شناسهٔ خبر: 30744602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

موانعی که موجب ضعف در روند ازدواج آسان جوانان می شوند

کاهش ازدواج در ایران امروزه به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده که به طور مسلم نمی توانیم مسائل اقتصادی را از دلایل این مشکل عنوان نکنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  ازدواج آسان از جمله واژه هایی است که روز به روز در حال منسوخ شدن بوده و دیگر کمتر شاهد برگزاری مراسم ازدواج جوانان به صورت آسان هستیم.

جوانان دم بختی که در سنین ازدواج قرار دارند پس از انتخاب عروس آینده خود، باید موانع سختی را عبور کرده و از چالش های بزرگی که ویژه مراسم عروسی است رد شوند.

همه می‌گویند باید آسان گرفت، اما سخت می شود کسی را در این زمانه پیدا کرد که آن را به همین راحتی و آسان برگزار کند، مراسم ازدواج را می‌ گویم.

در ابتدای امر ازدواج، خواستگاری و همه مراسم های رسمی و آداب و رسوم آسان پیش می‌ رود، خواستگاری و تعیین مهریه و شیربها، حتی کسی از داماد نمی ‌پرسد که آیا توان پرداخت چند هزار سکه بهار آزادی را دارد یا نه؟ به همین راحتی مراسم خواستگاری به خوبی و خوشی برگزار و مراسم عقد به پایان می رسد؛ اما این تازه آغاز سختی های پس از آن است.

سختی های ازدواج از این به بعد خود را به رخ می کشد، از مصائب اخذ وام ازدواج و سختی های پیدا کردن ضامن گرفته تا تهیه جهیزیه و تدارک مراسم عروسی و تالار و آتلیه و آرایشگاه که بگذریم، بس که چشم و هم چشمی در این موارد، بیشتر دیده شده و خود قصه بزرگ و رنجی دیگر است.

امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری زیاد شده که جوانان را بر سر دو راهی قرار داده است، یا باید قید ازدواج را زده آن را به تعویق بیندازند و یا بعد از تلاش های طولانی و سختی های زیاد به نتیجه می رسند.

شخص یا نهاد خاصی را در بروز این معضل نمی توان مقصر جلوه کرد، بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی دست به دست هم داده اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهد؛ کاهش ازدواج در ایران امروزه به یکی از معضلات فرهنگی اجتماعی کشور تبدیل شده که به طور مسلم نمی توانیم مسائل اقتصادی را از دلایل این مشکل عنوان نکنیم.

* افزایش ۷۷ درصدی آمار طلاق

در سال های حدود ۱۳۸۸ با اجرای طرح هایی از قبیل ازدواج آسان، آمار ازدواج در کشور افزایش قابل چشمگیری داشت اما به یکباره بعد از سال ۱۳۹۱ سراشیبی سقوط آغاز شده و میانگین ازدواج کاهش پیدا کرد؛ این در حالی است که آمار طلاق در ۱۰ سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده و متوقف نشده بلکه سال به سال نیز رشد نشان می دهد.

این نشان می دهد گرچه در برخی از سال ها با اجرای طرح هایی به افزایش میزان ازدواج کمک کرده ایم اما طرح ها و برنامه های موفقی برای کاهش طلاق نداشته ایم.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ آمار طلاق های ثبت شده در کشور ۷۷ درصد افزایش نشان می دهد که زنگ خطر و هشدار جدی برای خانواده ها است.

رضا جعفری با بیان اینکه ۴۰ درصد سبک زندگی مردم ایران به آپارتمان نشینی تبدیل شده است، تغییر در سبک زندگی بدون توجه به نیازها و آسیب شناسی های مربوط به ناهنجاری ها را موجب بروز انواع مدل های بزه در کشور عنوان کرد.

وی افزود: به همین دلیل طی ۱۰ سال اخیر آمار ازدواج ۳۷ درصد کاهش داشته است که این اعداد و ارقام نشانه هشدار در زمینه عوامل ایجاد و بروز و ظهور آسیب های اجتماعی در اشکال نو است.

