عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر در این مراسم گفت: همکارانم در سوره مهر الکترونیک مبتکر و خلاق بودند و تا حد زیادی به اهداف زیادی که ترسیم کرده بودند، رسیدند.
وی افزود: فکر کنم در سال ۹۵ حدود ۱۰ محصول صوتی در سوره مهر داشتیم که امکان عرضه آن وجود داشت که طی دو سال به ۱۰۰ عدد رسیدند.
مدیرعامل انتشارات سوره مهر بیان کرد: البته ما در کنار کمیت آثار به کیفیت هم توجه کردیم که برگزیده شدن سوره مهر الکترونیک در برخی جشنوارهها نشان میدهد آثار کیفیت خوبی دارد و برنامه ریزی آنها به گونهای بود که توانستند آثارشان را به آثاری قابل عرضه تبدیل کنند. از این رو امیدوارم بتوانیم با کمک و همیاری دوستان سوره مهر الکترونیک، تعداد این آثار را افزایش دهیم.
وی افزود: در شرایطی هستیم که تولید فیزیکی کتاب مشکلاتی دارد و از این رو توجه هر چه بیشتر به بسترهای جدید همچون کتاب صوتی و الکترونیک و ... ضروری است و ما هم تلاش میکنیم در این زمینه پیشگام باشیم.
امین نادری مدیر سوره مهر الکترونیک در ادامه برنامه با اشاره به استراتژی های سوره مهر از جمله دسترسی آسان مخاطب به کتاب، قیمت ارزان و گسترده جهانی کتاب ها اظهار داشت: وقتی به استراتژی های سوره مهر فکر می کنم گزینه ای جز الکترونیک صوتی باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تولید کتاب صوتی پایه ریزی شد،بیان کرد: در ابتدا از ۵ عنوان کتاب و ظرفیت شاعران و گویندگان انتشارات سوره مهر استفاده کردیم بعد از آن با کمک رادیو نمایش، تعداد عناوین را افزایش دادیم و در آن روز کسب و کار نشر در ایران و جهان را بررسی دقیقی کردیم.
نادری با اشاره به تغییراتی که در ذائقه مخاطب کتاب ایجاد شده است، بیان کرد: میزان استفاده از دستگاههای هوشمند محتوا و زیرساختهای اینترنتی کشور نشان میدهد مردم محتوای مورد نیاز را از جای دیگری میگیرند.
وی با بیان اینکه ما به عنوان ناشر محتوا شناخته شده ایم و در زمینه تولید کتابهای صوتی فعالیت کردیم،گفت: این هدف را در تولید کتابهای صوتی دنبال کردیم تا محتوای مناسبی برای تغییرات در زیر ساخت اینترنتی ایجاد شده به خانوادهها بدهیم. در این سالها سعی کردیم در تولید کتابهای الکترونیک به خودمان تکیه کنیم.
نادری با بیان اینکه این کتابها میتوانند تعداد مخاطبهای قابل قبولی پیدا کنند، گفت: نخواستیم با بخش خصوصی دراین حوزه رقابت کنیم و سعی کردیم محتوایمان را در سوره مهر در اختیار تولید کنندگان کتاب الکترونیک بگذاریم و با این شیوه از آنها حمایت کنیم. سوره مهر از ابتدا به دنبال رشد بستههای کتابهای صوتی بود و در این راه از تمام ظرفیتهای رسانهای استفاده کرد.
وی بیان کرد: قبل از تولید کتابهای صوتی کار پژوهشی در این زمینه انجام دادیم و پس از آن مدلها را به محصول تبدیل و محصولات را در بازار عرضه کردیم. حداقل ۲۵ کتاب صوتی در نوار و ۲۵ کتاب صوتی در آوا نامه در دست تولید داریم.
علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال در این مراسم با اشاره به اینکه هشت سال پیش توفیق پیدا کردم به طور جدی در حوزه هنری باشم، گفت: سوره مهر الکترونیک یکی از مکان های جذاب در حوزه هنری بود.
وی با بیان اینکه سوره مهر در آن سالها یک مدل موفقیت در زمینه انتشار کتاب بود و نگاهی نوآورانه به عرصه کتاب برایم جذاب بود، گفت: سوره مهر الکترونیک یکی از نمونههای موفق نوآوری در سازمانهای دولتی و کسب و کار بود. مدل سوره مهر الکترونیک نشان میدهد نوآوری بسته یا نوآوری که بخواهد در یک سازمان اتفاق بیفتد کار را مشکل میکند. در آن سالها مفاهیمی مانند کتاب صوتی، کتاب الکترونیک شوخی بود اما دوستان سوره مهر الکترونیک به این مفاهیم به طور جدی پرداختند.
کاشفی پور بیان کرد: در سالهای ۹۴ و ۹۵ شتاب در تولید کتابهای صوتی داشتیم و متوجه شدیم سوره مهر الکترونیک چه طور از محدودیتهای سازمانی عقب میافتد این تغییر وضعیت را تا حدودی در همان سالها دیدیم و در سالهای اخیر شاهد بودیم که جایگاه و نقش خود را در زمینه کتابهای صوتی تنظیم و تعریف میکنند.
محمد صدوقی مدیر اپلیکیشن طاقچه در این مراسم با اشاره به میزان فروش کتابهای صوتی بیان کرد: میزان فروش کتابهای صوتی از سال ۹۶ تا کنون نزدیک به سه برابر افزایش یافته است که این نشان میدهد که شیب علاقه مردم به سمت کتابهای صوتی بیشتر از کتابهای الکترونیک است و این در حالی است که در کشور ما تعداد کتابهای صوتی که تولید شده کمتر از کتابهای خوب است.
وی با اشاره به مهمترین مسائل در تولید کتاب صوتی افزود: معتقدم مهمترین مسئله در زمینه تولید کتابهای صوتی بحث تبلیغ این کتابهاست علاوه بر آن باید تولیداتمان را در زمینه کتابهای صوتی افزایش دهیم. در حال حاضر با یک روش کتابهای صوتی تولید میشود درحالی که تولید این نوع کتاب در جهان روشهای متعددی دارد.
در ادامه این مراسم صادق زنگنه مدیر گروه فرهنگ رادیو نمایش با اشاره به بازخوردهای خوبی که از پخش کتابهای صوتی در این رادیو گرفتند، گفت: قبل از اینکه کتابهای صوتی را در رادیو نمایش پخش کنیم چند نمونه آن را گوش کردم. فکر نمیکردم پخش کتابهای صوتی در رادیو نمایش تا این حد بازخورد خوبی داشته باشد. در طول یک سال و نیم گذشته ۲۵ هزار بازخورد در زمینه پخش کتابهای صوتی داشتیم.
وی با اشاره به مدلهای مختلف تولید کتاب صوتی در دنیا و استانداردترین مدل آن اظهار داشت: استانداردترین مدل تولید کتابهای صوتی همین مدلی است که سوره مهر الکترونیک برای تولید کتابهایش استفاده میکند. در حال حاضر حدود ۷۳ عنوان کتاب صوتی سوره مهر الکترونیک را در رادیو نمایش تولید کردهایم و امیدوارم تعداد آن به ۱۰۰ کتاب صوتی تولید شده در این انتشارات برسد.
همچنین میرطاهر مظلومی گوینده و بازیگر با اشاره به اینکه در مراکز دانش بنیان حتی یک اتاق هم به حوزه فرهنگ اختصاص نمیدهند، گفت: وقتی به میزان سرانه مطالعه در کشور نگاه میکنیم به اهمیت تولید و پخش کتابهای صوتی پی میبریم. تولید کننده کتاب صوتی باید به طور کامل گوینده را بشناسد از این رو شاید بودجهای که برای تولید آن تعریف کردند پایین باشد و باید بودجه ویژهای به تولید کتاب صوتی اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه گوینده باید هنگام خواندن کتاب، حالش خوب باشد تا نتیجه خوبی به دست بیاید، بیان کرد: ضبط کتاب «آبنبات هل دار» سی روز طول کشید. من در زمانی که حالم بد بود کار ضبط را انجام نمیدادم، چون آقای صدقی کتاب را خوب نوشته بود.
