شناسهٔ خبر: 30729073 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پایان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

کمتر از 24 ساعت پس از آنکه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز به طور رسمی با اعلام نامزدی خود وارد گود رقابت‌ها شدند.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
بر اساس گزارش رسانه‌های افغانستان دیروز یکشنبه 30 دی ماه آخرین مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات افغانستان بود. پیش از پایان این مهلت گلبدین حکمتیار، رحمت‌الله نبیل، عبدالله عبدالله، اشرف غنی واحمد ولی مسعود و محمد ابراهیم الکوزی به‌عنوان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کردند. نامزدهای این دور از رقابت‌های ریاست جمهوری افغانستان هر یک با معرفی معاونان خود نامزدیشان را به طور رسمی اعلام کردند.
گلبدین حکمتیار که برخی جناح‌ها وی را به ارتکاب جنایت جنگی متهم می‌کنند، با اعلام معاون نخست فضل الهادی وزین و معاون دوم مفتی حفیظ الرحمان، رسماً به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او سال 2016 از سوی اشرف غنی مصونیت قضایی دریافت کرد و به همین دلیل توانسته است کاندیدای انتخابات شود.
پس از ثبت‌نام حکمتیار، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز صبح دیروز در آخرین روز مهلت ثبت‌نام با معرفی عنایت‌الله بابر فرهمند به‌عنوان معاون اول و اسدالله سعادتی به‌عنوان معاون دوم خویش، وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری شد. عبدالله با شعار انتخاباتی «ثبات و همگرایی» فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرد. او در یک نشست خبری پیش از ثبت نامش گفت این شعار را برای این انتخاب کرده تا به مردم افغانستان نشان بدهد کارزار انتخاباتی او شامل تمام اقشار خواهد بود و در ادامه از مردم دعوت کرد برای ایجاد اصلاح در ساختار نظام، به پای صندوق‌های رأی بیایند. به‌گفته رسانه‌های افغانستان اشرف غنی رئیس جمهوری فعلی افغانستان نیز آماده شده است، با معاون اول امرالله صالح و معاون دوم سرور دانش وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. محمد ابراهیم الکوزی نامزد دیگر همچنین با تیم انتخاباتی‌اش جهت رقابت در این عرصه روز شنبه ثبت‌نام کرده است.  همزمان با آغاز تلاش‌های دولت افغانستان برای برگزاری انتخابات بدون چالش‌های امنیتی، طالبان بر تحرکات خود افزوده تا بر سر راه دولت مانع ایجاد کند. با وجود چالش‌های بسیار، این انتخابات، فرصت مهمی برای آزمودن مقام‌های برگزارکننده انتخابات است که به‌دلیل عدم توفیق در برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و عادلانه در ماه اکتبر مورد شماتت و انتقاد رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی قرار گرفت. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 29 تیر 1398 برگزار می‌شود.

نظر شما