شناسهٔ خبر: 30740592 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش چندباره قیمت ها در شرکت های خودرو سازی

تهران-ایرنا- پس از آنکه شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، نرخ های جدید محصولات خود را در قالب فهرست تولید دیماه امسال منتشر کردند، رسانه های داخلی با بازتاب قیمت های جدید محصولات این شرکت ها، به بررسی وضعیت متلاطم بازار خودرو و بلاتکلیفی مشتریان پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ طی چند روز گذشته قیمت انواع ماشین های گروه های خودروسازی ایران خودرو و سایپا در سامانه فروش اینترنتی این شرکت ها منتشر شد که موج گسترده ای از واکنش ها را با خود به همراه داشت.
بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب، با اعلام اینکه این شرکت ها افزون بر قیمت های اعلام شده دوباره اقدام به افزایش قیمت ها کرده اند عنوان داشتند: با افزایش قیمت محصولات، موج جدیدی از رشد قیمت‌ها در بازار اتفاق افتاده است و معلوم نیست رشد قیمت‌ها چه زمانی متوقف می‌شود.
همچنین این رسانه ها درباره ی خلف وعده‌ ها، تأخیرهای خودروسازان و مشکلات پیش ‌خریدکنندگان خودرو نوشتند: بیم آن می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه در موسسات مالی رخ داد، باشیم و بار دیگر مالباختگان خودرو با تجمع در مقابل نمایندگی خواستار بازگرداندن مبالغ خود باشند.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا هم با توجه به روش قیمت گذاری جدید اعلام داشتند: مبنای قیمت‌گذاری خودروها که پنج درصد زیر نرخ بازار است، مبهم است و برای مردم به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. تغییر مدیرعامل سایپا نیز موضوعی است که مورد توجه رسانه های داخلی نزدیک به هر دو جناح سیاسی قرار گرفته است.
رسانه های اصلاح طلب
.............................
** افزایش قیمت خودروها
روزنامه ایران با تیتر «رکود افزایشی در بازار خودرو» می نویسد: در حالی که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و مردم پولی برای خرید خودرو ندارند، قیمت این کالا که به کالای لوکس تبدیل شده در حال افزایش است. فعالان بازار خودرو می‌گویند: از روز گذشته و با افزایش قیمت محصولات سایپا موج جدیدی از رشد قیمت‌ها در بازار اتفاق افتاده است و معلوم نیست رشد قیمت‌ها چه زمانی متوقف می‌شود. آنها اظهار کردند که تنها توصیه ما به مردم این است که خودروهایشان را نفروشند چرا که دیگر نمی‌توانند خودروی خریداری کنند. در بین خودروهای داخلی استپ وی بیشترین افزایش قیمت (3 میلیون تومان) را روز گذشته تجربه کرد.

روزنامه قانون در مطلبی کنایه آمیز به خودروسازان با تیتر «گرانی پراید شایعه است» نوشت: در هفته گذشته قیمت پراید 6 تا هفت میلیون رشد داشته. یعنی اگر اقتصاد کشور چنین سرعت رشدی داشت الان ما اقتصاد اول منطقه که هیچ اقتصاد اول جهان بودیم. البته طبق اطلاعات دقیق و مستندی که صدا و سیما اعلام می‌کند همه کشورهای غربی و شرقی در حال تجربه بالاترین نرخ تورم و رکود و بیکاری هستند و هیچ بعید نیست ما الان اقتصاد اول جهان باشیم. فقط داغیم و نمی‌فهمیم. خب در این وضعیت آیا حق نداریم قیمت ماشین‌های داخلی‌مان را با قیمت بالاتری از ماشین‌های چنین کشورهای فقیری بفروشیم تا قدرت‌مان را به همگان نشان دهیم؟البته این افزایش قیمت طی کمتر از یک هفته صورت گرفته و احتمالا مثل همیشه مسئولان دلیل خوب و قانع کننده‌ای برای کارشان داشته‌اند. درست است به قول جناب مطهری ما مردم، خودمان از ته دل دوست داریم همه چیز گران شود تا بلکه حقوق‌های هنگفتی که سر موقع دریافت می‌کنیم را به نحو احسن خرج کنیم. ولی مسئولان هم در پاسخگویی به نیازهای ما توانی دارند و کمرشان درد می‌گیرد زیر بار این همه رفع نیاز ما. ما هم تصمیم گرفتیم با نفوذ در شورای قیمت‌گذاری این خودرو ملی، دلایل آن‌ها را برای افزایش قیمت کشف کنیم. ولی خبرنگار ما نتوانست چنین شورایی پیدا کند و از هر کس پرسیده، لپش را کشیده‌اند و پوزخندی به او زده‌ و روانه‌اش کرده‌اند. حتی یکی از مسئولان در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسیده: شورای قیمت گذاری پراید را کجا می‌توانیم پیدا کنیم با بیمارستان روانی تماس گرفته که با فرار به موقع خبرنگار، قضیه ختم به خیر شده است.

