شناسهٔ خبر: 30732215 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟/ رئیس اتاق ایران: دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند/ معیار پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت از امروز با روش جدید/ سکه با عبور از سد ۴ میلیونی به بهمن رسید/ بنزین مثل نان شب است

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی بورس در آخرین روز از اولین ماه زمستان، یخ‌زدگی بازار «تسه‌ها»، وزیر نفت: بنزین مثل نان شب است، اتحادیه اروپا واردات فولاد را محدود می‌کند، آماده کاهش رشد اقتصادی در جهان باشید، ده حقیقت جالب در مورد یورو، احتمال تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار، عزم پاریس برای اتحاد رنو و نیسان، ارز رمزنگار مشترک عربستان و امارات راه‌اندازی شد و افت سرمایه‌گذاری چین در آمریکا را در بر دارد.

صاحب‌خبر -
تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.      

به گزارش « تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی بورس در آخرین روز از اولین ماه زمستان، یخ‌زدگی بازار «تسه‌ها»، وزیر نفت: بنزین مثل نان شب است، اتحادیه اروپا واردات فولاد را محدود می‌کند، آماده کاهش رشد اقتصادی در جهان باشید، ده حقیقت جالب در مورد یورو، احتمال تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار، عزم پاریس برای اتحاد رنو و نیسان، ارز رمزنگار مشترک عربستان و امارات راه‌اندازی شد و افت سرمایه‌گذاری چین در آمریکا را در بر دارد.

قرمزپوشی شاخص کل بورس در آخرین روز از اولین ماه زمستان

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۳۰ دی ماه ۹۷، با کاهش ۵۵۶ واحدی معادل ۰.۳۳ درصد به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۶۱ واحدی معادل ۰.۳۳ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۹۹۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۱۱۶ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۳۳۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۸۱ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۶۳۲ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۹۵۳ واحد کاهش معادل ۰.۵۳ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۰ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۸۱ واحد کاهش معادل ۰.۲۳ درصد به رقم ۱۲۳ هزار و ۱۹۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۱۷۲۲ واحد کاهش معادل ۰.۵۳ درصد همراه بود و عدد ۳۲۴ هزار و ۳ واحد را به نمایش گذاشت.
 
وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟/ رئیس اتاق ایران: دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند/ معیار پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت از امروز با روش جدید/ سکه با عبور از سد ۴ میلیونی به بهمن رسید/ بنزین مثل نان شب است

یخ‌زدگی بازار «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) در طول معاملات دی، بازده مثبت ۹/ ۳ درصد را ثبت کرد و در نهایت به سطح ۵۵ هزار و ۶۶۸ واحد رسید. سایر سررسید‌های وام مسکن نیز به‌ طور عمومی رشد محدود قیمت را تجربه کردند. از نکات مهم معاملات «تسه ۹۵۱۲» فرکانس ضعیف تغییرات قیمتی بود به‌ طوری‌ که کف ۵۱ هزار تومانی و سقف ۵۷ هزار تومانی به صورت محدود در معاملات این اوراق مشاهده شد، اما محدوده قیمتی آن بیشتر روز‌ها در کانال ۵۵ هزار تومان قرار گرفت. رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن (ناشی از جهش نرخ دلار) به رشد قیمت واحد‌های مسکونی و کاهش حجم معاملات منجر شد. با این حال به نظر می‌رسد از شیب صعود قیمتی کاسته شده و می‌توان امیدوار بود در صورت ثبات عوامل موثر همچون نرخ ارز، رونق به بازار مسکن بازگردد.

وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟

رضا رحمانی در حاشیه چهل و سومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که گفت: «وزارت صنعت بیشتر به دنبال منفعت خودروسازان بوده تا مردم» با رد این ادعا گفت: این سؤالتان تهمت است، سؤال نیست؛ به هر حال کارگروه‌های تخصصی و قانونی در خصوص قیمت خودرو، تصمیم می‌گیرند و افزایش قیمت، فرایند خودش را دارد. رحمانی ادامه داد: خودروسازان باید از این رکورد خارج می‌شدند، چراکه افزایش تیراژ یعنی افزایش پاسخ‌دهی به تعهدات و این یعنی افزایش تولیدی که منجر به کاهش قیمت خواهد شد؛ لذا ما روی حقوق مردم و انجام تعهدات قطعی و غیرقطعی خودروسازان پافشاری داشتیم. وی در واکنش به سؤالی درباره چرایی پیش فروش محصولات خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر هیچ مجوزی برای پیش فروش محصولات صادر نشده است. وزیر صمت همچنین در پاسخ به این که چرا خودروسازان به تعهداتشان در موعد مقرر عمل نکرده‌اند، گفت: همه می‌دانند مشکلاتی وجود داشت که تعهدات در موعد مقرر انجام نشد. به نقل از گزارش تسنیم، وی در ادامه در پاسخ به این که آیا با افزایش قیمت، مشکلات حل شده است یا خیر، گفت: افزایش قیمت شامل تعهدات قبلی نمی‌شود. شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟

