شناسهٔ خبر: 30745807 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انتخاب بهترین فیلم های جشنواره پراگ با معرفی فیلم های ایرانی؛

«سه رخ» و«درساژ» بهترین های جشنواره فیلم‌ ایرانی در پراگ

هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی در پراگ، پایتخت جمهوری چک، شب گذشته، با معرفی برگزیدگان این دوره، به کار خود پایان داد.«سه رخ» و «درساژ» بهترین‌های جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فیلم "سه رخ" تازه‌ترین فیلم جعفر پناهی در این جشنواره از سوی تماشاگران به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد. جایزه بهترین فیلم این دوره هم به فیلم "درساژه" ساخته پویا دارکوبه اهدا کرد.

فیلم "سه رخ" تازه‌ترین فیلم جعفر پناهی در این جشنواره از سوی تماشاگران به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد. جعفر پناهی که بر اساس حکم قوه قضاییه در پی اعتراضات سال ۱۳۸۸ به بیست سال ممنوعیت از ساختن فیلم یا نوشتن فیلم‌نامه محکوم شده و اجازه خروج از ایران را ندارد، در پیامی تصویری، خطاب به بینندگان فیلمش در پراگ گفت: «او هرگز از فیلم ساختن دست نمی‌کشد، اما آنچه بیش از هر چیز دردناک است این است که او نمی‌تواند در کنار بینندگان آثارش باشد و واکنش آنان به فیلم‌هایش را ببیند.»

کاوه دانشمند، مدیر این جشنواره نیز آرزو کرد که جعفر پناهی در دوره‌ بعدی بتواند خود در این جشنواره حضور پیدا کند.

"سه رخ" که مانند سه فیلم قبلی جعفر پناهی بدون هیچ‌گونه مجوز و یا طی کردن مسیر معمول در سینمای ایران ساخته شده، روایتی از سه نسل از بازیگران زن سینمای ایران، و شیوه مواجهه جامعه و حکومت با سینما است.

هیات داوران بخش فیلم‌های بلند جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ، جایزه بهترین فیلم این دوره را به فیلم "درساژه" ساخته پویا دارکوبه اهدا کرد.

در بخش فیلم‌های مستند و کوتاه نیز به ترتیب، فیلم‌های "زنانی با گوشواره‌های باروتی" به کارگردانی رضا فرهمند و "وقت نهار" ساخته علیرضا قاسمی به عنوان فیلم‌های برتر انتخاب شدند.

در هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ، که مانند دوره‌های پیشین با استقبال فراوان سینما دوستان چک همراه بود، ۲۹ فیلم کوتاه، مستند و سینمایی به نمایش درآمدند.

مثل بچه آدم (آرین وزیر دفتری)، تاریکی (سعید جعفریان)، دریای تلخ (فاطمه احمدی)، عوارض خروج (محمد نجاریان)، مارلون (درناز حاجیها)، شب تولد (امید شمس)، ولتاژ (سمیرا قهرمانی)، محاق (علی درخشنده)، وقت نهار (علیرضا قاسمی) و بدل (روناک جعفری) فیلم‌های کوتاه این دوره بودند.

در بخش مستند نیز فیلم‌های در جست‌وجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی)، علی آقا (کامران حیدری)، زنانی با گوشواره‌های باروتی (رضا فرهمند)، دلبند (یاسر طالبی)، قوی‌تر از گلوله (مریم ابراهیمی) و آنچه که نمی‌گوییم (علی راضی) به نمایش درآمدند.

افسونگر (میلاد اعلامی)، همچنان که می‌مردم (مصطفی سیاری)، رضا (علیرضا معتمدی)، خوک (مانی حقیقی)، بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)، هجوم (شهرام مکری)، ایرو (هادی محقق)، هندی و هرمز (عباس امینی)، درساژ (پوریا بادکوبه)، بمب یک عاشقانه (پیمان معادی) و سه رخ (جعفر پناهی) هم فیلم‌های سینمایی به نمایش درآمده در این دوره بودند.

در بخش "پیشگامان" نیز دو فیلم "بید و باد" و "کیسه برنج" از محمدعلی طالبی به نمایش درآمدند. او در عین حال یکی از اعضای هیات داوران فیلم‌های سینمایی این دوره بود.

در بخش جنبی جشنواره نیز، جلسات نمایش و نقد و بررسی فیلم "پرویز" با حضور مجید برزگر کارگردان فیلم، در چند نوبت در مدرسه فیلم پراگ برای دانشجویان فیلم‌سازی این دانشگاه برگزار شد.

همچنین امروز  اول بهمن ماه ساعت 20:30 درپردیس باغ کتاب، اکران مردمی این فیلم سینمایی با حضور نگار مقدم، یسنا میرطهماسب و یک مهمان ویژه از میان چهره‌های  سینمایی برگزار خواهد شد.

 

 

نظر شما