**خلف وعده خودروسازان داخلی
«پس‌لرزه‌های زلزله در جاده مخصوص» عنوان روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن می خوانیم: در روز‌های گذشته با وجود اینکه هنوز این دو خودروساز به تعهدات خود در قبال مصرف‌کنندگان عمل نکرده‌اند و بسیاری از خریداران به خودرو‌هایی که شاید برخی از آنها بیش از یک سال و نیم است در انتظار تحویل خودرو خود هستند، باز هم اقدام به پیش‌فروش برخی از محصولات خود کرده‌اند. به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این اقدام خودروسازان تنها برای به دست آوردن سرمایه انجام شده و هنوز مشکلات خودروسازی‌ها از بابت تأمین قطعات و میزان بدهی‌ها حل نشده است؛ بنابراین بیم آن می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه در موسسات مالی رخ داد، باشیم و بار دیگر مالباختگان خودرو با تجمع در مقابل نمایندگی خواستار بازگرداندن مبالغ خود باشند.

روزنامه آرمان با تیتر «پیش‌فروش خودروهایی که وجود ندارند» نوشت: در حالی که بسیاری از کارشناسان و شهروندان همواره انتقاداتی نسبت به کیفیت و ایمنی بعضی از خودروهای ساخت داخل دارند، اما حاضرند این محصولات را به هر قیمتی بخرند. خودروسازان نیز هر گاه با کمبود خرید یا تقاضا مواجه می‌شوند با راه‌اندازی یک طرح پیش‌فروش، عرضه محصول خود را تضمین می‌کنند. آنها حتی با چنین سیاستی توانستند با کمپین فراگیر «نه به خرید خودرو صفر داخلی» مقابله کنند. این بار نیز فصل تازه‌ای روی پیش‌فروش خودرو گشوده شده است. در حالی که از اواخر سال گذشته خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها قابل پیش‌بینی بود، خودروسازان گاه و بی‌گاه با طرح‌های خود مبنی بر پیش‌فروش خود را به اجرا می‌گذاشتند. گویا آنها از ادامه همکاری با خودروسازان خارجی و تامین قطعه خود مطمئن بودند و یا تصور می‌کردند که خودروسازهای فرانسوی در ایران ماندگار هستند که وعده تحویل رنو ساندرو در شهریور 97 را 9 ماه پیش از آن دادند. اگر هم مدیران سایپا از بازگشت تحریم و الزام رنو مبنی بر ترک ایران آگاه بودند، اقدام آنها نه‌تنها غیراخلاقی، بلکه غیرقانونی هم بوده است. زیرا زمانی که موعد تحویل خودروهای ساندرو فرا رسید، آنها اعلام کردند که به‌دلیل تحریم‌ها متقاضیان می‌توانند دو دستگاه خودرو تیبا بخرند و یا پولشان را با سود متعلقه بگیرند. این در حالی است که قیمت رنو ساندرو در آن زمان حداقل دو برابر دو دستگاه تیبا بود. اما بدعهدی‌ها و رفتارهای شائبه‌برانگیز به همین‌جا ختم نمی‌شود، شرکت‌های مختلف خودروسازی در حالی این روزها اقدام به ثبت‌نام جدید می‌کنند که بیش از شش ماه از موعد تحویل ثبت‌نام‌های قبلی گذشته و کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند پس از چند ماه خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند. برخی کارشناسان این اقدام خودروسازان را به رفتار موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تشبیه می‌کنند و معتقدند مشکل این موسسات درنهایت با هزینه از بیت‌المال حل شد. همین مساله نیز ممکن است در خودروسازی‌ها به‌وجود بیاید و خودروسازی‌ها نتوانند به تعهداتی که داده‌اند عمل کنند.

**تغییر مدیر عامل سایپا
سایت فرارو با اعلام اینکه مدیرعامل سایپا نیامده رفت نوشت: رکورد زمانی جا‌به‌جایی مدیریتی در خودروسازی ایران که تا ظهر دیروز در دست محسن قاسم جهرودی (مدیرعامل پیشین سایپا) بود، توسط محمدرضا سروش شکسته شد تا وی پس از تنها سه ماه، از مدیرعاملی سایپا کنار گذاشته شود. هرچند شنیده می‌شد قرار است در مجمع پیش روی سایپا که دهم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، حکم تغییر مدیرعامل امضا شود، با این حال هیات‌مدیره این شرکت –بخوانید وزارت صنعت، معدن و تجارت- نتوانست تا آن زمان صبر کند و با کنار گذاشتن سروش، سید‌جواد سلیمانی را جایگزین وی کرد. حوالی ظهر دیروز بود که سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر تغییر مدیرعامل سایپا را روی خروجی خود قرار داد و اعلام کرد: «با تصمیم اعضای هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا، سید‌جواد سلیمانی مدیرعامل این شرکت و جانشین محمدرضا سروش شده است.» رفتن سروش و آمدن سلیمانی در عرض سه ماه، سریع‌ترین تعویض مدیریتی در خودروسازی ایران محسوب می‌شود و به تبع آن، کمترین عمر مدیرعاملی در تاریخ صنعت خودروی کشور نیز به نام سروش ثبت شد و شاید بتوان نام سایپا را از این منظر در کتاب رکورد‌های گینس ثبت کرد. پیش‌تر محسن قاسم جهرودی با حدود 11 ماه حضور در راس هرم مدیریتی سایپا، رکورد کمترین دوران مدیرعاملی را در اختیار داشت و تعویض وی با سروش، سریع‌ترین جا‌به‌جایی مدیریتی به شمار می‌رفت.

