 28: شوت محکم و زمینی سیدیکوف از فاصله 30 متری با اختلاف سانتی متری از کنار تیرک عمودی دروازه استرالیا به اوت رفت.

دقیقه 36: سانتر شومورودوف به پشت محوطه جریمه به خامداموف رسید که شوت او در چارچوب دروازه استرالیا نبود و به اوت رفت.

دقیقه 40: صحنه مشکوک به هند پنالتی بعد از سانتر بهیچ در محوطه جریمه ازبکستان اتفاق افتاد که داور قطری دستور به ادامه بازی داد.
دقیقه 41: ضربه ایستگاهی محکم روجیچ بی‌دقت بود و به دیوار دفاعی بازیکنان ازبک برخورد کرد.
دقیقه 43: ماشاریپوف بعد از دو سر توپ چشم‌نواز به مابیل و گرانت، شوت چندان خوبی نزد تا توپ به تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین اصابت کد.

 

 

دقیقه 58: استرالیایی‌ها از جناح راست محوطه جریمه ازبکستان حمله نه چندان جدی خلق کردند که در نهایت با ضربه سر گرانت توپ در دستان نستروف قرار گرفت.

دقیقه 60: پاس بلند دجنک از میانه زمین به پشت مدافعان ازبکستان و ضربه سر گرانت به شکل خطرناکی از کنار دروازه ازبکستان عبور کرد.

دقیقه 68: ضربه سر اکونومیدیس روی ارسال گرانت از بالای دروازه ازبکستان راهی اوت شد.

دقیقه 70: نزدیک بود استرالیا روی ارسال اکونومیدیس، پاس به عقب لکی و ضربه روجیچ به طور اتفاقی به گل برسد که نستروف توپ را جمع کرد.

دقیقه 77: متئو لکی نفوذ تند و تیزی از سمت راست محوطه جریمه ازبکستان داشت که بعد از سر توپ عالی ، شوت‌زنی کرد اما ضربه او درآستانه ورود به دروازه را نستروف درآغوش گرفت.

دقیقه 86: نزدیک بود دروازه استرالیا در آخرین دقایق مسابقه باز شود که ارسال ماشاریپوف و شوت روی پای احمدوف به دجنک برخورد کرد و راهی کرنر شد.

 

 

 

 

دقیقه 92: شوت فنی اکونومیدیس بعد از حرکت در عرض این بازیکن را نستروف به راحتی جمع کرد.

دقیقه 94: شوت محکم متئو لکی را نستروف به خوبی برگشت داد و ریباند این توپ را هم لکی با شوت روی پا زد که باز هم دروازه‌بان ازبکستان توپ را در اختیار گرفت.

دقیقه 98: نستروف بازهم بازیکنان استرالیا را ناکام گذاشت و این بار شوت عزیز بهیچ را گرفت.

دقیقه 105: شوت بغل پای روجیچ از کنار دروازه ازبکستان به بیرون رفت.

 

 

 

 

ضربات پنالتی


استرالیا 1 - ازبکستان صفر : مارک میلیگان، کاپیتان کانگوروها زننده اولین پنالتی بود که ضربه او به سمت راست دروازه در برخورد با نوک انگشتان نستروف تبدیل به گل شد.

استرالیا 1 - ازبکستان 1 : پنالتی اول ازبک‌ها را اتابک شوکوروف زد که با شوت‌زنی به مرکز دروازه موفق به گلزنی شد.

استرالیا 1 - ازبکستان 1 : شوت زمینی عزیز بهیچ را نستروف با شیرجه به سمت چپ دروازه به خوبی مهار کرد.

استرالیا 1 - ازبکستان 1 : اسلام توختاخوجائف دومین ضربه پنالتی تیمش را به مرکز و بالای دروازه زد که متئو رایان به خوبی شوت او را دفع کرد تا امید استرالیا زنده بماند.

