شناسهٔ خبر: 30732797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاشمر شهری تاریخی اما بدون هتل

نمایندگی خراسان رضوی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: اکنون در حوزه گردشگری 36 اقامت‌گاه بوم‌گردی دارای مجوز در استان داریم که سه اقامت‌گاه در کاشمر فعال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یوسف بیدخوری در دیدار با فرماندار کاشمر عنوان کرد: در حوزه گردشگری شهرستان‌ها مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن‌ها نیازمند همراهی فرمانداران هستیم؛ اکنون 36 اقامت‌گاه بوم‌گردی دارای مجوز در استان داریم که سه اقامت‌گاه در کاشمر فعال است و پیش‌بینی می‌شود تا نوروز سه اقامت‌گاه دیگر در این شهرستان به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خوب شهرستان کاشمر به خصوص در روستاها موافقت اولیه دو اقامت‌گاه دیگر گرفته شده است؛ برخی شهرداری‌ها با تملک فضاهای سنتی و قدیمی و صرف هزینه، این مکان‌ها را برای بازدید شهروندان آماده می‌کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: تقاضا برای احداث هتل در شهرستان‌ها کمتر است، در نتیجه اقامت‌گاه‌های سنتی می‌توانند مهمان‌های محلی و گردشگران داخلی و خارجی را به خوبی پذیرش کنند.

بیدخوری بیان کرد: با توجه به اتفاقات خوبی که در روستای قوچ پلنگ کاشمر در حال رخ دادن است، آمادگی داریم اگر در این روستا جشنواره‌هایی همانند غذا برگزار شود تورهایی را از مشهد به این منطقه بیاوریم. متاسفانه سال‌های گذشته بیشتر فعالیت‌ها متمرکز در مرکز استان بوده در صورتی که باید به شهرستان‌ها و روستاها رسیدگی شود.

وی افزود: تعداد آثار تاریخی بسیار زیاد است اما اعتبارات کافی برای مرمت وجود ندارد و سرمایه‌گذاران در این زمینه می‌توانند بسیار کمک کنند.

بیدخوری عنوان کرد: حوزه گردشگری در کاشمر بسیار مظلوم است چون برای کاشمر مجوز هتل صادر شد اما بدون هماهنگی این مکان به جهاد دانشگاهی این شهرستان فروخته شد و اکنون برای مرکز آموزش‌های کوتاه مدت این موسسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکان زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای احداث هتل ساخته شد اما اکنون تخلف آئین نامه‌ای صورت گرفته و بدون مجوز به موسسه جهاد دانشگاهی واگذار شده است.

وی همچنین به وضعیت ساختمان هتل جهانگردی که در سال 54 افتتاح شده و اکنون در اختیار سپاه قرار دارد اشاره کرد و افزود: این مکان در بهترین مکان کاشمر احداث شده و تا 20 سال آینده نیاز شهرستان را جواب‌گو است.

در ادامه فرماندار کاشمر گفت: سالیانه جمعیت خوبی از بقاع متبرکه کاشمر بازدید دارند ولی زیرساخت لازم در منطقه فراهم نیست. متاسفانه حتی یک هتل در منطقه نداریم و تنها واحد اقامتی موجود مربوط به مرکز رفاهی فرهنگیان است. 

محمدعلی نبی‌پور افزود: در حوزه اقامتی سرمایه‌گذاری خوبی صورت نگرفته است اما می‌توان از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استفاده بهتری کرد. اکنون اقامت‌گاه‌هایی در دو روستای نامق و کریز در بخش کوهسرخ و روستای فروتقه و قوژد در بخش مرکزی آماده بهره‌برداری هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به طبیعت و بافت تاریخی منحصر به فرد کوهسرخ بیشتر تاکید ما بر احداث اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در این منطقه است.

نبی‌پور با انتقاد از بی‌توجهی مردم به آثار و بافت تاریخی بخش مرکزی گفت: متاسفانه در روستاهای بخش مرکزی و شهر کاشمر فضاهای تاریخی و سنتی از بین رفته است. در گذشته کسی به دنبال حفظ این بناها نبوده؛ کاروانسرایی در حاشیه میدان مرکزی وجود دارد که رها شده و بسیاری تلاش می‌کنند مکان را تخریب کرده و ساختمان‌های چند طبقه احداث کنند.

انتهای پیام

دبیر: شیده ناعمی

برچسب‌ها:

نظر شما