شناسهٔ خبر: 30746458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

صالحی به بازرسی آژانس انرژی اتمی از دانشگاه‌ها اعتراف کرد/ «آژانس‌چای»، دسته‌گل تازه برجام!

اگر این بازرسی‌ها یک امر طبیعی بوده و مورد خاصی نبوده چرا به صورت مخفیانه اتفاق افتاده و تا امروز از انتشار خبر آن جلوگیری می‌شد؟

صاحب‌خبر -

/

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- زینب‌سادات میرسلطانی؛ زمانی که خورشید تابان برجام طلوع کرد تمام افکار را درگیر این موضوع کرد که میبایست با دنیا رابطه صلح آمیز و دوستی برقرار کرده و با تدبیر این دولت جدید چشم امید به غرب و رابطه با آن‌ها داشته باشیم. کمی گذشت و پس از نمایش تبلیغاتی از فواید این خورشید تابان در رسانه‌ها و فضای مجازی زمزمه‌هایی شنیده شد که از کم نور شدن و حتی ازبین رفتن این خورشید تابان خبر می‌داد. شاید نمایش این دستاورد‌های  اقتصادی، سیاسی و علمی،  همان اتفاق مهمی  بود که تیم مذاکرات هسته‌ای ایران توقع داشت که به نیت و هدف اصلی خود که همان توقف فعالیت‌های هسته‌ای است برسند، اما با گذشت چند سال از این توافق به ظاهر موفق، تغییرات تعاملی بین المللی در دانشگاه‌های برتر متفاوت بود از جمله بازرسی مخفی و سرزده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این دانشگاه‌های برتر که موجب خشم و عصبانیت دانشجویان و اساتید گردید؛ که در این گزارش به بررسی تحولات روابط بین الملل  دانشگاه‌ها در دوران توافق برجام و زمان مرگ برجام و همچنین در مقابل به واکنش مسئولین مربوط به این بازرسی‌ها می‌پردازیم.

اما امروز در تاریخ ۱ بهمن ۹۷ صالحی در گفتگو با یکی از رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد، به مساله‌ای اشاره کرد که تا به امروز تمامی مسئولین آن را تکذیب کرده و حتی از انتشار خبر بازرسی بازرسان آژانس بین المللی از دانشگاه‌ها به شدت جلوگیری می‌شد.

قسمتی از این مصاحبه را در زیر برای شما آورده ایم:

بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها به یکی از دغدغه‌های دانشجویان انقلابی و تشکل‌های دانشجویی به‌ویژه دانشگاه شهید بهشتی تبدیل شده است؛ آیا بازرسی از این دانشگاه صحت دارد؟

صالحی: بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز آموزشی نباید به‌گونه‌ای مطرح شود که این بازرسی‌ها مختص به ایران بوده و نسخه‌ای است که برای ایران پیچیده‌اند؛ هر کشوری که عضو پروتکل الحاقی باشد در چارچوب این پروتکل و بر مبنای دستورالعمل آن که تمام کشور‌های عضو پذیرفته‌اند، اجرا می‌شود.

/

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون از چندین دانشگاه کشور ازجمله دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و کاشان بازرسی کرده‌اند و این بازرسی‌ها طبیعی است.

 آیا پیش از امضای برجام نیز بازرسی از دانشگاه‌ها انجام می‌شد؟

صالحی: قبل از امضای برجام ایران به‌صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کرد جز بازه زمانی اوایل سال ۸۳ که قریب به دو سال ایران پروتکل الحاقی را اجرا کرد.

این اعتراف جالب توجه صالحی در حالی است  که ۲۶ تیر ۹۷ غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرگزاری دانشجو اذعان کرده بود: تاکنون هیچکدام از بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشور بازدید نکردند!

/

داستان بازرسی از دانشگاه‌های برتر ایران از جمله شریف، امیرکبیر، علم و صنعت در تابستان سال ۹۷ از دانشگاه امیرکبیر شروع شد.

