شناسهٔ خبر: 30738098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/تحلیل- هیل/

منبج، تمثیلی از ناکامی در نابودی یک ایدئولوژی است

71415

کارشناسان می‌گویند:حمله انتحاری چند روز پیش علیه یک رستوران محل رفت و آمد نظامیان آمریکایی در شهر منبج سوریه بار دیگر تداوم تهدید تروریستی داعش در عراق و سوریه را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا پایگاه هیل در واکاوی عملیات انتحاری شهر منبج در شمال سوریه می‌نویسد: منبج به عنوان یک الگوی موفق با ثبات سازی در سوریه بعد از آزادی از دست داعش در سال ۲۰۱۶ تلقی می‌شود. حتی ماه گذشته عده‌ای از سناتورهای آمریکایی بدون جلیقه ضد گلوله در این منطقه حضور پیدا کرده بودند. با این حال انفجار هفته گذشته در مرکز شهر هم زمان با تبلیغهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره نابود شدن داعش و طرح خروج نظامیان آمریکایی از سوریه باعث فروپاشیدن این تلقی شد.

استفان بیدل یک کارشناس سیاست گذاری دفاعی در شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: فکر نمی‌کنم هرکسی که درباره سوریه چیزی شنیده باشد این تصور را داشته باشد که داعش نابود شده است. آنها نابود نشده‌اند می‌توانند حملات پراکنده انجام دهند و مردم از جمله آمریکایی‌ها را بکشند.

در این عملیات انتحاری داعش دو آمریکایی شامل یک کارمند آژانس اطلاعات دفاعی و یک مقاطعه کار نظامی کشته شدند. این حمله به نوعی مرگ بارترین حمله علیه آمریکایی‌ها در سوریه از زمان استقرار در این کشور از سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود. یک ماه قبل از آن ترامپ اعلام کرده بود که تمامی دو هزار سرباز آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند و معتقد است که داعش در سوریه شکست خورده است.

قانونگذاران مخالف این تصمیم ترامپ از فرصت حمله اخیر استفاده کرده تا از ترامپ بخواهند این روند را معکوس کند. اما حامیان دونالد ترامپ بعکس می‌گویند اتفاقا این حمله عاملی است که ثابت می‌کند نظامیان آمریکایی باید از سوریه خارج شوند.

ساعاتی بعد از این حمله مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: داعش شکست خورده است. با این حال او در بیانیه‌ای در اواخر همان روز حمله اظهار کرد: ما خلافت داعش را در هم شکسته‌ایم و قابلیت‌های آن را از بین برده‌ایم.

بیدل از به کار بردن کلماتی نظیر شکست و پیروزی انتقاد کرده و می‌گوید: این دست کلمات واقعیت را پنهان می‌کنند. به همین دلیل است که در دکترین نظامی شکست یعنی ناتوان کردن دشمن در رسیدن به هدفش. در حال حاضر ترامپ از این ادبیات عمدا استفاده می‌کند تا بگوید آنها را نابود کرده است. اگر که ارتش با این گفته موافق نیست دلیلش این است که آنها می‌دانند تعریف دکترین آن چیست. هیچ کس عقیده ندارد که داعش از بین رفته است و یا حتی در آینده پیش رو از بین می‌رود.

پنتاگون گفته است که داعش همچنان یک تهدید باقی مانده است. مقامهای آمریکایی مدعی هستند که نیروهای آمریکایی و نیروهای مورد حمایت آمریکا ۹۹ درصد اراضی که قبلا در اشغال داعش بوده‌اند را بازپس گرفته است. در حال حاضر نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان مورد حمایت آنها همچنان به درگیری با داعش در مابقی اراضی آنها در دره رودخانه فرات ادامه می دهند. در فاصله ۳۰ دسامبر تا ۱۲ ژانویه طبق یک گزارش آماری نیروهای آمریکایی در سوریه ۵۷۵ حمله انجام دادند.

قانونگذارن مخالف با طرح خروج نظامیان آمریکایی از سوریه ترامپ را متهم به شجاع تر کردن داعش می‌کنند. از جمله این منتقدان قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه نظیر سناتور لیندسی گراهام هستند.

بیدل می‌گوید: حمله داعش هم به نوعی پاسخ به ترامپ و هم غنیمت شمردن فرصت حمله به یک هدف در منبج است. داعش نمی‌خواهد در جهان بازنده‌ای تلقی شود که شکستش آمریکا را قادر به بازگشت به خانه و رژه پیروزی کرده است. آنها می‌خواهند این اتفاق مانند عقب نشینی و این که آمریکا فرار می‌کند نگریسته شود.

رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه می‌گوید: سربازان آمریکایی می‌توانند یک سازمان را از بین ببرند یا حداقل آن را به زیرزمین و مجبور به عقب نشینی کنند اما این واقعا سخت است که این سربازان بخواهند یک ایدئولوژی و آرمان را از دست بدهند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند دلایل پایه‌ای به افراط کشیده شدن را حل کنند و شهر منبج یک مثال خوب برای سختی از بین بردن یک ایدئولوژی است. این حمله به ما نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی ظرفیت لازم برای متوقف کردن عملیات‌های جذب نیروی داعش را ندارند.

 انتهای پیام

مترجم: علی مدنی

دبیر: فاطمه نبید

برچسب‌ها:

نظر شما