شناسهٔ خبر: 30738476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاد حوزه و دانشگاه:

بر اساس سیره اهل بیت ضرب‌المثل "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است" غلط است

حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی یمین با رد مثل "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است"، تصریح کرد: رفتار حضرت فاطمه و ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهد که این ضرب‌المثل غلط و مخالف سیره اسلام است و دین بر ترجیح دادن دیگری بر خود تأکید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، استاد حوزه و دانشگاه، کرامت را از بزرگ‌ترین روش‌های حضرت صدیقه طاهره(س) در تربیت فرزندان دانست و گفت: حضرت زهرا (س)، آزادگی و کرامت را از سن کم به فرزندانشان آموختند.

 اظهار داشت: دین اسلام به تربیت فرزندان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد زیرا نوع تربیت خانوادگی، شخصیت انسان را در بزرگ‌سالی شکل می‌دهد.

وی افزود: اسلام بیش از آنکه بر گزاره‌های تربیتی تأکید کرده باشد بر پایه‌های تربیتی تأکید کرده و از مهم‌ترین مواردی که جزء پایه‌های تربیتی قرار می‌گیرد، بحث آزادگی و کرامت است.

حسینی یمین با اشاره به 6 پایه تربیتی از منظر دین اسلام بیان کرد: این موارد شامل مهر مادری، اقتدار پدر، آزادگی و کرامت، استقلال و شخصیت، قدرت تشخیص و شناخت و حیا می‌شود.

وی گفت: در بین این موارد آزادگی و قدرت عبور و کرامت از مهم‌ترین پایه‌ها به شمار می‌رود به این معنی که فرزند را فردی با کرامت بار آورده و بخیل نشود و این بستگی به نوع برخورد و رفتار والدین با دیگران دارد زیرا فرزندان با نگاه به آن‌ها، روش زندگی را می‌آموزند.

حسینی یمین با بیان اینکه حضرت صدیقه طاهره(س)، آزادگی و کرامت را از سن کم به فرزندانشان آموختند، افزود: داستان سه روز روزه گرفتن و بخشیدن افطار مختصر خود به یتیم و اسیر و مسکین و افطار با آب نمونه بارز کرامت است.

وی با رد مثل "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است"، تصریح کرد: رفتار ایشان و ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهد که این ضرب‌المثل غلط و مخالف سیره اسلام است و دین بر ترجیح دادن دیگری بر خود تأکید دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه‌های همدان تأکید کرد: برخی می‌گویند چرا به غزه و لبنان کمک می‌کنیم درحالی‌که قرآن کریم می‌فرماید: "انما المؤمنون اخوه" نه "انما الایرانیون اخوه" و سرور زنان جهان غذای خود را با وجود نیاز به دیگران دادند.

حسینی یمین مطرح کرد: به گفته شهید مطهری برخی ضرب‌المثل‌های اشتباه به‌اندازه هزار بار وبا و طاعون به جامعه ضرر می‌زند، گفت: اسلام مرزهای جغرافیایی ندارد و مرزهای عقیدتی دارد.

وی اعلام کرد: این روش تربیتی ایشان است تا فرزندانشان ایثار و گذشت در عین نیاز داشتن را بیاموزند یا در مورد دعا کردن بنا بر نقل امام مجتبی(ع)، مادر بزرگوارشان همسایه‌ها و اطرافیان را بر خود ترجیح دادند که برخاسته از روح گذشت و کرامت است.

حسینی یمین تصریح کرد: میوه این تربیت وجود بزرگوار کریم اهل‌بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) بود که فریاد هیهات من الذله را سر داد و سرور آزادگان جهان شد.

 

نظر شما