استرالیا 2 - ازبکستان 1 : رابی کروزه، بازیکن تعویضی استرالیا پنالتی سوم تیمش را به کنج سمت چپ دروازه زد و تبدیل به گل کرد.

استرالیا 2 - ازبکستان 2 :  متئو رایان به سمت راست شیرجه زد، اما شوت علی‌بائف از بالای سر او وارد دروازه شد.

استرالیا 3 - ازبکستان 2 : شوت آپوستولوس برخلاف جهت نستروف که به سمت چپ شیرجه زده بود، تبدیل به گل شد.

استرالیا 3 - ازبکستان 2 : شوت زمینی بیکمائف چپ‌پا را متئو رایان با شیرجه عالی به سمت راست دروازه دفع کرد تا منجی استرالیا شود.

استرالیا 4 - ازبکستان 2 : متئو لکی با شوت به مرکز دروازه گل چهارم استرالیا در ضربات پنالتی را به ثمر رساند و صعود تیمش را قطعی کرد.

 

 

 

بهترین بازیکن


متئو رایان که در جریان مسابقه فقط یک بار در دقیقه 10 دروازه‌اش تهدید شد و واکنش خوبی روی تنها موقعیت جدی ازبکستان داشت، در ضربات پنالتی خوش درخشید و کیفیت بالای بازی خود را به نمایش گذاشت؛ این دروازه‌بان که هم‌باشگاهی علیرضا جهانبخش در برایتون است، در ضربات پنالتی و در حالی که تیمش یک پنالتی از دست داده بود، دو ضربه پنالتی ازبک‌ها را به خوبی مهار کرد تا بیشترین نقش را در صعود تیمش ایفا کرده باشد.

 

 

اتفاق ویژه


ازبک‌ها امیدوار بودند با هدایت هکتور کوپر در جام ملت‌های آسیا نتیجه خوبی بگیرند، اما آنها بعد از شکست در آخرین مسابقه مرحله گروهی برابر ژاپن، امشب هم نتوانستند از سد استرالیا عبور کنند تا وداع زودهنگامی با این رقابت‌ها داشته باشند.


از سوی دیگر تیم ملی استرالیا، قهرمان دوره گذشته جام ملت‌ها نیز که در مرحله گروهی چندان قدرتمند ظاهر نشده و در رده دوم جدول گروه B  قرار گرفته بود، درآستانه حذف از جام ملت‌ها قرار داشت که درخشش رایان در ضربات پنالتی مانع از ناکامی تیمش شد.

 

 

 

در حاشیه


* ترکیب تیم ملی استرالیا در مسابقه امروز نسبت به دیدار اخیرشان برابر سوریه تنها یک تغییر داشته که ترنت سینسبوری جانشین ماسیمو لونگو شده است.

* ازبکستان با پنج تغییر نسبت به بازی اخیرش برابر ژاپن، در دیدار مقابل استرالیا حاضر شده که آنزور اسماعیلوف، اولگ زوتی‌اف، اودیل احمدوف، جلال‌الدین ماشاریپوف، اتابک شوکوروف به ترتیب جانشین ایگور کریمتس، فرخ سایفی‌اف، فوزیل موسائف، علی‌بائف و اتابک شوکوروف شدند.

* روجیچ، هافبک میانی استرالیا به دلیل دریافت کارت زرد دو اخطار شد تا در صورت صعود استرالیا به مرحله بعد، دیدار آینده تیمش را بخاطر محرومیت از دست بدهد.

* گراهام آرنولد و هکتور کوپر، سرمربیان سرشناس دو تیم قبل از شروع مسابقه برخورد گرمی با یکدیگر داشتند.

 

 

* متئو لکی، ستاره استرالیا و باشگاه هرتابرلین آلمان، در دقیقه 68 به‌عنوان نخستین تعویضی تیمش وارد زمین شد تا نخستین بازی خود در جام ملت‌های آسیا را انجام دهد.

نظر شما