مظلومی با بیان اینکه کتاب صوتی برای نابینایان ایجاد شد، گفت:داستان مردان جنگی به کتاب صوتی، تبدیل شده است اما هرچقدر نویسندگان ما درباره همتها و باکریها بنویسند باز هم کم است و نمیتوانند اصل قصه را بگویند.
فاطمه محمدی مدیر اپلیکیشن کتاب نوین گویا با اشاره به اینکه در سال ۸۵ که کار خود را در زمینه تولید کتابهای صوتی آغاز کردم فکر نمیکردم مردم از آن استقبال کنند، تصریح کرد: پلت فرمهایی که در فضای مجازی وجود دارد سبب شد کتابهای گویا به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه اتفاقی که در این حوزه افتاده این است که سازمان صدا و سیما در این حوزه ورود کرده در حالی که اساسا برای این کار هیچ سازو کاری ندارد. برای مثال سایت ایران صدا بدون داشتن هیچ قراردادی از ناشر و پرداخت هیچ حق و حقوقی کتابها را به صورت رایگان ارائه میدهد که این هم جفا در حق ناشر و مولف است و هم به فعالان بخش خصوصی ضربه میزند که باید جلوی این کار گرفته شود.
محمد محمدپور مدیر اپلیکیشن دانی هم با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب امسال بیش از ۳۵۰ هزار عنوان کتاب چاپی تولید و عرضه شده است گفت: در حال حاضر در بهترین حالت سهم کتابهای الکترونیک 5 دصد است که از این 5 درصد چیزی حدود 30 درصد آن کتابهای صوتی است که خیلی ناچیز است.
وی افزود: اگرچه در دو سه سال گذشته میزان تولید کتابهای صوتی رشد داشته، اما میان مردم هنوز به صورت کامل جانیفتاده است و بر همین اساس در این حوزه بازاری شکل نگرفته است.
این فعال حوزه کتابهای صوتی گفت: یکی از دلایلی که در ایران هنوز بازار کتاب صوتی ایجاد نشده نبود همگرایی و همکاری میان فعالان این عرصه است و کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند برای آسیب شناسی جلسهای نداشتند و هرکس تنها به فکر توسعه خودش بوده و برای توسعه بازار فکری نکرده است.
محمد پور گفت: با یک تحول در حوزه فضای مجازی روبهرو هستیم، اما فعالیتهایمان با این تحولات سنخیتی ندارد. در حوزه تولید محتوا در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی نصیب اپراتورها و دولت شده و این در حالی است که فعالان واقعی این عرصه عایدی چندانی از این رقم بزرگ نداشته اند.
چهره قانی هم در این مراسم گفت: متاسفانه استارتاپهایی که در حوزه کتاب صوتی و الکترونیک فعالیت می کنند هنوز در مرحله آغازین فعالیت و کپی برداری از متدهای خارجی هستند و هنوز زود است که عنوان شود در این حوزه حرکت نوین و شگفتی روی داده است.
وی گفت: در حال حاضر در بیش از 4 هزار کتابخانه عمومی کشور و کتابخانههای دانشگاهها و مدارس کتابهای صوتی و الکترونیک هیچ جایی ندارند در حالی که باید در این مکان ها در کنار کتابهای چاپی کتابهای صوتی و الکترونیک هم در دسترس مراجعه کننده باشد.
این پژوهشگر عرصه کتاب صوتی گفت: در بحث تولید محتوا هم ما دچار مشکل هستیم و این قضیه هم برمیگردد به اینکه در ایران ما کارخانه تولید کتاب صوتی نداریم.
چهره قانی در پایان گفت: یکی از عرصه های دیپلماسی فرهنگی زبان و خط است و مطمئنا کتاب صوتی و الکترونیک میتواند در زمینه دیپلماسی فرهنگی راهگشا فعالیت در این عرصه باشد. همچنین فعالان این حوزه باید با ناشران کشورهای فارسی زبان تعامل و همکاری را شروع کنند و در این کشورها تولیداتشان را عرضه کنند.
انتهای پیام/
نظر شما