وزیر نفت: بنزین مثل نان شب است

بیژن زنگنه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای یک پروژه «نتیجه نهایی» مهم است، اظهار داشت: هدف‌مان این بود که در صورت بازگشت تحریم به دلیل کمبود و ناتوانایی در تولید این فرآورده با مشکل روبه‌رو نشویم. هم اکنون بنزین مثل نان شب است و کشور نمی‌تواند دو ساعت نداشتن بنزین را تحمل کند. ما با زحمات زیاد توانستیم در ۶ ماهه نخست امسال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم. وی با اشاره به این که در سال گذشته روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است، گفت: در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضع ذخایرمان بهبود یافته است. در بودجه سال آینده هم برای واردات بنزین پیش‌بینی نداشته‌ایم. زنگنه، تولید بنزین کشور را در سال ۹۱، حدود ۵۲ میلیون لیتر عنوان کرد و با بیان اینکه به این رقم ۴۳ میلیون لیتر افزوده شده است، تصریح کرد: هم اکنون تولید روزانه بنزین کشور به ۹۵ میلیون لیتر در روز رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۸۳ درصدی است. افزایش این میزان بنزین در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

اتحادیه اروپا واردات فولاد را محدود می‌کند

اتحادیه اروپا در پاسخ به وضع تعرفه بر واردات فلزات توسط دولت ترامپ، محدودیت‌هایی برای واردات فولاد به اروپا وضع کرد. قانون جدید که به تازگی به تأیید کمیسیون اروپا رسیده، سهمیه‌هایی را برای ۲۶ نوع کالا تعیین کرده و تعرفه‌ای ۲۵ درصدی برای واردات بیش از این سهمیه وضع کرده است. در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است، این مقررات جدید برای حفظ جریان‌های سنتی تجاری وضع شده‌اند و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، از وضع مقررات حمایتی، پشتیبانی کرده‌اند. قانون جدید از اوایل فوریه اجرایی خواهد شد. برنامه اتحادیه اروپا، شامل تنظیم سهمیه به صورت میانگین واردات ۳ سال اخیر به علاوه ۵ درصد است. تعرفه ۲۵ درصدی در صورتی که سهمیه پر شود به باقی واردات آن کشور اعمال خواهد شد. صادرکنندگان اصلی فولاد به اتحادیه اروپا، چین، هند، روسیه، کره‌جنوبی، ترکیه و اکراین هستند. به نقل از مهر، طبق اعلام کمیسیون اروپا، واردات فولاد به اتحادیه اروپا، از ماه مارچ ۲۰۱۸ که آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وضع کرد، افزایش یافته است.

آماده کاهش رشد اقتصادی در جهان باشید

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) به نظر می‌رسد رشد اقتصادی جهان به بیشترین مقدار خود رسیده و این به معنای شروع روند‌های نزولی در سال‌های پیش روست. نرخ رشد جهانی، تحت تأثیر اقتصاد‌های پیشرفته است. با این حال، پیش‌بینی‌ها از کاهش رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۸ از ۶.۶ درصد به ۵.۸ درصد بر رشد جهانی تأثیرگذار خواهد بود. به نقل از ایرنا، مسأله مهم دیگر در زمینه اقتصاد، حجم بدهی‌هاست که به‌طور معناداری نسبت به بحران جهانی ۲۰۰۸ بیشتر شده و به حدود ۲۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی رسیده است که در کنار نرخ‌های بهره پایین، می‌تواند مشکلاتی را برای کشور‌هایی که تعهدات دلاری دارند، به‌ وجود آورد.

