شناسهٔ خبر: 30744253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری امسال ۵۳ روز با پدیده گرد و غبار مواجه بود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: استان در سال گذشته ۵۳ روز با پدیده گرد و غبار مواجه بود این در حالی است که این تعداد روز از ابتدای امسال تاکنون به ۵۳ روز رسیده است.

صاحب‌خبر -

شهرام احمدی ۲۹ دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، ضمن تبریک به مناسبت روز هوای پاک، اظهار کرد: ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک و هفته پاک نامگذاری شده است، این نامگذاری تلنگری بر آحاد جامعه بوده که نسبت به این موضوع حساس باشند و برای کاهش آلودگی تلاش کنند.
وی برگزاری کارگاه مدیریت سبز برای کارکنان تمامی دستگاه‌های اجرایی استان، تبلیغات آموزشی، ارسال برنامه‌های هفته هوای پاک برای دستگاه‌های اجرایی، برگزاری برنامه‌های آموزشی برای مدیران‌، معلمان و دانش‌آموزان مدارس، نواختن زنگ هوای پاک در مدرسه فرخشهر، برگزاری نمایشگاه، مسابقه و جشنواره در تعدادی از مدارس استان را از برنامه‌های این هفته برشمرد.
احمدی گفت: تصویب قانون هوای پاک و ابلاغ آن در ۲۳ مرداد سال گذشته یکی از اتفاقات خوب و نقطه عطفی در بحث محیط‌زیست بود که این قانون می‌تواند بسیاری از خلاءها را جبران کند.
وی بیان کرد: خوشبختانه چهارمحال و بختیاری جزء استان‌هایی است که به جز گرد و غبار، در سایر زمینه‌ها از جمله آلودگی هوا مشکلی ندارد.
احمدی افزود: چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۵۳ روز با پدیده گرد و غبار مواجه بود این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون به ۵۳ روز رسیده است.
وی ادامه داد: گرد و غبار با منشأ داخلی در این فصل به دلیل وجود رطوبت در استان وجود ندارد و اگر گرد و غباری وجود داشته باشد تنها منشأ آن خارجی است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بیان کرد: منابع گرد و غبار به سه دسته خارج از کشور، استان‌های همجوار و گاها محلی تقسیم‌بندی می‌شوند که برای جلوگیری از گرد و غبار با منشأ خارجی، سازمان حفاظت محیط‌زیست اقداماتی را همچون دیپلماسی محیط زیست با همکاری کشورهای همسایه برای کاهش این آسیب انجام می‌دهد.
وی بیان کرد: مسئولان سیاسی و مسئولان سازمان برای جلوگیری از این پدیده شوم پیگیری‌هایی را با استان‌های همجوار برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار انجام می‌دهند تا در سال‌های آتی مشکل گرد و غبار که منشأ آن از سوی استان‌های همجوار است، کاهش یابد.
احمدی در خصوص گرد و غبار با منشأ داخلی، تصریح کرد: سال گذشته اداره کل حفاظت محیط زیست استان با همکاری دانشگاه شهرکرد سه کانون داخلی گرد و غبار از جمله دشت شهرکرد، بروجن و خانمیرزا که می‌توانند برای تولید گرد و غبار داخلی مستعد باشند را شناسایی کرد، بیشترین آلودگی سال گذشته مربوط به دشت شهرکرد بود که اقدامات خوبی صورت گرفت.
وی ادامه داد: با همکاری تمامی دستگاه‌های اداری، احیاء اکوسیستم‌های آسیب‌دیده در دستور کار قرار گرفت و یکی از اقدامات شاخص در این زمینه احیای تالاب گندمان بود که با همکاری جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد و سایر ادارات انجام شد.
احمدی تغذیه مصنوعی دشت‌های مختلف استان، افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و روستاها، افزایش کمربندهای سبز، کشت گونه‌های مقاوم به کم‌آبی، مدیریت منابع آب و تبدیل آبیاری غرقابی به تحت فشار، تغییر الگوی کشت و افزایش حفاظت فیزیکی از جنگل‌ها و مراتع را از جمله اقدامات صورت گرفته در استان با همکاری دستگاه‌های مختلف برشمرد.
وی ادامه داد: جنگل‌ها به عنوان سدهای طبیعی در مقابل گرد و غبار هستند زیرا جنگل‌ها سالانه ۷۰ تن گرد و غبار را جذب می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان در ادامه در خصوص پایش و نظارت بر روی زباله‌ها در استان، بیان کرد: امسال پایش زباله‌ها از مراکز دفع پسماند به منظور مدیریت مناسب و آلوده نشدن هوا، بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.
احمدی بیان کرد:  پایش و نظارت بر مراکز صنعتی، خدماتی و تولیدی از دیگر اقدامات این اداره کل بوده که باید به گونه‌ای اقدام شود تا این استان به استان‌های آلوده تبدیل نشود
وی ادامه داد: در سال ۹۲، ۳۶ واحد آلاینده در استان وجود داشت که اکنون به ۱۴ واحد رسیده که این نشان از نظارت قوی این اداره کل بوده است.
وی در ادامه گفت: احیای تالاب گندمان، مأمن امنی برای پرندگان مهاجر شده است، به طوری که امسال ۲۶ گونه جدید از پرندگان مهاجر در استان شناسایی و طی ۱۰ سال گذشته رکورد پرندگان مهاجر زده شد.
احمدی کسب رتبه ملی اداره کل در شاخص‌های عمومی و اختصاصی سال ۹۶، کسب رتبه نخست این اداره کل در شاخص‌های اداری و استخدامی کشور و کسب رتبه نخست این اداره کل در امر پژوهش را از موفقیت‌های این اداره‌کل برشمرد.

نظر شما