شناسهٔ خبر: 30733665 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری چالش نوآوری غلبه بر کاهش مشکل عملکرد پنل‌های خورشیدی نیروگاه‌ها

30057

با توجه به مشکلات موجود برای کاهش عملکرد پنل‌های خورشیدی به دلیل گرد و غبار از سوی ستاد نانو چالشی در این زمینه برگزار می‌شود که ثبت‏‌نام مرحله آن تا پایان بهمن ماه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یکی از چالش‌های به‌کارگیری سلول‌های خورشیدی به‌ویژه در نیروگاه‌ها، مسأله آلودگی سطح پنل‌ها به علل مختلف نظیر گردوغبار است که موجب کاهش کارایی و بازده عملکردی آنها می‌شود. تمیزکردن سطح پنل‌های خورشیدی زمان‌بر و هزینه‌بر است و مواد شوینده مورد استفاده، می‌توانند زمینه خوردگی و آسیب سطح فریم سلول‌ها و پنل را فراهم کند.

از جمله راهکارهای غلبه بر این چالش استفاده از پوشش‌هایی با ویژگی خود تمیزشونده و ضد الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از چسبندگی و ایجاد آلودگی‌ها در سطح این صفحات خورشیدی است. این پوشش‌ها مانع از نشست و شکل‌گیری لایه‌های فشرده جرم، لکه و گردوخاک در سطح پنل‌های خورشیدی شده، نیاز به شستشوی پنل‌ها در فواصل زمانی کوتاه را از بین برده و از طرفی نیاز به استفاده از شوینده‌های قوی را جهت پاک‌کردن سطح پنل‌ها از بین می‌برند.

بر این اساس، هفدهمین دوره از چالش‌های نوآوری و فناوری نانو در پلتفورم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) با موضوع "ایجاد خواص خودتمیزشوندگی و ضدالکتریسیته ساکن در سطح پنل‌های خورشیدی" کار خود را آغاز کرد. این دوره از چالش به ‌دنبال توسعه راهکارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت ایجاد خواص خودتمیزشوندگی و ضدالکتریسیته ساکن در صفحات خورشیدی در داخل کشور است.

دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‌‏نام در مرحله اول این چالش را تا روز ۳۰ بهمن ‌ماه اعلام کرد و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند می‌توانند طرح مفهومی اولیه خود را از طریق سایت این چالش به آدرس ichallenge.ir ارسال کنند.

طرح‌های دریافتی پس از ارزیابی در کمیته داوران انتخاب شده و به مرحله دوم راه خواهند یافت. در جریان مرحله دوم تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو به افراد منتخب در مرحله قبل داده می‌شود.

برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را با یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه خواهد داشت.

هیچ محدودیتی در انتخاب مواد اولیه مصرفی در این چالش وجود ندارد، اما در دسترس بودن مواد انتخابی اهمیت دارد. علاوه بر آن هیچ محدودیتی در انتخاب روش یا رویکرد خود تمیزشوندگی وجود ندارد، ولی روش انتخابی جهت اعمال پوشش بر روی سلول‌های خورشیدی باید به شکلی تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر قابل اجرا به صورت صنعتی باشد.

همچنین راهکار پیشنهادی باید قادر به ایجاد همزمان خاصیت خودتمیزشوندگی و ضدالکتریسیته ساکن در سطح پنل‌های خورشیدی باشد، به گونه‌ای که مانع از نشست و چسبندگی لایه‌های گرد و خاک و سایر آلودگی‌ها به سطح پنل شود و امکان شست‌وشوی آن را بدون استفاده از مواد شوینده و صرف زمان و انرژی زیاد فراهم کند. خاصیت ایجاد شده در سطح پنل خورشیدی نیز باید در برابر عوامل محیطی نظیر گرد و غبار، اشعه فرابنفش و تغییرات دمایی، رطوبت و نیز در جریان شست‌وشو با شوینده‌های ضعیف و آب پایداری مناسبی داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما