شناسهٔ خبر: 30726333 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مهمترین شیوه مقابله با قاچاق، فرهنگ سازی است

رسول فرزادفر روز یکشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیته فرهنگی، تبلیغی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 2 واحد تولیدی پوشاک در مشهد افزود: فرهنگ سازی در وهله

صاحب‌خبر - رسول فرزادفر روز یکشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیته فرهنگی، تبلیغی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 2 واحد تولیدی پوشاک در مشهد افزود: فرهنگ سازی در وهله نخست مربوط به اطلاع رسانی دقیق و صحیح به مردم است.
وی اظهار داشت: بدون پیوست فرهنگی هر اقدام مقابله ای و پیشگیرانه در حوزه آسیب ها، محکوم به شکست است.
وی گفت: در ذیل این کمیسیون چهار کارگروه شامل پیشگیری از وقوع قاچاق کالا، حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق در سطح عرضه، اطلاعات و عملیات، فرهنگی و تبلیغات فعال است که مسئولیت کارگروه فرهنگی برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که سالانه 10 جلسه برگزار می کند.
فرزادفر افزود: یکی از برنامه های کلان این کمیسیون انجام اقدامات فرهنگی با رویکرد تبلیغات هوشمندانه و همه جانبه است که دو هدف 'کاهش تقاضا، خرید و مصرف کالای قاچاق و خارجی' و 'افزایش میل خرید و مصرف کالای داخلی' را دنبال می کند.
وی اظهار داشت: در این راستا هشت فعالیت با همکاری دستگاه های اجرایی تعریف شده که از جمله آنها برگزاری جلسات برای تولید محتوا، استفاده از ظرفیت روحانیون و ارتباط با تشکلهای مردم نهاد و شخصیت های تاثیرگذار استان، تهیه گزارش های دوره ای و مستمر از فعالیتها، گرامیداشت سالروز صدور فرمان رهبر انقلاب برای مبارزه با قاچاق کالا و استفاده از ظرفیت رسانه ها و جراید می باشد.
وی گفت: در 9 ماه امسال در حوزه فعالیت های تبلیغی و فرهنگی مبارزه با قاچاق، تهیه و پخش چهار هزار و 108 دقیقه برنامه در سیمای استان با موضوع حمایت از کالای داخلی و قبح مصرف کالای قاچاق و خارجی، دو هزار 860 دقیقه برنامه در صدای استان، 815 دقیقه خبر در شبکه خبر، درج 150 مطلب در رسانه های استان، 102 مورد تولید محتوای رسانه ای، برگزاری هشت کارگروه و نشست آموزشی با موضوع قاچاق کالا و امضای دو تفاهم نامه بین دستگاهی در خراسان رضوی انجام شده است.
فرزادفر برگزاری جشنواره ها و برنامه ها با موضوع حمایت از تولید ملی و رسانه، همایش روحانیون اهل سنت و شیعه با موضوع نقش آنها در مبارزه با قاچاق کالا، نشست های آموزشی با موضوع لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید و چاپ بنر و بروشور را از دیگر اقدامات فرهنگی و تبلیغی برای مبارزه با قاچاق کالا در خراسان رضوی برشمرد.
وی شناسایی افراد و انجمن های فعال در زمینه مبارزه با قاچاق کالا را از دیگر فعالیت های کمیته فرهنگی – تبلیغی برشمرد و گفت: در این زمینه با باشگاه دانشجویی خانه صنعت خراسان رضوی وارد مذاکره شدیم تا از ظرفیت دانشجویی برای تولید محتوا بهره بگیریم.
وی افزود: یکی از نمونه های بارز کار فرهنگی و تبلیغی در مبارزه با قاچاق کالا در استان، کاهش پوشاک قاچاق و مستعمل خارجی است که این مهم از طریق اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و اجرای سیاست های حمایتی دولت در قالب ممنوعیت واردات پوشاک و استفاده از ابزارهای حمایتی از تولید داخلی محقق شد.

* کاهش قاچاق به کالاهای ایرانی فرصت خودنمایی داد
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در حاشیه این بازدید گفت: با تدابیر دولت و انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی، قاچاق کالا در این استان کاهش یافته و فرصت خودنمایی به کالاهای ایرانی و معرفی بیشتر آن به مردم داده شده است.
افشین تحفه گر افزود: پوشاک خارجی قاچاق در بازار به حداقل رسیده و گرایش مردم به خرید پوشاک ایرانی افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: با کاهش قاچاق، تولیدکنندگان فرصت پیدا کردند که تولید خود را به جامعه معرفی کنند و نشان دهند که کالای ایرانی به دلیل در دسترس بودن، قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر، کالایی مزیت دار نسبت به مشابه خارجی آن است.
وی گفت: تولیدکنندگان خواستار کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی هستند.

* کشف 82 میلیارد ریال کالای قاچاق
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز از کشف 82 میلیارد ریال کالای قاچاق در استان طی 9 ماه امسال خبر داد.
علی باخرد گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید هر سال 10 درصد از میزان قاچاق کاهش یابد که مسیر حرکت استان در این روند مناسب بوده است.
وی افزود: عرضه کالای قاچاق در استان طی سه سال گذشته کاهش یافته و از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، 28 هزار بازرسی از بازار استان انجام شده که منجر به کشف کالاهای قاچاق شده است.
وی اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی کاهش عرضه کالای قاچاق بویژه پوشاک در این استان، ناامن بودن عرضه برای سودجویان بوده است.
7489 / 6053
انتهای پیام

نظر شما