شناسهٔ خبر: 30737826 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

با حضور اساتید برجسته موسیقی؛

رونمایی "دایره المعارف آواز ایرانی" در شیراز

آیین رونمایی از نخستین جلد کتاب "دایره المعارف آواز ایرانی" به تالیف عبدالله وطن دوست با حضور اساتید برجسته و پیشکسوت موسیقی بزودی در حافظیه شیراز برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا؛ عبدالله وطن دوست مولف این کتاب پیرامون این اثر گفت:در تدوین این مجموعه تیم هایی متشکل از اساتید، گروه علمی پژوهشی، هیات فنی اجرایی و تحقیقات و هنرجویان موسیقی سالها پشتیبانی ومشاوره پروژه را به عهده داشته اند. بیش از ۲۵ نفر از اساتید آواز بر این کتاب دستخط گذاشته اند و در این مجموعه ۱۶۰ اثر از اساتید آواز و بیش از ۱۰ ردیف آوازی و نیز ۶۷۳ گوشه آوازی در دستگاههای متفاوت بامعرفی رستنگاه و وجه تسمیه، نت شاهد، نت متغیر وخاتمه توسط نگارنده اجرا گردیده و برای اساتید آواز ایرانی ازدوران قاجار تاکنون ردیف آوازی تدوین شده است.

وی در ادامه بیان کرد:

بیش از ۱۰ هزاربیت از اشعار فارسی در اجراهای متفاوت از اساتید دراین اثر به ثبت رسیده و برای آشنایی با وزن و مشخصات شعری آموزش عروض و قافیه دراین کتاب گنجانده شده است. ضمنا برای آشنایی با تولید صدا و مباحث پزشکی آن مطالبی در این باره تدوین گردیده است. همچنین برای سهولت و سرعت استفاده ی هنر آموزان و پژوهشگران امکان جستجوی گوشه در دستگاههای متفاوت در نرم افزار صوتی نیز فراهم است و بادرج یک گوشه ی آوازی در دستگاه مورد نظر بیش از ۶۰ نوع از اجراهای متفاوت از اساتید  باسبکهای مختلف دراختیار هنرجویان قرار میگیرد.هنرجو میتواند اجرای آواز و گوشه های استاد مورد نظر را یکجا استماع نماید تا بسته به سلیقه و علاقه ی خود از هر استادی که خواست تقلید و شیوه آوازی اورا فرا گیرد.

وطن دوست در پایان افزود: همچنین برای مداحین اهلبیت(ع) نیز ردیف آوازی استاد سلیم موذن زاده تدوین گردیده تا علاقمندان بتوانند باشیوه ی مداحی به درستی آشنا شوند.

لازم بذکر است کتاب "دایره المعارف آواز ایرانی(نهفت)" در ۳ جلد بیش از ۱۶۰۰ صفحه ۱۳.۱ گیگابایت فایل فشرده ۶۳۱۶ فایل و ۱۲۲۰ پوشه صوتی منتشر می شود.

گفتنی است مراسم رونمایی از این اثر متعاقبا اعلام می گردد.

 

نظر شما