شناسهٔ خبر: 30732434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

به دنبال اعلام آمادگی شرکت های هندی و چینی برای سرمایه گذاری

پارلمان به دنبال تکمیل پروژه راه آهن چابهار-زاهدان/تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی

ایجاد کریدور ریلی شرق کشور از اهداف تعیین شده در حوزه حمل و نقلی است که برای آن پروژه خط آهن چابهار-زاهدان درنظر گرفته شده که علاوه بر تمایل شرکت های هندی و چینی برای سرمایه گذاری در آن اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی نیز برای تکمیل آن درنظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پروژه خط ‌آهن چابهار – سرخس از 2 قطعه اصلی تشکیل شده است. قطعه اول از چابهار آغاز و تا زاهدان ادامه می‌یابد و قطعه دوم از زاهدان شروع و شهرهای زابل، بیرجند، گناباد و ایستگاه یونسیه در راه‌آهن بافق ـ مشهد را شامل می‌شود. این دو طرح کاملا جدا و مستقل هستند به طوری که قطعه اول سال 89 ردیف بودجه گرفت و قطعه دوم در سال 93 آغاز شد.

 

از سال 89 قطعه اول به صورت تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز شد و اوایل سال 93 این پروژه به صورت رسمی کلید خورد. بودجه مورد نیاز قطعه اول این پروژه 4 هزار و 500 میلیارد تومان است. مسیر این پروژه از چابهار تا ایرانشهر 310 کیلومتر و مسیر ایرانشهر تا زاهدان 300 کیلومتر تعیین شده است و مسیر زیرسازی ایرانشهر به زاهدان پیشرفت 12 درصدی و زیرسازی کل مسیر 45 درصد پیشرفت داشته است.

 

راه آهن چابهار – زاهدان بخشی از پروژه پروژه خط ‌آهن چابهار – سرخس است که با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد در مسافتی به طول ٦١٠ کیلومتر از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار واقع در دریای عمان تا شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان در دست احداث است. اجرای این طرح یکی از برنامه های مهم به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

 

در همین راستا رئیس جمهوری نیز بر لزوم تسریع در اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور تأکید کرده است؛ اتفاقی که می تواند ظرفیت های اقتصادی استان سیستان و بلوچستان پس از تکمیل این خط آهن استراتژیک و برقراری ارتباط میان بزرگترین بندر جنوب شرق کشور با سایر بخش های اقتصادی و مراکز عمده بار در داخل و همچنین جایگاه ترانزیت ریلی را آشکار کند.

 

حجت الاسلام «حسن روحانی» 23 آبان ماه در جلسه هیات دولت با اشاره به اهمیت استان سیستان و بلوچستان از لحاظ استراتژیک گفته بود: «این استان از یک دیدگاه پیشانی و مهم‌ترین استان کشور است. همچنین چابهار هم برای ما و کشورهای همسایه و هم برای کشورهای همسایه شمالی و شرقی اهمیت دارد.»

 

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت توسعه چابهار اضافه کرده بود: «در این مقطع فکر می‌کنم، بندر چابهار و راه‌آهن برای ما یک اولویت بسیار بزرگی باشد و باید وزیر راه و شهرسازی، استاندار و سازمان و برنامه بودجه به این نکته توجه کنند.»

 

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه مسأله راه‌آهن و اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری هم از لحاظ ترانزیت و احیاء استان و هم توسعه چابهار بسیار مهم است گفته بود: «البته در کنار اتصال ریلی، بخش معدن هم آنجا می‌تواند رونق یابد. در کنار کرمان که به بهشت معدن معروف است، سیستان و بلوچستان هم می‌تواند بهشت معادن باشد. معادن زیادی آنجا وجود دارد و باید بیشتر از آن بهره‌برداری و استفاده شود.»

 

بنابراین گزارش، «علی اکبر قبادی»، معاونت برنامه‌ریزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اواسط سال جاری در نشست خبری از مشارکت چینی ها برای سرمایه گذاری در این پروژه خبر داده بود. در همین زمینه «امیر حسین صادقی»، پیمانکار درباره جزئیات حضور چینی‌ها در راه‌آهن چابهار گفته بود: «این پروژه در دو فاز 316 کیلومتری طراحی شده که فاز نخست آن از چابهار تا ایرانشهر از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا پیگیری می‌شود که تاکنون پیشرفت 60 درصدی داشته است. برای فاز دوم مذاکرات مقدماتی برای سرمایه‌گذاری 450 میلیون دلاری شرکت چینی که با پیمانکار ایرانی کار می‌کند، آغاز شده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به فاز اجرا برسد.»

 

و پس از آن اوایل ی ماه «عباس خطیبی»، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران خبر داده بود که هندی ها نیز به متقاضیان سرمایه گذاری در پروژه ریلی چابهار- زاهدان اضافه شده اند. بنا به گفته این مقام مسئول تهران با یک شرکت دولتی هندی که در بندر شهید بهشتی چابهار نیز فعال است، برای احداث بخشی از خط آهن چابهار- زاهدان یادداشت تفاهم امضا کرد. ایران یادداشت تفاهمی با شرکت دولتی هندی IRCON دارد که این شرکت با یک شرکت ال پی جی در هند که در توسعه زیرساخت و فعالیت های بندر شهید بهشتی شهر چابهار فعال است، ارتباط دارد.

 

علاوه بر سرمایه گذاری های خارجی اعتبارات خاص داخلی نیز برای بهره برداری از این پروژه تخصیص داده شده است که در آخرین خبرها در این زمینه نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است «200 میلیارد تومان اعتبار پس از پیگیری های فراوان و اخذ موافقت کمیسیون ماده 23 برای تکمیل بزرگراه چابهار - زاهدان اختصاص یافت.»

 

«علیم یارمحمدی» در این زمینه به ایرنا گفته است: «ساخت آزاد راه و تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان- مشهد سبب تسریع در توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا در چابهار می شود. سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف وجود دارد و دستگاههای اجرایی هر گونه همکاری و همراهی را دارند. موفق شدیم در مدت زمان یک ماه و نیم گذشته نظر مثبت کمیسیون ماده 23 را برای بررسی و اخذ منابع توسعه محور ترانزیتی چابهار - میلک اخذ کنیم و امیدواریم با مشارکت دولت و بخش خصوصی این محور که مکمل توسعه و عملیاتی شدن بندر است توسعه یابد.»

 

بنابراین گزارش، توسعه خط آهن چابهار-زاهدان بنا به گفته مسئولان جدا از اینکه زمینه توسعه استان سیستان و بلوچستان را فراهم می کند باعث می شود کشورمان در کنار کریدور شمال به جنوب به کریدور مهم تجاری دیگری از شرق به غرب نیز دست پیدا کند و همین موضوع عاملی برای افزایش حجم مبادلات تجاری و به دنبال آن توسعه اقتصادی کشور شود./

 

نظر شما