شناسهٔ خبر: 30732266 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

پرویز کرمی*

بر سریر سربلندی

فعالیت‌ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است و برخی واحدهای آن، با بهترین دانشگاه‌های قدرتمند کشور برابری و رقابت می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ زندگی یک دانشگاه بزرگ است. یک دانشگاه بزرگ نیز، زندگی‌ساز. روزگار بر پایه تغییر و تحول و تطور استوار است. پس دانشگاه بزرگ و خوب هم می‌باید که دائما برمدار گردش نیروها و دگرگونی‌های هوشمند بچرخد. همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرموده‌اند: دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می‌کند. (صحیفه امام، جلد ۸، صفحه ۶۱) البته این سعادتمندی، کاملاً عقلایی و قابل‌دسترسی است و از حد یک آمال و آرزو فراتر.

وابستگی‌های فکری و علمی، با داشتن دانشگاه‌های «بزرگ» به معنای واقعی کلمه‌اش، از میان خواهد رفت. استقلال و خودکفایی در ادامه‌اش خواهد آمد که در عرصه ملی، از بهترین چیزهاست. این مؤلفه های دل‌نشین و دوست‌داشتنی، با تغییر و تحولاتی به‌دست می‌آید که دانشگاه‌ها، ضامن و مجری آن هستند. بسیاری از کمبودها و نبودها، با رهبری فکری و عملی دانشگاه، در جامعه مرتفع خواهد شد و شکوفه‌های خوش‌منظر سعادت زمینی، به گل خواهد نشست.

نکته مهم دیگری که در اینجا لازم به یادآوری است، آن است که پیشرفت‌های علمی و توسعه فناوری و نوآوری در کشور ما، در مرحله حساس و البته افتخارآمیز قرارگرفته است. از فرود زمین تا فراز آسمان‌ها، تحت نگاه تیزبین جوانان دانشمند و فناور و متخصصان پرانگیزه ایرانی قرارگرفته است.

اقتصاد دانش‌بنیان، رمز عبور ما از بحران‌ها و تحریم‌ها شده است و با توسعه شگفت‌انگیز و حیرت‌آور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها طی سال‌های اخیر، دستاوردهای چشمگیر و ارزنده‌ای، نصیب میهن و ملت شده است. استارت‌آپی‌ها ، با تیزبینی، نیازهای مردم را رصد می‌کنند و هرروز همچون نهالی پایا، سر از هر گوشه خاک حاصلخیز این مرزوبوم، سر برمی‌آورند و عرصه زندگی را زیباتر و آسان‌تر می‌سازند.

در چنین شرایطی، دانشگاه؛ زمانی می‌تواند «بزرگ» و تأثیرگذار باشد که در میانه میدان، خودنمایی کند و منشأ و مبدأ کارها و ماجرا باشد. تعارف را بگذاریم کنار. «دانشگاه آزاد اسلامی» رفته‌ رفته این نقش را دارد از آن خود می‌کند، البته دانشگاه آزاد اسلامی از همان لحظه تولد و به همت بانیان خوشفکر و مدیرانش منشأ تغییراتی خوب و تحول‌زا در کشور بود. 

اکنون و دراین دوره نیزبه واسطه حضور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی در این چند صباح، هم شاهد تغییرات وحرکت‌های خوب هستیم که رخ‌داده، همانی است که در بالا درباره مزایای آن سخن گفته  شد. بدون اغراق باید بگویم که فعالیت‌های این روزهای دانشگاه آزاد ما، در راستای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است. تغییراتی کلی و جزئی این درروند حرکت‌های این دانشگاه، سبب شده است که بتوان گفت برخی دانشکده‌ها و واحدهای آن، با بهترین دانشگاه‌های قدیمی و قدرتمند کشور، برابری می‌کند و رقابت. این ادعا را می‌شود از دستاوردهایی که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه ارائه کرده‌اند، به اثبات رساند.

مگر نه این است که ما دانش و فناوری را برای رفع نیازهای مردممان می‌خواهیم؟ دانشگاه آزاد اینک در این ریل دارد حرکت می‌کند و امیدوارم که سرعت ، روزبه‌روز افزون یابد. اما آنچه اهمیت دارد، ادامه و پیگیری روند تغییر به سمت بهتر شدن است. البته، رتبه‌های خوب علمی تولید علم و فناوری و تولید مقالات و ثبت پتنت‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد  اسلامی اخبار خوب این روزها در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است.

خوشبختانه مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی،  نشان داده‌اند که در همه زمینه‌ها اهل اصلاح و صعود هستند، حتی در حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در واحد علوم تحقیقات این دانشگاه که عده‌ای از نازنین‌ترین های سرزمینمان، پرپر شدند، واکنش و رویکرد مدیران دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولانه با پذیرش اشتباه و حرکت به سمت اصلاح بود که جای امید و رجای واثق به بهتر و پیشرفته‌تر شدن سازوکار و خروجی این دانشگاه را در دل‌های باز کرد.

از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی، به لحاظ گستردگی و تعداد نیرو، امروز جایگاه شگفت‌انگیزی را در سازوکار علم و فناوری و آموزش و پژوهش کشورمان کسب کرده است. ازقضا بریتانیا نیز صاحب یک دانشگاه آزاد (open university) که ۵۰ سال قدمت دارد و بزرگ‌ترین دانشگاه و آکادمی آموزشی این کشور و یکی از بزرگ‌ترین های اروپا و جهان محسوب می‌شود. تا به‌ حال دو میلیون دانشجو را پرورش داده و هر سال نیز صدها هزار دانشجو را پذیرش می‌کند، البته مبنای کار این دانشگاه، آموزش مجازی است و از این طریق طیف‌های مختلفی را توانسته است جذب خود کند. نمی‌خواهم بگویم که دانشگاه آزاد ما هم به این سمت حرکت کند، اما آنچه اهمیت دارد، تغییر به سمت شرایط روز است.

آنچه این روزها، همه‌چیز را مسخر خودکرده، فضای سایبری است. فناوری اطلاعات و ارتباطات در بستر وب، همه‌چیز را دگرگون کرده است و همچنان و هرلحظه در حال ایجاد دگردیسی شرایط موجود است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بهره‌مندی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت در اتمسفر زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، خواهد توانست خود را بر اریکه افتخار و سریر سربلندی بنشاند و آنچه لایق این مرزوبوم است را رخ‌نمایی کند.

*مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان
انتهای پیام/4085

نظر شما