**تجمع در مقابل مجلس
با توجه به تجمع جمعی از متقاضیان و ثبت‌نام کنندگان خودرو مقابل مجلس، خبرگزاری ایسنا عنوان داشت: جمعی از متقاضیان خودرو در اعتراض به عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت‌نامی خود از سوی شرکت های خودروسازی داخلی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع کنندگان که نسبت به تحویل به موقع خودروهای ثبت‌نامی خود از سوی خودروسازان داخلی معترض بودند، عنوان می‌کردند که برای دریافت خودرو وجوه لازم را پرداخت کرده‌اند و حتی برای برخی نیز دعوتنامه دریافت خودرو از سوی شرکت خودروسازی ارسال شده است، ولی هنوز خودروی خود را دریافت نکرده اند. متعرضان عنوان می‌کردند که شرکتهای خودروسازی می‌گویند خودرو مشمول افزایش قیمت شده است و باید رقم دیگری پرداخته شود در حالی که قرارداد آنها با قیمت‌های قبلی است. آنها همچنین خواستار رسیدگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و الزام وزیر صنعت به پیگیری این موضوع شدند.

**مشکلات صنعت خودرو
به گزارش خبرگزاری ایلنا، برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به کارشناسی نسبت به مشکلات صنعت خودرو پرداختند.
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه راهبرد صنعت خودرو به مفهوم واقعی نداریم که مدیر بخواهد بر مبنای آن حرکت کند، تاکید کرد: صنعت خودرو، راهبرد ندارد.
وی با بیان اینکه سهامداری در شرکت‌های خودروسازی ما به مفهوم واقعی رعایت نمی‌شود، گفت: دولت حدود 14 و نیم درصد در ایران‌خودرو و 16 درصد در سایپا سهام دارد اما انتخاب مدیرعامل با دولت است. بنابراین اساس مشکل خودروسازان از این جا آغاز می شود. دولت باید به میزان سهام خود دخالت کند نه بیشتر از آن.
باستانی با بیان اینکه سایت‌های خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است­ اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، گفت: تکلیف ما با صنعت خودروسازی مشخص نیست که مونتاژ کاریم یا طراح و تولید کننده؟
ابوالفضل خلخالی کارشناس خودرو با بیان اینکه مدیریت غلط خودروساز یکی از موانع سهولت کسب و کار است، اضافه کرد: یکی از بزرگترین موانع پیش روی قطعه سازان کشورمان، مدیریت غلط خودروسازی ماست.
امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: متاسفانه دو خودروساز بزرگ کشورمان خصولتی هستند و مدیریت خودروسازی کشورمان نمی‌تواند مبتنی بر علم مدیریت باشد بلکه باید مبتنی بر علم سیاست باشد زیرا سیاستمداران در این موضوع دخالت می‌کنند.

**بلاتکلیفی واردات خودرو
به گزارش خبرگزاری ایسنا، هیات وزیران در مصوبه‌ اخیر خود اجازه داده بود 13 هزار خودروی دپو شده در گمرک ترخیص شود و اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروها را نیز داده بود. اما این موضوع با مخالفت رئیس بانک مرکزی و عدم امکان ثبت سفارش برخی از این خودروها مواجه شد و در نهایت عملیات ترخیص خودرو از گمرک کماکان منتفی ماند. این در حالی است که به گفته برخی مسئولان گمرکی، بسیاری از خودروهایی که به گمرک وارد شده‌اند بدون ثبت سفارش قبلی وارد محدوده گمرک شده‌اند و حتی بعد از اینکه برخی واردکنندگان از مصوبه تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به گمرک مطلع شده‌اند اقدام به واردات خودروهای بیشتری هم کرده‌اند. مجموع این شرایط کار ترخیص خودروها از گمرک را بلاتکلیف باقی گذاشته است؛ به طوری‌که طبق اعلام مسئولان هنوز خودرویی از گمرک خارج نشده است.

