شناسهٔ خبر: 30741795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نمایش منسجم با برنامه و تهاجمی ایران در بازی با عمان/ عمق دفاع ایران ثبات می خواهد

خوشبختانه علیرضا بیرانوند با یک سیو خوب مانع از شکستن رکورد گل نخوردن تیم ملی فوتبال ایران در چهار بازی خود در جام ملت های آسیا 2019شد و دروازه ایران را بسته نگه داشت .

صاحب‌خبر -

خبرگزاری برنالرستان- گروه ورزشی /اختصاصی : تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام ملت های آسیا 2019برابر تیم عمان به برتری رسید.

همانگونه که پیش بینی می شد ایران در این بازی حاکم توپ و میدان بود و بر خلاف دیدار با عراق کی روش با ترکیب اصلی خود پای به مرحله حذفی این بازیها گذاشته بود و البته در مقایسه با بازی قبلی خود چند تغییر ایجاد کرده و کنعانی زادگان ، چشمی ، غفوری و قدوس چهار بازیکنی بودند که از ترکیب بازی ایران با عراق در دیدار مرحله گروهی کنار گذاشته و به جای آنها سرمربی تیم ملی به دژاگه ، رضائیان ،حسینی و طارمی میدان داده بود.

تیم ملی در بازی با عمان از  نقاط قوت خود یعنی بازی ترکیبی در میانه میدان و کناره ها ،بهره گیری از فضاها و بازی بدون توپ گوش ها و عمق دفاع حریف و توپ گیری های عناصر درگیر خود در میانه میدان بهره کافی را برده و در همان نیمه اول توانست به با دو گل برابر این حریف عربی به برتری برسد.

ایران در دقیقه 3البته روی یک پاس هافبک عمانی و فرار مهاجم حریف غافلگیر شده و سید مجید حسینی با خطا مهاجم عمان را متوقف کرد و داور هم به نشان خطای پنالتی در سوت خود دمید و به نظر می رسید این پنالتی شاید آبستن حوادث غافلگیر کننده ای برای ایران در مرحله یک هشتم نهایی باشد که خوشبختانه علیرضا بیرانوند با یک سیو خوب مانع از شکستن رکورد گل نخوردن تیم ملی فوتبال ایران در چهار بازی خود در جام ملت های آسیا 2019شد و دروازه ایران را بسته نگه داشت .

به نظر می رسید اگر ایران با پنالنی دقیقه 3از عمان عقب می افتاد بازی می توانست شکل دیگری به خود گرفته و با استقرار بازیکنان این تیم در یک سوم دفاعی و ارائه یک بازی بسته برای ایران همچون بازی با عراق در جام ملت های دوره قبل دردسر ایجاد کرده و اتفاقاتی رقم بخورد که البته کمتر کسی آنرا برای ایران پیش بینی کرده بود.

علیرضا بیرانوند که پس از ناصر حجازی و احمد رضا عابدزاده دروازه بانان اسطوره ای ایران و آسیا به نظر می رسد جای پای خود را در دروازه ایران محکم کرده و تقریبا بی رقیب است پس از درخشش در جام جهانی و مهار پنالتی فوق ستاره پرتغالی کریستیانو رونالدو در این جام نیز تا این جای کار یکی از ستارگان ایران در امارات است و می تواند یکی از ستون های اصلی تیم ملی در راه رسیدن به قهرمانی جام ملت ها پس از 43سال باشد .

ترکیب ایران همچون ترکیب بازی با یمن یک ترکیب هجومی بوده و کی روش برای انتخاب رویکرد و روش بازی برابر عمان محافظه کارانه عمل نکرده و اتفاقا با چینش های درست خود در این بازی تهاجمی ظاهر شده و اگر بی دقتی بازیکنان نبود شاید ایران همچون بازی با یمن با یک پیروزی پرگل زمین بازی را ترک می کرد .

گرچه نمی توان به راحتی از بازی خوب امید ابراهیمی و نمایش وحید امیری و دوندگی های  این دو بازیکن به سادگی گذشت اما  در بین بازیکنان تیم ملی جهانبخش بازی خوبی را ارائه داد و او در کنار دژاگه که محور و موتور محرکه ایران در خط هافیک به شمار می رود و علیرضا بیرانوند سنگر بان لرستانی سه بازیکن شاخص ایران در این بازی بودند.

