شناسهٔ خبر: 30737849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نشست دقیقه ۹۰ با «بک استاپ»

«می» دست خالی به پارلمان می رود

بعید به نظر می رسد که «طرح B » نخست وزیر بریتانیا مورد پذیرش نمایندگان پارلمان قرار بگیرد و آنچه پس از این اتفاق می افتد ادامه سردرگمی در مورد اجرای طرح برگزیت خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آسوشیتدپرس»، وزیر تجارت بین الملل بریتانیا به نمایندگان پارلمان این کشور نسبت به تحت کنترل گرفتن برگزیت هشدار داد.

«لیام فاکس» در اظهارات خود گفت که نمی توان به پارلمان اجازه داد تا از برگزیت به نفع خود بهره برداری کند.

در حالی که تنها چند هفته به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 29 مارس سال جاری میلادی باقی مانده است، «ترزا می»،نخست وزیر این کشور قرار است امروز (دوشنبه اول بهمن) به پارلمان برود تا بگوید چه طرح دیگری برای خروج از بن بست برگزیت دارد.

این در حالی است که طرح توافق او با اتحادیه اروپا درباره برگزیت هفته گذشته از سوی پارلمان رد شد.

می روز گذشته به وزرای کابینه گفت که به دنبال راه هایی برای این است که طرح موسوم به «بک استاپ» ایرلند شمالی را برای حزب محافظه کار خود و متحدان ایرلند شمالی قابل قبول تر کند.

طرح «بک استاپ» مبتنی بر باقی ماندن ایرلند شمالی به عنوان عضو اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا  پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه است. می‌ماند.

بسیاری از بریتانیایی ها این طرح را نقض کننده تمامیت ارضی خود دانسته و پیش از این هم با آن مخالفت کرده اند.

روزنامه گاردین در گزارشی در این زمینه نوشت: اجماعی که در نشست دقیقه 90 انجام شد ،احیای تلاش ها برای ایجاد تغییرات قابل قبول در مورد طرح «بک استاپ» بود اما این گفتگوها به جایی نرسید.

این در حالی است که بر اساس این گزارش هیچ راه حل واقعی و قطعی در این نشست پیشنهاد نشد.

بر اساس گزارش گاردین،با وجود ادعاهای خانم می در پی شکست سنگین پارلمانی طرح او مبنی بر اینکه با همه نمایندگان بلندپایه پارلمان از همه احزاب برای ایجاد یک مصالحه گفتگو خواهد کرد،اولویت اول نخست وزیر جلوگیری از اختلاف تاریخی در حزب «توری» بود.

در حقیت عملا تنها کاری که تراز می پیش از برگزاری نشست پارلمانی امروز انجام داد برگزاری جلسه دقیقه 90 با اعضای کابینه و ارائه «طرح B » با تمرکز بر طرح «بک استاپ» بود که به نتیجه ای نرسید.

بعید به نظر می رسد که این طرح مورد پذیرش نمایندگان پارلمان هم قرار بگیرد و آنچه پس از این اتفاق می افتد ادامه سردرگمی در مورد اجرای طرح برگزیت خواهد بود.

به گفته تحلیلگران،آنچه در نهایت باید برای خروج از بن بست برگزیت برای بریتانیا اتفاق بیفتد برگزاری همه پرسی دوم ،خروج بدون توافق از برگزیت یا ماندن در اتحادیه اروپا است.

نظر شما