شناسهٔ خبر: 30746741 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

تاریخچه، فرهنگ و آداب و رسوم جزیره کیش در تور کیش

در گذشته، این جزیره را به نام «قیس» می‌خواندند. شکل این جزیره بیضی‌مانند است و در ۱۲کیلومتری کرانهٔ شیبکوه جای گرفته‌است. این جزیره سالانه یک میلیون نفر گردشگر را به خود جذب می‌کند.

صاحب‌خبر -
----------------------- رپرتاژ آگهی ----------------------


جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
در گذشته، این جزیره را به نام «قیس» می‌خواندند. شکل این جزیره بیضی‌مانند است و در ۱۲کیلومتری کرانهٔ شیبکوه جای گرفته‌است. این جزیره سالانه یک میلیون نفر گردشگر را به خود جذب می‌کند. در مورد تورهای مختلف تور نوروز 98 در سایت بیشتر بخوانید.

پیشینه تاریخی کیش
به گزارش سفر باتو ، از آنچه در کتب تاریخی بازگو شده‌است برمی‌آید که از زمان هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان، جزیرهٔ کیش تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام، این جزیره به‌دست خلفای اموی افتاده‌است. این وضع تا سال ۲۴۹ ه. ق ادامه یافت. در این سال، یکی از ایرانیان اهل ری بر خلیفه خروج نمود و تمامی جزایر خلیج فارس و بحرین، ازجمله کیش را مسخر خود ساخت.
حاکمیت معنوی ایرانیان بر کیش از نامه‌های نگاشته توسط ایشان به زبان پهلوی کاملاً مشهود است. از دوران حکومت آل‌بویه کیش مجدداً به حکومت ایرانی بازگشت و بعدها در زمان سلجوقیان و اتابکان فارس و سپس ملوک هرمز و آل‌مظفر و تیموریان، این وضع ادامه یافت.
در دوره سلجوقیان، کیش به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. در همین دوران، قیاصره در کیش به قدرت رسیدند. ایشان که در ابتدا بسیار فقیر بودند، با دزدی دریایی پایه‌های اقتصادی حکومت خود را مستحکم نمودند. حاکمان قیاصره که بر این جزیره حکمران بودند از نسل شخصی هستند به نام «قیس» این شخص از شهر سیراف که در منطقهٔ «بنی‌خالد النّصوری» قرار دارد آمده بودند. آخرین حاکم جزیرهٔ کیش یا «قیس»، که از نژاد قیاصره بوده‌اند: مَلِک سلطان‌بن مَلِک قوام‌الدین‌بن مَلِک تاج‌الدین‌بن مَلِک‌شاه‌بن قیس‌بن مَلِک جمشید. او به‌دست سیف‌الدین ابونصر علی‌بن کیقباد، حاکم جزیرهٔ «هرمود»، به امر اتابک ابوبکر در تاریخ ۱۲ جمادی‌الثانی سال ۶۲۶ ه. ق (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۶۰۸ خورشیدی) به قتل رسید، و با کشته شدن مَلِک‌سلطان، آخرین حاکم کیش، حکم سُلالهٔ قیاصره بر کیش برای همیشه پایان یافت.
در دوران طلایی کیش، مورخان زیادی راجع به آن اظهارنظر کرده‌اند. ابن خرداد، ابن بطوطه و یاقوت حموی یا به کیش سفر کرده و یا در باب بزرگی آن سخنوری کرده‌اند. سعدی در آثار خود دو جا از جزیرهٔ کیش و سفر به آن در این دوران یاد می‌کند.
زکریا بن محمد بن محمود قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباد می‌نویسد: «قیس جزیره‌ای‌ست در دریای فارس و دورش چهار فرسخ است و آبادانی دارد. شهری در کمال حسن و لطافت در آنجا بنا شده‌است و کشتی‌های هندیان به آن جزیره درآیند و تجارتگاه اهل هند و عجم و عرب است. آب چاه آشامند و حوض‌ها و آب‌انبارها ساخته‌اند.»

از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ این جزیره نیز هم چون جزیره هرمز به دست پرتغالیها افتاد و سرانجام در این سال، امام قلی خان، سپهسالار شاه عباس موفق به فتح خلیج فارس و بحرین و همه جزایر آن شد؛ و از آن پس کیش یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود.
تا سال‌های آغازین حکومت محمدرضا پهلوی، کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس بوده است. با ورود مروارید ژاپن به بازار ایران، به تدریج از اهمیت مروارید کیش کاسته شده و کیش نیز اهمیت خود را از دست داد.
در سال ۱۳۴۹ هیئتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی، جزیره کیش را مورد بازدید قرارداد و با توجه به ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب شد. محمدرضا شاه با استفاده از بودجه دولت اقدام به توسعه جزیره کیش کرد. به دستور شاه، تمام زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل، نمایشگاه بین‌المللی، فرودگاه، کازینو و اقامت‌گاهی برای استفاده شاه و خانواده‌اش ساخته شد. تورهای آفری نوروز 98 کیش کیش و تور نوروز 98 را تنها با چند کیلیک می توانید ببینید.
به گفته اسدالله علم، تا پیش از انقلاب ایران، جزیره کیش با هوای مطبوعش در زمستان‌ها، به عنوان محل اقامت و تفریح خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
جزیره کیش در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور برگزیده شد. امروزه اقتصاد کیش  و برپایه گردشگری و تجارت استوار است.

آداب و رسوم در کیش
كيش همچون ديگر جزاير وبنادر خليج فارس از گذشته هاي دور تاكنون در معرض تماس باحوزه وسيعي از فرهنگهاي جهان بوده است. ازسوي ديگر جزيره كيش به تنهايي چند گروه بومي نژادي ، زباني و مذهبي را در خود جاي داده است. اين گروه ها در عين حال كه در طول تاريخ با يكديگر زندگي مسالمت آميزي داشته اند و از نظر فرهنگي بسيار به هم نزديك شده اند، اما هر يك از آنها همچنان بخشهاي مهمي از فرهنگ ويژه خود را حفظ كرده اند. بیشتر بخوانید: دانستنی های سفر به گرجستان
مهمترين مراسمي كه دراين قسمت ميتواند مورد توجه قرار گيرد عبارتند از : مراسم زار ، مراسم عروسي ، مراسم بومي ، اعياد مذهبي ، عيد نوروز ، مراسم نيمه شعبان ، نيمه رمضان ، پايان صفر و…

آيين ،آداب ورسوم متداول بين اقوام مختلف
آداب و رسوم مردم خليج فارس ، به خاطر مجاورت با دريا و تماس با داخل فلات ايران ، با آداب و رسوم ساير نقاط ايران شباهت كمي دارد. از جمله اين آداب و رسوم انواع رقصهايي است كه ظاهراً براي درمان بعضي بادها و درمان بيماريها مفيد است. ظاهراً عقايد مربوط به بادهاي زار از طريق اتيوپي (حبشه) در سرزمينهاي اسلامي راه يافته است و عقايد مشابه آنچه در ايران وجود دارد در مصر ، عربستان و عمان نيز تحت عنوان «زار» ديده مي شود.
مسلمانان و مسيحيان اتيوپي بر اين باورند كه زار از جمله ارواح خبيثه است كه در رودها و چشمه ها بسر مي برند و گاه در كالبد انسانها نيز حلول مي كنند.
انجام بعضي مراسم خصوصاً انواع رقصها اين ارواح را مجبور به ترك كالبد انساني ميكنند. اين عمل معمولاً به وسيله زني انجام مي گيرد و مراسم چند شبانه روز طول مي كشد. رقص همراه با صداي طبلهاي كوچك و بزرگ است. در سومالي نيز همين رقص به نام «سار» وجود دارد.

آيين هاي خاص مراسم تولد نوزاد و نام گذاري نوزاد
اولين نوزاد براي پدر و مادر عزيز است. مادر در انتظار تولد دختر است كه در بزرگي در انجام كار منزل به او كمك كند. پدر هم مي گويد اگر اولين فرزند پسر باشد او را در كارها ياري خواهد داد.
از نام بزرگان فوت شده طايفه براي نام گذاري نوزادان استفاده مي كنند.

آيين هاي خاص مراسم تغسيل ، تدفين و سوگواري
هنگام فوت زن يا مرد همه نزديكان و همسايگان اعم از دوست و دشمن جمع مي شوند. ابتدا مراسم تغسيل و تدفين انجام مي گيرد، سپس فاتحه خوانده و به خانه هاي خود باز مي گردند. روز دوم ، صاحب ميت ، ملايي را به مسجد يا مجلس (مضيف) آورده تا قرآن بخواند. مردم تا سه روز به مسجد يا مجلس آمده قرآن يا فاتحه مي خوانند. تور کیش نوروز 98 را از دست ندهید.
از روز دوم تا سه روز ، زنان به خانه متوفي رفته و مردان به مجلس يا مسجد مي روند و به فاتحه خواني و سوگواري مي پردازند. پس از سه روز كه قرآن خواني پايان يافت ، عصر روز سوم ، خوراكي كه از برنج و گوشت تهيه مي شود ، به مسجد آورده و به نام «صواب ميت» بين مردم تقسيم مي شود. در بين محليان كيش مراسم هفت ، چهل و سال معمول نيست ، فقط روزهاي عيد فطر و عيد قربان به گورستان ميروند و فاتحه مي خوانند.

آيين هاي خاص مراسم عروسي ، بله برون ، ازدواج
پس از انتخاب دختر توسط پدر و مادر پسر ، چند نفر از بزرگان خانواده پسر براي خواستگاري به منزل پدر دختر مي روند. چنانچه با اين وصلت موافقت شد در همان مجلس ميزان پول جهيزيه و لباس دختر و تمام هزينه هاي سه روز جشن و عروسي تعيين مي شود. اگر مسآله اي چون مرگ يا بيماري شديد براي دو خانواده پيش نيايد ، سه روز پس از موافقت طرفين در منزل پدر دختر اتاقي را تزيين مي كنند كه به گويش محلي «فرشه » مي گويند كه همان حجله است.
سه روز جشن گرفته و با دهل و ساز به رقص و پايكوبي مي پردازند. در اين روزها همه مدعوين به صرف ناهار و شام دعوت مي شوند. در شب روز سوم ، مراسم عقد انجام مي شود. در بين محليان جزيره كيش ، مهريه معمول نيست ولي در هنگام صيغه عقد ۱۷ يا ۱۹ سكه بهار آزادي در تعهد داماد گذاشته مي شود.
 

نظر شما