برخلاف خط هافیک که یک نمایش خیره کننده داشت و به خوبی نقش خود را ایفا کردند طارمی و آزمون شب خوبی را پشت سر نگذاشتند و با بی دقتی تمام ، موقعیت های ایجاد شده را برای گلزنی از دست دادند و نه تنها نتوانستند شمار گل های خود را در جدول گلزنان این جام افزایش دهند، بلکه ایران را در ثبت نتیجه ای پرگل تر در این مرحله ناکام گذاشتند.

استرس و میل زیاد طارمی و آزمون برای گلزنی و عقب نمادن از "معز علی" آقای گل قطری این بازیها شاید عمده ترین دلیل ناکامی و بی دقتی این دو بازیکن خوب ایران در بازی با عمان بوده و باید سرمربی ایران برای بازیهای آینده برای تمرکز بالای طارمی و آزمون و گلزنی آنها فکری اساسی کرده و این دو را همچون بازیهای اول و دوم در مرحله گروهی ریکاوری کند.

ایران در دیدار با عمان در یک شمایل کلی یک بازی خوب و منسجم و منطقی ارائه داد و هر وقت عزم دروازه حریف را کرد توانست حملات را با خط هافیک خوب و فکور خود طراحی کند و هر وقت هم می خواست جلوی حملات احتمالی عمان را بگیرد یک بازی کنترلی را با محوریت حفظ توپ و ضرب های متعدد کوتاه در کناره ها و میانه میدان ارائه دهد و در این مسیر می توان گفت ایران به آن هاژمونی رسیده است که در هر بازی مطابق با بازی حریف هم به ترکیب خود دست بزند و هم نمایش متناسب با چینش و بازی حریف ارائه دهد.

فراموش نکنیم تیم عمان یک تیم خوب و هماهنگ بود که در دیدار با ژاپن با اشتباه داور با یک گل مغلوب شده و در بازی با ازبکستان نیز با وجود شکست دو بر یک نمایشی خوب داشت .

ایران تا دقیقه 67بازی 66درصد مالکیت توپ داشت یعنی تا آن زمان با ارائه یک بازی تهاجمی حاکم توپ و میدان بود ، تعویض های کی روش برای تغییر روش بازی و کنترل تیم عمان و حبس این تیم در زمین خود بود به طوری که به جای طراحی حملات گسترده روی دروازه عمان ، ایران با بازی در میانه میدان و حفظ توپ سعی می کرد از حملات احتمالی حریف جلوگیری کرده و نتیجه بازی را حفظ کند اما با همین شیوه نیز دست کم چهار موقعیت خوب برای مهاجمین ایران ایجاد شد که با بی دقتی از دست رفت.

عمق دفاع ایران البته یک ایراد اساسی است که به نظر می رسد اگر درمان نشود در بازیهای حساس می تواند پاشنه آشیل تیم شده و تیم را ضربه پذیر کند . در عمق دفاع عمده ترین دلیل ضعف این است که ترکیب ثابتی از دو دفاع مرکزی به میدان نرفته و پورعلی گنجی ،حسینی ،منتظری و کنعانی زادگان در چهار بازی تیم ملی مدام در حال تغییر بوده و یک ترکیب ثابت در این نقطه از تیم ملی ایران در تمام بازیها به میدان نرفته در مرکز خط دفاعی هاژمونی و هماهنگی بین دو بازیکن دیده نمی شود که باید این ضعف جدی نیز رفع شود.

از آخرین شکست تیم‌ملی ایران مقابل یک تیم آسیایی در مسابقات رسمی، ۵ سال و دو ماه و شش روز می‌گذرد اما نمی توان صرفا این آمار را تضمینی برای شکست ناپذیری برابر آسیایی ها قلمداد کرد ولی باید پذیرفت که ایران متفاوت با همه رقبای آسیایی و مدعیان این جام ، یک بازی متناسب با شرایط حریف ارائه می دهد و شکل بازی ایران به گونه ای است که ضریب موفقیت بالاست و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید منتظر پایانی خوش برای ایران در رقابت های 2019بود .

یاداشتی ازعباس دارایی/ مربی درجهD  آسیا

 

 

 

نظر شما