رسانه های اصولگرا
.........................
**افزایش قیمت خودروها
به گزارش سایت مشرق، با اینکه دولت به خودروسازان مجوز داده از ابتدای بهمن قیمت محصولات خود را حداکثر تا پنج درصد زیر قیمت بازار افزایش دهند، نرخ‌هایی که شرکت سایپا برای محصولاتش اعلام کرده بالاتر از سقف مجاز است. با اطلاعیه شرکت سایپا، قیمت جدید محصولات این شرکت اعلام شد به طوری که پراید که ارزان‌ترین خودروی کشور محسوب می‌شود از این پس بالای 7/33 میلیون تومان قیمت دارد و دیگر بازار خودروی ایران، محصول زیر 30 میلیون تومان به چشم خود نخواهد دید.
اما نکته مهم آن است که مبنای قیمت‌گذاری خودروها که پنج درصد زیر نرخ بازار است، مبهم است و مشخص نیست قیمت بازار مدنظر سایپا چطور به دست آمده است.
این سایت در گزارش دیگری می نویسد: حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه قیمت گذاری فعلی خودرو برای مردم به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و متأسفانه در این طرح درباره حذف دلال‌ها و واسطه‌های خودرو که یک‌شبه میلیاردها تومان به جیب می‌زنند هم صحبتی نشده است.

**تغییر مدیرعامل سایپا
به گزارش خبرگزاری تسنیم، تغییر مدیرعامل سایپا ظاهرا با رضایت وزیر صنعت معدن و تجارت انجام شده است. رحمانی روز گذشته در حاشیه نشست اتاق بازرگانی ایران در واکنش به تغییر مدیرعامل سایپا گفت: اگر تغییرات در جهت اصلاح امور و تقویت امور و انجام بهتر تعهدات باشد، اشکالی ندارد.البته برخی احتمال می‌دهند که شاید ماجرای برکناری سروش، بر اساس یک تصمیم از پیش طراحی شده بوده است که یک نفر در ازای افزایش قیمت‌ها قربانی شود. این شائبه با مراجعه به مباحث کف بازار خودرو قوت می‌گیرد، چرا که فعالان بازار این سوال را دارند که چرا مدام رأس شرکت سایپا تغییر می‌کند ولی مدیرعامل ایران خودرو تغییر نمی‌کند و حتی مدیرعامل جدید سایپا از بین مدیران سابق ایران خودرو انتخاب شده است؟! از جمله سوابق سیلمانی، مدیرعامل جدید سایپا، باید به قائم مقامی ایران خودرو، رئیس هیئت مدیره تعاونی اعتبار کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو و عضو غیرموظف هیئت مدیره در شرکت صنعتی نیرو محرکه اشاره کرد.علاوه بر این، بی‌ثباتی در مدیریت شرکت‌های بزرگ برخلاف شعار دولت برای ثبات در مدیریت اقتصادی کشور است. دولت روحانی با انتقاد از دولت قبل، ضعف مدیریت را به عنوان ریشه مشکلات کشور معرفی می‌کرد، اما اکنون مدیرعامل یک شرکت بزرگ خودروسازی که دولت به طور غیرمستقیم مدیرعامل آن را تعیین می‌کند، به فاصله چند ماه و آن هم در شرایط جنگ اقتصادی دو بار تغییر کرده است.

روزنامه وطن امروز می نویسد: گروه خودروسازی سایپا که در روزهای اخیر با افزایش قیمت‌‎های ساعتی، پیش‌فروش‌های غیرقانونی و بدقولی در تحویل خودروهای فروخته شده خود رکورد نقض حقوق مشتریان را جابه‌جا کرده بود، این بار با تغییرات پی در پی در سمت مدیرعاملی، به دنبال شکستن رکوردهای شاخص‌های نابسامانی در مدیریت است.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان مردم را اذیت می‌کنند، آقایان جوابگو نیستند و در کمیسیون اصل 90 پاسخگو نبودند. قیمت‌گذاری خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار یعنی کار به دلالان سپرده شده است و آنها این امر را مدیریت کردند

**خلف وعده شرکت های خودروسازی
به گزارش جهان نیوز، امیر خجسته عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اینکه کارخانه‌های سایپا و ایران خودرو به تعهداتشان را درباره تولید خودرو و بهای محصولات عمل نکردند، اظهار داشت: این خودروسازی‌ها با سه نرخی کردن قیمت خودرو، مردم را اذیت کرده‌اند و پاسخگو هم نیستند.
وی با بیان اینکه خودروسازان در کمیسیون اصل 90 نیز پاسخگو نبودند، خطاب به رحمانی، وزیر صمت تاکید کرد: شما باید این مسئله را حل کنید؛ فروش 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد یعنی باز کردن راه دلال‌ها.
گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1732

نظر شما