* ۸ ازدواج به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در آذربایجان غربی

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار داشت: تعداد ۲ هزار و ۹۴۳ واقعه طلاق در ۶ ماهه اول سال به وقوع پیوسته که تا پایان آبان ماه به ثبت رسیده است و از کاهش ۳٫۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.

حیرت انگیز گفت: میانگین سنی ازدواج در آذربایجان غربی در آقایان ۲۶٫۵ سال و در بانوان ۲۲ سال بوده و میانگین سنی طلاق نیز در استان در آقایان ۳۶ سال و در بانوان ۳۱ سال است.

وی تاکید کرد: نرخ عمومی ازدواج به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ساکن استان ۸ واقعه ازدواج و نرخ عمومی طلاق ۱٫۸ واقعه است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی با اشاره به بیشترین میزان عمومی ازدواج در شهرهای استان افزود: شوط، چایپاره و چالدران به ترتیب بیشترین تعداد ازدواج و شهرهای پلدشت، پیرانشهر و سردشت کمترین میزان ازدواج ثبت شده را دارند.

حیرت انگیز در ادامه سخنان خود گفت: شاهین دژ و بوکان دارای بیشترین میزان طلاق نسبت به جمعیت خود بوده و چالدران و پلدشت کمترین طلاق ثبت شده نسبت به جمعیت خود را دارا هستند.

*  افزایش میزان وام و تسهیلات ازدواج جوانان

ارائه تسهیلات وام ازدواج به جوانان، یکی دیگر از راهکارهای افزایش آمار ازدواج در کشور است، این طرح از سال های پیش  هر چند با سخت گیری های بانک ها برای اعطای این وام در حال اجراست، اما برخی معتقدند میزان این وام، کفاف مراسم ازدواج با تورم کنونی را نمی دهد.

متاسفانه نظارتی بر بانک ها وجود ندارد و همین امر منجر شده تا بانک ها در ارایه تسهیلات ازدواج بهانه تراشی های زیادی را انجام دهند.

امیر.م یکی از جوانان که در نوبت دریافت وام ازدواج قرار دارد، بیان کرد: متاسفانه نظارتی بر بانک ها وجود ندارد و همین امر منجر شده تا بانک ها در ارایه تسهیلات ازدواج بهانه تراشی های زیادی را انجام دهند.

وی گفت: باید اهرم های فشار بر بانک ها اعمال شود تا موظف به پرداخت سریع وام ازدواج شوند، رقم وام ازدواج هرچند بیشتر شده، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور کم است، از این رو نباید سنگ اندازی در مسیر پرداخت آن صورت بگیرد.

این جوان در شرف ازدواج تاکید کرد: با سنگ اندازی درمسیر پرداخت وام های ناچیز قرض الحسنه، جوانان از مسیر ازدواج دور خواهند شد.

وی ادامه می دهد: گاهی والدین آرزوهای بر باد رفته خود را در هنگام ازدواج به فرزندانشان تحمیل می کنند و با بهانه تراشی و گذاشتن شرط و شروط های سختگیرانه مثل تعیین مهریه های بالا، ایراد گرفتن به تحصیلات، قیافه، محل زندگی و گرفتن عروسی های آنچنانی ازدواج را از مسیر طبیعی آن خارج می کنند.

طرح های زیادی برای ترغیب جوانان به امر ازدواج تاکنون مطرح شده بیشتر آن ها بر روی کاغذ طرح های خوبی به نظر می رسید اما در مرحله عمل یا ناقص اجرا شد یا اصلا به مرحله اجرا نرسید.

یک ازدواج موفق می تواند باعث آسایش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشد و به هر مقدار که ازدواج جوانان براساس موانعی که ذکر شد و یا موانع دیگر به تاخیر بیفتد تاثیرات منفی آن دامان جامعه را خواهد گرفت؛ حل این مشکلات نیازمند همدلی همه نهادهای اجتماعی و دولت و خانواده است تا بتوانند جامعه را از بحران تاخیر در ازدواج جوانان برهاند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما