شناسهٔ خبر: 30737928 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اژدها و دشوارترین مأموریت؛

دیدار با ایران، آخرین فرصت برای نسل کنونی چین

دیدار ایران و چین، آخرین فرصت درخشش برای نسلی از فوتبال چین است که توسط مارچلو لیپی هدایت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تیم ملی کشورمان در حالی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در برابر چین قرار می‌گیرد که آخرین تقابل دو تیم به کمتر از دو سال قبل بازمی‌گردد. زمانی که مارچلو لیپی به تازگی هدایت تیم ملی چین را برعهده گرفته بود، دو تیم در مرحله انتخابی جام جهانی در برابر هم قرار گرفتند که ایران در بازی رفت چین را شکست داده بود و برد مقابل چین می‌توانست به معنای بالارفتن شانس ایران برای صعود به جام جهانی باشد.

در آن روز ایران با علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری، وریا غفوری، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و رضا قوچان‌نژاد به میدان رفت و در طول مسابقه رضاییان، آزمون و امیری نیز به این ترکیب اضافه شدند.

از آن زمان تاکنون، ترکیب ایران دچار تغییر چندانی نشده است و حضور این بازیکنان در کنار هم در دیدارهای دوستانه و مسابقات جام جهانی و جام ملت‌های آسیا، نشان‌دهنده ثبات فراوانی تیمی است که کی‌روش ایجاد کرده است. این ثبات می‌تواند برای هر تیمی مشکل‌ساز باشد.

در مقابل شاگردان لیپی از آن زمان تاکنون دیدارهای پرنوسانی را در مسابقات مختلف برگزار کرده‌اند. شاید اوج نوسانات این تیم به بازی رفت و برگشت مقابل هنگ‌کنگ در مرحله انتخابی همین رقابت‌ها بازگردد که چین در هر دو مسابقه با تساوی بدون گل متوقف شد.

چین در جام ملت‌ها هم پس از دو مسابقه قابل قبول در برابر قرقیزستان و فیلیپین، در برابر کره‌جنوبی عملکرد قابل قبولی نداشت تا مشخص شود شاگردان لیپی در برابر تیم‌های بزرگ نمی‌توانند چندان عرض اندام کنند.

در تیم کنونی چین 15 بازیکن از 23 بازیکن یا بیش از 30 سال دارند یا در آستانه 30 سالگی قرار گرفته‌اند. این امر نشان‌دهنده تجربه بالای این تیم دارد و در عین حال می‌تواند یک امتیاز منفی برای چین در تورنمنتی فرسایشی باشد که به مرور و با سخت شدت بازی‌ها نیاز به نیروی جوانی احساس می‌شود.

چینی‌ها آخرین بار در سال 2004 و به لطف میزبانی این رقابت‌ها فینالیست جام ملت‌ها شدند. پیش از آن، چین چهار بار به جمع چهار تیم برتر آسیا رسیده بود اما بعد از میزبانی و استفاده از تمامی عوامل آشکار و نهان برای رسیدن به فینال، دیگر هرگز چنین شانسی را به‌دست نیاورد.

بازی با ایران می‌تواند آخرین شانس برای نسلی باشد که هرگز فرصت درخشش در میادین را پیدا نکرد و در صورت شکست محتمل برابر ایران، بدون موفقیت باید از میادین بین‌المللی ملی کنار رود.

انتهای پیام/4051/

 

نظر شما