شناسهٔ خبر: 30736127 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

پروژه نخ نمای زنجیره‌ای‌ها برای مغلوب جلوه دادن «رسانه ملی» / از رصد ضعیف فضای رسانه‌ای تا استفاده ابزاری از «فردوسی‌پور» + سند

برخی رسانه‌ها تغییر مدیریت در شبکه سه را برنتابیدند و با ساختن جوی سرشار از دروغ و شایعه سعی در سیاسی کاری و خراب کردن افکار عمومی نسبت به مدیریت جدید و جوان این شبکه را داشتند، اما همواره در این پروژه شکست خورده اند.

صاحب‌خبر -

پروژه نخ نمای زنجیره‌ای‌ها برای مغلوب جلوه دادن «رسانه ملی» / از رصد ضعیف فضای رسانه‌ای تا استفاده ابزاری از «فردوسی‌پور» برای رسیدن به اهدافی سیاسی +سند

 

گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو_ حسین نجار_چند صباحی است که برخی رسانه‌ها با اهدافی خاص و از پیش تعیین شده سعی دارند  این مسئله  را به افکار عمومی القا کنند که نبود عادل فردوسی پور در برنامه‌های ورزشی سیما و بالاخص شبکه سه با عث افول   رسانه ملی و ریزش مخاطب سنگین این شبکه شده است.

روزنامه آرمان این روزها به سراغ شبکه سه و مدیریت آن «علی فروغی» رفته و با تیتری عجیب مدعی حذف نخبگان سیاسی و ورزشی از این شبکه شده و در ادامه خواستار پاسخگویی «علی فروغی» در این باره  شده است. سوالی که جواب آن را می‌داند، اما شاید با هدف سیاه نمایی آن را مطرح کرده و در ادامه با تیتر خلاف واقع «شبکه سه «عادل» باشد» همراه می شود و این ادعا را مطرح می کند که شبکه سه با مدیریت «علی فروغی» دچار ریزش مخاطب شده است!
 
شبکه 3
 
پروژه نخ نمای زنجیره ای‌ها برای شکست خورده جلوه دادن «رسانه ملی» / بازهم استفاده ابزاری از «فردوسی پور» برای رسیدن به اهدافی سیاسی +سند
 
 
قیاس جام جهانی با جام ملت های آسیا مع الفارق است!

در اینجا به مقایسه‌ای از عملکرد برنامه «۲۰۱۸» با مجری گری «عادل فردوسی پور» و برنامه «آسیا ۲۰۱۹» با مجری گری محمدحسین میثاقی که محل این مناقشه و قیاس شده می‌پردازیم.

برنامه «۲۰۱۸» برنامه‌ای بود با مجری گری «عادل فردوسی پور» و با هدف پوشش زنده بازی‌های «جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» و تحلیل پیرامون این موضوع. این برنامه در حدود یک ماهی که روی آنتن شبکه ۳ سیما پخش می‌رفت به ادعای دست اندرکاران خود  با میانگین مشارکت ۱.۵ میلیونی در نظرسنجی‌ها مواجه بود.
 
آمار نظرسنجی برنامه (۲۰۱۸) مربوط به تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
آمار نظرسنجی برنامه (۲۰۱۸) مربوط به تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

برنامه «آسیا ۲۰۱۹» نیز با آغاز جام ملت‌های آسیا با مجری گری محمدحسین میثاقی شروع به کار کرد. این برنامه پیرامون بازی‌های جام ملت‌های آسیا و تحلیل عملکرد تیم‌های حاضر در این تورنمنت و به خصوص عملکرد تیم ملی ایران در حال پخش است. مهم‌ترین تفاوت این دو برنامه این است که ۲۰۱۸ تمام مسابقات جام را زنده و مستقیم پخش می‌کرد، اما آسیا ۲۰۱۹ فقط در ساعات پایانی هر روز به مرور اتفاقات جام می‌پردازد.
با این حال بنا بر اعلام محمد حسن میثاقی مجری برنامه آسیا ٢٠١٩ در جریان بازی ایران و عمان بیش از پنج میلیون نفر در نظر سنجی این برنامه برای دیدار ایران و عمان شرکت کردند و این برنامه توانست از این حیث رکورد تازه ای را به ثبت برساند. شاید این نمونه واضحی از تاثیر پخش مستقیم مسابقات برجذب بیشتر مخاطب باشد.
 
 
شبکه 3
 
 
مقایسه‌ای ساده بین این دو برنامه منحنی رو به رشد استقبال از رسانه ملی به خصوص شبکه ۳ سیما را نشان می‌دهد، زیرا برنامه «۲۰۱۸» با مجری گری «فردوسی پور» درباره تورنمنتی بود با تیم‌های جذاب‌ مثل برزیل، فرانسه، کرواسی، آرژانتین، اسپانیا، پرتغال و... و همچنین حضور بازیکنان سطح یک دنیا نظیر لوکا مودریچ، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، کیلیان امباپه، مانوئل نویر، نیمار و... . این در حالی است که تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا از کشورهایی هستند که بعضاً در رنکینگ فیفا رده‌های ۳ رقمی دارند و بازی تیم‌های بزرگ با آن‌ها صرفا یک تمرین برای پیاده کردن جدیدترین تاکتیک‌های گلزنی به حساب می‌آید. از سوی دیگر نظرسنجی در برنامه «۲۰۱۸» از طریق سامانه پیامک بوده در حالی که نظرسنجی برنامه «آسیا ۲۰۱۹» از طریق اپلیکیشن است و با مقایسه‌ای ساده می‌‎توان فهمید که شرکت در نظرسنجی با پیامک به دلیل در دسترس بودن آن برای هر شخص و با هر مدل موبایلی بسیار ساده‌تر از استفاده اپلیکیشن‌هایی است که نیاز به تلفن هوشمند دارند.  از این رو قاعدتاً باید استقبال از «۲۰۱۸» بیشتر می‌بود، هرچند که  آمار اعلام شده خلاف این مطلب را اثبات می‌کند.
 
مقایسه‌های صورت گرفته عدم صحت ادعا‌های رسانه‌هایی نظیر آرمان، همشهری و... را نشان می‌دهد. همچنین این ادعای دور از حقیقت - درست یک روز پس از مصاحبه «جام جم»  با «محمدحسین میثاقی»- نشان می‌دهد که روزنامه «آرمان» تا چه حد در نگارش گزارش رصدی ضعیف و غیر مستند دارد.

نظر شما