رئیس اتاق ایران: دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: متأسفانه هر ساله نرخ ارز در بودجه به طور مشخص تعیین نمی‌شود و باید بر اساس محاسبات فنی به آن رسید. در واقع دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند. دولت برای رسیدن به درآمد مورد انتظار خود، نرخ ارز را به صورت نانوشته طوری در نظر می‌گیرد که بتواند با فروش دلار نفت، درآمد‌های خود را با هزینه‌ها تراز کند. چنانچه برآورد‌های درآمدی و هزینه‌ای در بودجه محقق نشود و بنا به هر دلیلی با کسری بودجه طی سال آتی مواجه شدیم، نرخ ارز کانالی برای دولت به منظور جبران کسری بودجه می‌شود. غافل از اینکه نرخ ارز یک متغیر کلیدی در اقتصاد است و هرگونه دستکاری برای تراز شدن بودجه، تبعات منفی شدید بر کل اقتصاد خواهد گذاشت.

دویچه وله آلمان از ده حقیقت جالب در مورد یورو می‌گوید!

۱-یورو اولین بار در یکم ژانویه ۱۹۹۹ معرفی شد، اما نخستین بار از یکم ژانویه سال ۲۰۰۲ اسکناس‌ها و سکه‌های یورو وارد چرخه گردش پولی کشور‌های اروپایی شدند.

۲-حدود ۳۴۰ میلیون نفر در مبادلات روزانه خود در سراسر جهان از یورو استفاده می‌کنند و بدین ترتیب یورو دومین ارز مهم جهان است.

۳-تا اکتبر سال ۲۰۱۸، حدود ۱.۲ تریلیون یورو به شکل اسکناس و ۲۸ میلیارد یورو به شکل سکه در چرخه پولی جهانی وجود داشته است.

۴- مسئولیت چاپ اسکناس‌های یورو با بانک مرکزی اروپا و ضرب سکه‌ها بر عهده بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو منطقه یورو است. به همین دلیل، اسکناس‌ها در منطقه یورو یکسانند، اما سکه‌ها در کشور‌های مختلف دارای تصاویر مختلفی هستند.

۵- منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

۶- علاوه بر ۱۹ کشور فوق، آندورا، موناکو، سن مارینو و واتیکان نیز کشور‌هایی هستند که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند، اما حق چاپ یورو را ندارند.

۷- بنا بر اعلام بانک مرکزی اروپا، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد یورو‌های چاپ شده در خارج از منطقه یورو مورد مبادله قرار می‌گیرند.

۸- آلمانی‌ها بیش از اتباع دیگر کشور‌های عضو منطقه یورو به وجه نقد علاقه‌مندند: به طور متوسط در کیف پول هر آلمانی ۱۰۹ یورو وجود دارد. اتریش با ۸۹ و یونان با ۸۰ یورو در رده‌های بعدی قرار دارند. از آن سو، پرتغالی‌های با ۲۹ یورو کمترین علاقه را به وجه نقد دارند و فرانسوی‌ها با ۳۲ یورو و هلندی‌ها با ۴۴ یورو در رده‌های بعدی قرار دارند.

۹-بانک مرکزی اروپا که مقر آن در شهر فرانکفورت آلمان است، اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی چاپ می‌کند. انتشار اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی به دلیل نگرانی‌های امنیتی و استفاده در پولشویی از ماه آوریل امسال متوقف خواهد شد، اما اسکناس‌های موجود همچنان معتبر باقی خواهند ماند.

۱۰- سکه‌های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ سنتی و ۱ و ۲ یورویی در حال حاضر ضرب می‌شود. هر یک یورو معادل ۱۰۰ سنت است.  

معیار پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت از امروز با روش جدید

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که اول دی ماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، از امروز اول بهمن ماه ۹۷ بانک‌ها حق ندارند به سپرده‌های کوتاه‌مدت سود روزشمار پرداخت کنند و باید ضوابط جدید را برای پرداخت سود به این سپرده‌ها رعایت کنند. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار از این پس، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر می‌یابد. همچنین در این مصوبه تأکید شده، حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است. هدف اعضای شورای پول و اعتبار از تصویب این طرح کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی بوده است؛ بانک مرکزی معتقد است این طرح منافع خیلی از سوداگران را به خطر می‌اندازد. /تسنیم

