شناسهٔ خبر: 30726577 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش بیست

خوابگاهی که میز مطالعه ندارد!/ کمبود فضای آموزشی و خوابگاه، دو چالش‌ پیش روی دانشکده دخترانه فنی انقلاب بجنورد

دانشکده دخترانه انقلاب بجنورد دارای مشکلاتی است. موضوعات رفاهی در خوابگاه ها، سلف و امکانات آموزشی نامتناسب با هر رشته، مسائلی است که ذهن دانشجویان را درگیر کرده است.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ دانشکده فنی و حرفه‌ای انقلاب اسلامی بجنورد که یک دانشکده دخترانه است با حدود ۱۲۰۰ دانشجو فعالیت می‌کند. این دانشکده در مقاطع کاردانی و کارشناسی و در رشته‌های گرافیک، کامپیوتر، حسابداری، طراحی و دوخت و معماری از دانشجویان پذیرایی می‌کند؛ اما دانشکده انقلاب بجنورد دارای مشکلاتی می‌باشد. موضوعات رفاهی در خوابگاه ها، سلف و امکانات آموزشی نامتناسب با هر رشته، مسائلی است که ذهن دانشجویان را به خود مشغول کرده است.

 

ام البنین انارکی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده انقلاب بجنورد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مشکلات خوابگاه این دانشکده گفت: این دانشکده تک جنسیتی دارای دو خوابگاه ملکی و خودگردان است که دانشجویان روزانه فقط دو ترم حق استفاده از خوابگاه ملکی را دارند و خوابگاه خودگردان محل اسکان دانشجویان در ترم سه و چهار است.

 

انارکی ادامه داد: شهریه خوابگاه ملکی در ترم جاری مبلغ ۳۰۰ هزار تومان و خوابگاه خودگردان به گفته دانشجویان ساکن در آنجا ۸۰۰ تومان است. همچنین طبق گفته سرپرست خوابگاه جمعیتی حدود ۲۱۰ نفر در خوابگاه ملکی حضور دارند. خوابگاه دولتی این دانشکده امکاناتی جهت رفاه دانشجویان ندارد. این خوابگاه حتی اتاق مطالعه ندارد و نمازخانه خوابگاه در زمان امتحانات به کتابخانه تبدیل می‌شود.

 

مسئول بسیج دانشجویی این دانشکده خاطرنشان کرد: همچنین غذای سلف خوشایند عده زیادی از دانشجویان نیست. ابتدای ترم به دلیل قرارداد جدید دانشکده با پیمکانکار جدید فکر می‌کردیم به مرور کیفیت بهتر می‌شود، اما تغییری حاصل نشد. علاوه بر این دانشجویان از برخی مسئولان به دلیل رفتار نامناسب با دانشجو نیز گله‌مند هستند.

 

امکانات آموزشی ناکافی در دانشکده/ بسیج دانشجویی؛ تشکلی مورد اعتماد برای دانشجویان
وی افزود: دانشجویان، بسیج دانشجویی را تشکلی مورد اعتماد و در کنار دانشجو می‌دانند و بسیاری از مشکلات را با این تشکل به عنوان تنها‌ترین تشکل دانشکده در میان می‌گذارند. به این دلیل بسیج دانشجویی در خواست جلسه پرسش و پاسخ با مسئولان را مطرح کرد تا دانشجویان از مشکلات خود بگویند و مسئولان نیز پاسخ منطقی و قابل قبول ارائه دهند؛ اما مسئولان دانشکده زمانی بینمان آمدند که عده‌ زیادی به دلیل اتمام امتحانات به شهر خود بازگشته بودند.

 

انارکی به برخی از مسائل مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و بیان داشت: دانشجویان حل مشکلاتی نظیر عدم توانایی پرداخت شهریه ۸۰۰ هزار تومانی در خوابگاه خودگردان را به گوش مسئولان رساندند. در حالت کلی مسئولان قول پیگیری مشکلات را دادند.

 

این دانشجو کمبود‌های آموزشی دانشکده را نیز مطرح کرد و در این خصوص گفت: به عنوان مثال در رشته گرافیک به دلیل نبود برخی امکانات مجبور بودیم از کارگاه‌های داخل شهر استفاده کنیم که این امر هزینه‌های زیادی را برای دانشجویان در پی داشت.

 

وی در پایان وجود موجودات موذی در برخی از کلاس‌ها را نیز یکی دیگر از مشکلات پیش پا افتاده‌ دانشکده عنوان کرد و ادامه داد: به طور مثال کلاس آتلیه عکاسی در شرایط بسیار نامناسبی برگزار می‌شود. آیا برگزاری کلاس در چنین شرایطی متناسب با شان دانشجو و دانشکده است؟ آیا دانشجویی که با امید‌های زیادی وارد دانشگاهی شده است، باید در چنین شرایطی به تحصیل بپردازد؟

 

خوابگاهی که میز مطالعه ندارد!/ بی توجهی به دانشکده فنی و حرفه ای
سهیلا رمضان زاده، دانشجوی دانشکده انقلاب بجنورد نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: خوابگاه دولتی دانشگاه انقلاب با مشکلات حادی رو به رو است. اسکان بیش از حد ظرفیت خوابگاه باعث افت کیفیت و امکانات خوابگاه شده. اتاق‌هایی که گنجایش کمی دارند ده نفر را در خود جای داده اند و این باعث کمبود شدید فضا برای دانشجویان شده است.

رمضان زاده ادامه داد: وسایل گرمایشی و سرمایشی خوابگاه استاندارد نیست و آلودگی صوتی نیز ایجاد می‌کند.

دانشجوی دانشکده انقلاب تصریح کرد: به دلیل این که دانشگاه انقلاب یک دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، وجود اتاق کار و کارگاه در خوابگاه ضروریست و باید کارگاه مخصوص هر رشته در خوابگاه ایجاد شود، ولی جای تاسف دارد که راهرو خوابگاه را تبدیل به کارگاه کامپیوتر کرده اند و همچنین وسایل مورد نیاز کارگاه مثل میزنور رشته گرافیک موجود نیست.

 

وی از نبود امکانات در خوابگاه ابراز نارضایتی کرد و افزود: در خوابگاه املاکی دانشکده انقلاب به هیچ عنوان اتاق مطالعه مناسبی وجود ندارد و مکانی را که به اتاق مطالعه تخصیص داده اند فاقد میز و صندلی است و فقط یک فرش در آن پهن کرده اند.

 

رمضان زاده در پایان گفت: مسئولان دانشگاه انقلاب درصدد ایجاد خوابگاه خودگردان انقلاب با هزینه کمتر از خوابگاه‌های خودگردان سطح شهر هستند که متاسفانه با کمبود بودجه مواجه اند.

عدم توجه به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای موضوعی است که می‌توان آن را مورد توجه قرار داد. این دانشکده‌ها به دلیل ماهیتشان افراد دارای حرفه را به جامعه تزریق می‌کنند و از این جهت در راستای تولید بسیار موثر هستند، اما اینک به نسبت دانشگاه‌های دیگر بسیار کمتر مورد توجه قرار دارند. بدیهی است توجه به این دانشکده‌ها و حمایت از رشته‌های فنی می‌تواند برای استان و کشور بسیار مفید واقع شود.

نظر شما