 

 بیشتر بخوانید

 

شریف‌گیت

زمانی که خبر حضور بازرسان آژانس از این دانشگاه در فضای رسانه منتشر شد، مسئولین زیربط سریعا با خبرگزاری‌ها تماس گرفته و آن‌ها را مجبور کردند تا این خبر را تکذیب کرده و به آن نپردازند؛ و در همین زمان بود که ناگهان خبر بازرسی از دانشگاه شریف روی زبان‌ها افتاد. به دلیل حضور بی سرو صدا و مخفیانه آن‌ها هیچ فردی از چگونگی این بازرسی خبر نداشت و حتی رئیس دانشگاه شریف به جای تکذیب آن، تنها اظهار بی اطلاعی کرده بود؛ و این زمانی اتفاق افتاد که دقیقا در روز  قبل از این اتفاق غلامی وزیر علوم در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو این اتفاق را منکر شد و وجود هرگونه بازرسی را تکذیب کرد، اما یک روز بعد از آن در حاشیه جلسه هیئت دولت به صورت نامحسوس به بازرسی از دانشگاه‌ها اعتراف شد و انجام این امور به شورای عالی امنیت ملی نسبت داده شد و نیز نقش مجموعه وزارت علوم در این موضوع را بی تاثیر عنوان کرد.

 

بازرسان در علم  وصنعت

اما کمی بعد در جریان بازرسی از دانشگاه علم و صنعت اخبار آن توسط دانشجویان و اساتید به نوعی با وضوح بیشتر منعکس شد که حتی بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازدید بازرسان آژانس از این دانشگاه، خطاب به روحانی اعلام کرد: دست از لاشه متعفن برجام بردارید؛ و متن بیانیه زیر را منتشر کردند:

/

 

همچنین بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه بزرگ تهران در بیانه‌ای خطاب به وزیر علوم از بازرسی آژانس بین المللی از دانشگاه علم و صنعت بدون اطلاع دانشگاهیان انتقاد کردند.

 

بیشتر بخوانید

 

انتقادات گسترده دانشگاھیان از بازرسی آژانس از دانشگاهھای کشور درحالی است که وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی تأکید داشته و دارند که پاسخ به این موضوع ملی در حیطه وظایف آنھا نیست و این یک امر طبیعی است.

/

عده‌ای بر این عقیده اند که چطور فردی که از اتباع خارجه محسوب می‌شود نمی‌تواند در رشته‌های تحصیلی فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، فیزیک مولکولی (پلاسما)، فیزیک ذرات بنیادی، مهندسی پلاسما، مهندسی ایمنی و ... درس بخوانند، و یا برای مثال در دوران اصلاحات بحثی در خصوص ممنوعیت ورود پلیس به دانشگاه‌های کشور مطرح شد که یعنی اگر دزد و یا قاتلی وارد دانشگاه می‌شد پلیس این اجازه را نداشت که وارد دانشگاه شود در هر حال سوال این است که چه طور می‌شود ما به پلیس کشورمان به صورت قانونی این اجازه را نمی‌دهیم، ولی اجنبی اجازه دارد که به صورت محرمانه و آمرانه و به صورت بازرس بین المللی و مخفی و به صورت تاسف آوری از دانشگاه‌های ما بازرسی کند؟

 

قسمت تاسف بار‌تر اینکه عده‌ای از مسئولین همین دانشگاه‌ها با این افراد همکاری کرده و تمام اطلاعات اساتید و آزمایشگاه ها، تجهیزات و حتی پروژه‌های در حال کار و نقشه دانشگاه و اتاق اساتید را به این افراد ارائه می‌دهند؛ و زمانی که رسانه‌ها از آن‌ها درباره این اتفاق سئوال می‌کند جز تکذیب آن حرفی نمی‌زنند.

تکذیب؟ نه، تایید!

اما پس از ۶ ماه و بعد از آن که آب از آسیاب افتاد و تب و تاب مخالفت‌ها در ارتباط با موج بازرسی‌ها کم شد، رئیس سازمان انرژی اتمی بدون هیچ ترس و تردیدی در مصاحبه‌ای صحت تمامی این اتفاقات را تایید کرده و در آخر این موضوع را طبیعی می‌خواند!

 

سوالی که اینجا برای اذهان عموم پیش می‌آید و جناب دکتر صالحی می‌بایست درباره آن پاسخگو باشد این است که اگر این بازرسی‌ها یک امر طبیعی بوده و مورد خاصی نبوده چرا به صورت مخفیانه اتفاق افتاده و تا امروز از انتشار خبر آن جلوگیری می‌شد؟ و این بازرسی‌ها طبق چه معاهده‌ای و برای چه هدفی انجام می‌شود؟ آیا امروز در زمان مرگ برجام، دادن این اندازه امتیاز به غرب درست است؟ آيا در شرايط كنوني مسئولین از آزمون حفظ عزت و اقتدار در برابر خون شهدا بخصوص شهدای گرانقدر علمی و هسته‌ای و ديدگان ملت سرافراز و تاريخ سربلند ايران اسلامي نمره قبولي خواهند گرفت؟

نظر شما