عزم پاریس برای اتحاد رنو و نیسان

خبرگزاری نیکی ژاپن یکشنبه گذشته اعلام کرد که یک هیأت دولتی از فرانسه گفته‌اند قصد دارند رنو و نیسان را یکپارچه کنند و به احتمال زیاد این اتحاد زیر چتر یک شرکت واحد شکل خواهد گرفت. براساس این گزارش، این هیأت که یکی از افراد آن مارتین ویال، رئیس منتخب دولت در شرکت رنو است. همچنین اعلام کرد که قصد دارد رئیس بعدی نیسان را برگزیند. شرکت نیسان در این رابطه هنوز واکنشی نشان نداده است. کارلوس گوسن، رئیس سابق شرکت نیسان، از نوزدهم نوامبر در توکیو دستگیر و بازداشت شده و متهم است که هشت سال تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ دستمزد خود را کمتر از واقعیت اعلام کرده و موقت ضرر و زیان سرمایه‌گذاری‌های شخصی خود را به شرکت نیسان و بحران مالی جهان منتقل کرده است. گوسن همه این اتهامات را انکار می‌کند. دولت فرانسه از شرکت رنو خواسته است که طی چند روز آینده یک نشست در سطح هیأت‌مدیره برگزار و برای جانشین گوسن تصمیم‌گیری کند. /دنیای اقتصاد

نرخ مرغ تا اطلاع ثانوی اعلام نمی‌شود/ احتمال تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار

براساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی نرخ مرغ تا اطلاع ثانوی اعلام نخواهد شد. این اتحادیه در اطلاعیه‌ای به اعضای خود اعلام کرد: همکاران محترم نرخ مرغ تا اطلاع ثانوی اعلام نمی‌شود. آن گونه که در اطلاعیه این اتحادیه آمده است، مبنای فروش به مصرف کننده، فاکتور خرید به اضافه 10 درصد سود است. این موضوع می‌تواند منجر به تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار شود. البته دولت همچنان در حال توزیع مرغ تنظیم بازاری به قیمت هر کیلوگرم ۹۸۰۰ تومان در میادین میوه و تربار است، اما عدم اعلام نرخ از سوی اتحادیه به معنای آن است که قیمت مرغ در خارج از شبکه توزیع منتخب و در مغازه‌های سطح شهر با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ فعلی (۱۴ هزارتومان) به فروش خواهد رسید. /مهر

سکه با عبور از سد ۴ میلیونی به بهمن رسید

مهر نوشت: در جریان معاملات روز یکشنبه سی ام دی ماه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، از مرز ۴ میلیون تومان گذشت و به ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه طرح قدیم سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۸۵ هزار تومان بوذ.

افت سرمایه‌گذاری چین در آمریکا

مؤسسه "رودیوم گروپ" در گزارشی اعلام کرد حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم چین در امریکا از ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به تنها ۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته که بیانگر تشدید تنش‌ها بین دو کشور است، حال آنکه سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آمریکا در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۱۰ برابر سال گذشته و معادل ۴۶ میلیارد دلار بود.  این پایین‌ترین سطح سرمایه‌گذاری خارجی چین در آمریکا از سال ۲۰۱۱ تاکنون است و احتمالا مرتبط با جنگ تجاری دو کشور و سختگیری بیشتر دولت چین بر سرمایه‌گذاری خارجی بنگاه‌های بزرگ این کشور به منظور کاهش بدهی خارجی است.

ارز رمزنگار مشترک عربستان و امارات راه‌اندازی شد

عربستان سعودی و امارات متحده عربی اولین ارز رمزنگار مشترک خود را در نخسستین دیدار شورای همکاری سعودی ـ اماراتی در ابوظبی راه اندازی کردند. در همین حال، این ارز رمزنگار مشترک در مراحل اولیه محدود به بانک‌ها خواهد شد تا دولت‌ها درک بهتری از چگونگی عملیات برون مرزی فناوری بلاک چین داشته باشند. این ارز رمزنگار بر اساس دیتا بیس توزیع یافته شده بین بانک‌های مرکزی و بانک‌های شرکت کننده از هر دو طرف عمل می‌کند که هدف آن محافظت از منافع مشتریان، ایجاد استاندارد‌های فناوری و دسترسی به ریسک‌های امنیت سایبر است. این برنامه جدید کمک به افزایش تاثیرات ارز مرکزی بر روی سیاست‌های پولی خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما