شناسهٔ خبر: 30727964 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نگاهی به سورن توربو ایران خودرو، احیا شده با تنفس مصنوعی

پروژه تولید خودروی ملی در ایران، یکی از بهترین نمونه های صرف بودجه، زمان و انرژی فراوان برای نتیجه ای نه چندان مطلوب تلقی می شود. سمند در نهایت با اشتراکات بسیاری با پژو 405 روانه بازار شد و نزدیک به دو دهه است که در خط تولید قرار دارد. در این سالها نسخه های مختلفی از سمند روانه بازار شدند که به واسطه بازاریابی های غیر اصولی، نتوانستند به موفقیتی در بازار دست پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

از همین رو ایران خودرو در سال 1385، نسخه فیس لیفت سمند را با نام سورن به بازار عرضه کرد که نسبت به سمند معمولی، ظاهر بهتری داشت و از امکانات بیشتری بهره می برد. سورن را نیز می توان یکی دیگر از پروژه های شکست خورده ایران خودرودانست.با وجود هزینه های بسیاری که برای ساخت و توسعه سورن صرف شد، این محصول نتوانست در بازار موفق ظاهر شود و فروش نا امید کننده ای داشت. در نهایت با ورود محصول دیگر ایران خودرو، یعنی دنا، سورن به طور کلی به حاشیه رانده شد و اکنون نیز شرایط خرید و فروش مطلوبی را تجربه نمی کند.

سورن توربو

یکی از معضلاتی که سمند همواره با آن روبرو بوده، مشکل شتاب گیری کند آن است که به واسطه اضافه وزنی که نسبت به پژو 405 دارد، برای آن پیش آمده است. این مشکل با تعویض پیشرانه از XU7به EF7نیز به صورت قطعی حل نشد و ایران خودرو تصمیم گرفت تا با ارایه نسخه توربوشارژر، این مشکل را یکبار و برای همیشه برطرف نماید. با این حال، کم کاری های ایران خودرو از همان ابتدا خودشان را نشان می دهند. مطابق رسم معمول در خودروسازی جهان، محصولاتی که با پیشرانه های توربوشارژر عرضه می شوند، نسبت به نمونه های معمولی تفاوت های ظاهری قابل تشخیصی دارند که در سورن توربو شاهد آن نیستیم و  تنها لوگوتایپ Turboنصب شده روی گلگیر جلو سمت راننده می‌تواند بیانگر موتور توربو این خودرو باشد. ایران خودرو متوجه این اشتباه خود در توسعه سورن توربو شده و سعی داشته تا در طراحی دنا پلاس توربو ، این خودرو را با دنا پلاس معمولی متمایز نشان دهد. استفاده از سپرهای بلندتر با پیچیدگی‌های بیشتر، آینه‌های جانبی اسپرت‌ و رکاب‌های جانبی می توانند چهره سورن توربو را جذاب و خشن جلوه دهند و امیدواریم در آینده ایران خودرو برای فروش بهتر این محصول، دست به اجرای برخی تغییرات بزند.

سورن توربو

یکی از مزایای سورن برای خریدار، داشبورد آن است که طراحی مطلوبی دارد و به خصوص در نسخه ELX، این داشبورد ظاهر جذاب تری نیز پیدا می کند. نوع چیدمان مربوط به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در این خودرو بسیار شبیه به خودروهای کره‌ای شده که در مرکز آن اهرم کنترل‌گر چرخشی قرار داشته و دکمه‌هایی اطراف آن را احاطه کرده است. شاید تنها ایراد داشبورد سورن را بایستی نبود تریم دو رنگ بدانیم، که با توجه به قیمت خودرومی توان از آن چشم پوشی کرد. یکی دیگر از کم کاری های ایران خودرو را می توان در بخش امکانات و آپشن های سورن مشاهده کرد، چرا که این خودرو هیچ تفاوتی با نسخه ELXتنفس طبیعی ندارد و مجهز به همان امکانات معمول است که مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال خروجی هوا برای سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک و غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی، سیستم صوتی جدید MP3با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی ساب‌ووفر، بلندگوهای جلو و عقب، تیوتر، آنتن اکتیو، تنظیم آینه‏های جانبی برقی به همراه گرمکن، آینه‏‌های جانبی راهنمادار و تاشوبرقی، سنسور دنده عقب و تنظیم برقی پشت سری های صندلی ها را شامل می شوند.

جذاب ترین بخش سورن توربو ، قسمت پیشرانه است. موتور EF7با تنفس طبیعی می تواند نیرویی معادل 114 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتون متری را ارایه دهد که این رقم با تنفس مصنوعی، به 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتون متر می رسد. البته قابلیت تولید قدرت و گشتاور این موتور توربو بیش از این میزان است، اما با توجه به محدودیت ‌های فنی و بالا بردن ضریب اطمینان موتور، مهندسان فنی ایران ‌خودرو بوست توربو را پایین آورده اند. همچنین گیربکس به‌کار رفته در این خودرو نیز دستخوش تغییراتی در بحث ضرایب دنده‌ها شده است که این تغییرات از دنده 2 به بعد به‌ وضوح قابل مشاهده است. یکی دیگر از نقاط ضعف سمند نیز نبود دنده ششم در این خودروست که به خصوص در نسخه توربو، این مورد بیشتر به چشم می آید. سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر پیمایش نیز حدود 8.1 لیتر اعلام شده است.

سورن توربو

یکی از نکات مثبت در رانندگی با سورن توربو را می توان نرمی کلاچ و عملکرد خوب پدال آن دانست که سبب می‌شود شروع حرکت به خوبی صورت بگیرد. با برداشتن ناگهانی پا از روی پدال کلاچ و فشار دادن پدال گاز تا انتها، به یکباره چرخ‌های جلو شروع به جیغ کشیدن می‌کنند و با هرزگردی زیاد سورن توربوی 1261 کیلوگرمی را به جلو پرتاب می‌کند. با این وجود، احساس شتاب گیری فوق العاده این خودرو عمری طولانی ندارد، چرا که با رسیدن دور موتور به محدوده 5000 تا 5500 کات آف اتفاق می افتد. پس از مدتی کوتاه این موضوع شما را کمی آزار می‌دهد، زیرا کشش و توانایی موتور بیشتر از این‌هاست و تعویض زودهنگام دنده می‌تواند از میزان هیجان و لذت رانندگی اسپرت بکاهد. شتاب سورن توربو بسته به توانایی رانده و شرایط زمان تست، رقمی بین 9.8 الی 11.5 ثانیه برآورد می شود.

دو مشکل عمده برای دارندگان سورن توربو عبارتند از ضعف در کیفیت بلوک سیلندر و قطعات داخلی و کمبود قطعات یدکی در بازار. همچنین وجود ایربگ های بیشتر برای حفظ ایمنی سرنشینان امری ضروری محسوب می شود که در سورن توربو شاهد آن نیستیم. با این وجود سورن توربو با قیمت حدودی 85 میلیون تومان در بازار، تنها خودروی توربو با قیمت کمتر از صد میلیون تومان محسوب می شود و از این نظر بی رقیب و بی همتاست.

برای مشاهده عکس های کامل این خودرو و مطالعه تست و بررسی دیگر محصولات بازار به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

2121

نظر شما