شناسهٔ خبر: 30728887 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فارغ‌التحصیلی در انگلیس با 57 هزار پوند بدهی

روزنامه جوان

مطالعات جدید نشان می‌دهد، دانشجویان انگلیسی زمان فارغ‌التحصیلی حداقل حدود ۴۵هزار پوند بدهکارند. بررسی جدید روزنامه ایندیپندنت نشان می‌دهد که سه‌چهارم دانشجویان، بدهی خود را تسویه نمی‌کنند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان حتی تا ۵۰ سالگی با این بدهی دست به گریبان هستند! چندی پیش از این هم خبری در رسانه‌های بریتانیایی منتشر شد که گفته بود، دانش‌آموزان این کشور پس از مدرسه بر سر سطل‌های زباله می‌روند و از هسته‌های میوه شکم‌شان را سیر می‌کنند؛ این خبر را مدیر یک مدرسه در لندن رسانه‌ای کرده بود.

صاحب‌خبر -
در حال حاضر بدهکاری‌های بسیار سنگین فارغ‌التحصیلان انگلیسی و گرانی شهریه‌های دانشگاه‌های این کشور نگرانی‌های جدی در سیستم آموزشی این کشور به وجود آورده است.

فشار بیشتر به خانواده‌های کم‌درآمد
تغییرات در دو دهه اخیر در سیستم آموزشی انگلیس باعث‌شده که دولت در مدت کوتاهی (سه سال اخیر) با تقریباً ۶ میلیارد پوند قرض از بانک مرکزی خودش، گرفتار شود. تأمین مالی تحصیلات تکمیلی هر سال میلیارد‌ها پوند به هزینه‌های عمومی دولت افزوده است. این تغییرات باعث‌شده تا دانشجویان خانواده‌های کم‌درآمد با بالاترین میزان بدهی یعنی بیش از ۵۷ هزار پوند فارغ‌التحصیل شوند! ترکیبی از هزینه‌های تحصیلی بالا و وام‌های بزرگ موجب‌شده تا فارغ‌التحصیلان انگلیسی با بالاترین بدهی در اروپا وارد بازار کار شوند.

پولدار‌ها سود می‌برند
بودجه دانشگاه‌های انگلیس در یک دهه اخیر به میزان ۲۵ درصد برای هر دانش‌آموز افزایش یافته است. بودجه مراکز آموزش عالی انگلیس عمدتاً توسط فارغ‌التحصیلان ثروتمند تأمین می‌شود و مؤسسات در حال حاضر به طور متوسط ۳۰ هزار پوند برای هر دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت می‌کنند.
کاهش بهینه هزینه‌های تحصیل یا پرداخت کمک‌های حمایتی می‌تواند مزایای مهمی برای دانشجویان باشد. این امتیاز‌ها اجازه می‌دهد دولت به دانشجویان خاص رسیدگی بیشتری کرده یا به دوره‌هایی که مزایای گسترده‌ای برای جامعه دارند، اختصاص دهد.
به طور کلی این وضعیت به طور قابل‌توجهی هزینه‌های کسری بودجه را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش کمک‌های مالی دولتی به آموزش عالی می‌شود. یعنی در عین حال گسترش سهم دولت در درازمدت قابل توجه خواهد بود. در حالی که فارغ‌التحصیلان، به ویژه فارغ‌التحصیلان با درآمد بالا هم از این حمایت‌ها سود می‌برند ولی به آن نیاز ندارند.

بازپرداخت کمتر برای ثروتمندان
به گفته رسانه‌های انگلیسی تغییرات جدی که مجلس عوام این کشور در نظر گرفته، باعث افزایش بودجه دانشگاه و کاهش هزینه‌های درازمدت دولت در آموزش عالی خواهد شد.
البته اصلاحاتی که قبلاً توسط دولت محافظه‌کار ایجاد شده بود، در ابتدا حداقل درآمد فارغ‌التحصیلان را با هزار و ۵۰۰ پوند افزایش داد، اما جایگزین تسویه بدهی‌ها و وام‌ها نشد.
گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد، بازپرداخت‌های فارغ‌التحصیلان با درآمد پایین از سال ۲۰۱۲ تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش یافته، در حالی که بازپرداخت ثروتمندان کمتر از ۱۰ درصد افزایش داشته است. این مطالعه نشان می‌دهد، فارغ‌التحصیلان انگلیسی حتی نسبت به امریکایی‌هایی که در دانشگاه‌های کشورشان درس می‌خوانند و میانگین قرض‌هایشان ۲۹هزار پوند است، وضع بدتری دارند.

بورس سخاوتمندانه نداریم
جک بریتون، نویسنده گزارش ایندیپندنت معتقد است: تصمیمات اخیر سیاسی باعث افزایش بودجه دانشگاه‌ها و کاهش هزینه‌های دولت برای درازمدت در آموزش عالی می‌شود. در حالی که فارغ‌التحصیلان، به ویژه فارغ‌التحصیلان با درآمد بالا وام‌ها را افزایش می‌دهند که اثرات این تصمیم در آینده دیده می‌شود. به گفته بریتون «نرخ بهره وام‌های دانشجویی در مارس ۲۰۱۷ به ۱ /۶ درصد رسید و در مقایسه با نرخ‌های فعلی بازار بسیار بالاست.» با وجود اینکه دوره‌های معمول در دانشگاه‌های امریکا چهار ساله و یک سال بیشتر از دوره‌های معمول دانشگاه‌های انگلیسی است، بسیاری از آن‌ها با ۲۳هزار پوند بدهکاری یا کمتر از این تحصیلشان را تمام می‌کنند.

امتیاز انگلیسی
بخش زیادی از قرض‌های مرتبط با تحصیل دانشجویان انگلیسی به دولت آن‌ها مربوط است که در قیاس با دیگر کشور‌های انگلیسی زبان شرایط بازپرداختی کاملاً روشن دارد و نظام بازپرداخت در آن مشروط به درآمد است. فارغ‌التحصیلان انگلیسی مجبور هستند ۵ درصد سود را بپردازند که در قیاس با وام‌های این کشور رقم بالایی است. نانوشته نباید گذاشت، فارغ‌التحصیلان بریتانیا و استرالیا می‌توانند وقتی درآمدهایشان پایین آمد برای مدتی بازپرداخت وام‌ها را متوقف کنند، اما دانشجویان امریکایی از چنین امتیازی بهره‌مند نمی‌شوند.

به کم درآمد‌ها امیدی نیست
دولت بریتانیا اکنون تصمیم‌گرفته نرخ آستانه بازپرداخت را پایین نگه دارد که باعث می‌شود، پرداخت‌های ماهانه دانشجویان بیشتر باشد.
نرخ شهریه در انگلیس به صورت میانگین ۸ هزار و ۸۰۰ پوند بیشتر از دانشجویان امریکایی است که به یک دانشگاه معمولی ایالتی این کشور می‌روند.
اما برخی کارشناسان آموزشی همچنان اصرار دارند که سیاست‌های جدید دولت محافظه‌کار انگلیس هیچ تأثیری بر بازپرداخت فارغ‌التحصیلان کم درآمد ندارد، اما فارغ‌التحصیلان با بالاترین درآمد ممکن بخش زیادی از آن را تسویه می‌کنند.
چندی قبل خبری توسط بی‌بی‌سی منتشر شد که خلاصه آن به این نحو بود، «دانش‌آموزان بریتانیایی پس از مدرسه بر سر سطل‌های زباله می‌روند و از هسته‌های میوه تغذیه می‌کنند»! ظاهراً اوضاع مالی اقشار مختلف در انگلیس به قاعده نیست. اخیراً طرح نخست‌وزیر این کشور هم برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) با شکست مواجه شده و همین موضوع مصائب مالی بریتانیا را مضاعف کرده است.

نظر شما