شناسهٔ خبر: 30732225 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد

لزوم تعیین سهم داروسازان از محل ۵۰۰ میلیون یورو/ اختصاص ۳.۳ میلیارد دلار برای واردات دارو و مواد اولیه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: یکی از دغدغه‌های ما بحث اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو است و توافق شده بود که این مبلغ در اختیار صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی قرار گیرد اما متأسفانه این مبلغ در بخش‌های دیگر هزینه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه بررسی مشکلات صنعت داروسازی با بیان اینکه نمی‌توان قیمت‌ها را در هر صنعتی با فشار بر اساس یک شاخص نگه داشت و جوانب آن را درنظر نگرفت، گفت: دارو به سلامت جامعه مربوط است و ثابت نگه داشتن قیمت دارو منجر به پایین آمدن کیفیت آن خواهد شد.

وی افزود: باید به تولید داخل توجه کرد، برخی از شرکت‌های داخلی توانایی تأمین داروهای کشور را دارند، برای سال ۹۸ علی‌رغم اینکه ۷۵هزار میلیارد تومان منابع وزارت بهداشت با احتساب درآمدهای اختصاصی است ۳.۳میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و مواد اولیه و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است.

قربانی افزود: یکی از درخواست‌های ما جدا شدن سهم تجهیزات پزشکی از دارو است. یکی از دغدغه‌های ما بحث اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو است و توافق شده بود که این مبلغ در اختیار صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی قرار گیرد. در آن دوران نیز بر مشخص شدن سهم تجهیزات پزشکی تاکید شد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: باور دارم اگر صنعت دارو با این استراتژی اصلاح نشود با بحران عظیم مواجه خواهد شد و کشور را به چالش می‌کشد. اخیرا شنیدیم که ۲هزار میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شده است و باید در اختیار صنعت دارو قرار می‌گرفت که متاسفانه این مبلغ صرف سایر بخش‌ها شده است.

وی گفت: تنها دستگاهی که توانسته ۱۱۰ درصد تخصیص اعتبار دریافت کند وزارت بهداشت بوده و هیچ دستگاهی نتوانسته است این حجم از منابع را جذب کند. باور داریم این منابع در جهت خود هزینه نشده است و اگر دولت متعهد شود منابع جدید ۱۰۰ درصد تخصیص یابد ۹۰ درصد مشکلات مرتفع خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما