شناسهٔ خبر: 30724238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیگیری‌های سوژه مردم: متروی اسلامشهر را سال ۹۸ به تهران وصل کنید

فارس من| مترو، روزنه امید مردم اسلامشهر/ همه نگاه‌ها به روند احداث

احداث مترو و تسهیل رفت‌وآمد روزانه مردم در شهر تهران یک اتفاق بسیار مهم بود که علاوه بر کاهش مشکلات حمل‌ونقل، باعث جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا در پایتخت کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

شهروندان در "فارس من" خواستار" اتصال متروی اسلامشهر به تهران شدند"

با افزایش شبکه‌های مترو در حوزه شهری فواید آن روزبه‌روز بیشتر برای مردم نمایان شد و اتصال شهرهای اطراف تهران به شبکه مترو به رویایی برای مردم و همچنین وسیله تبلیغات برخی از مسؤولین شد.

مردم شهرستان اسلامشهر از اواخر دهه ۸۰ که عملیات اجرایی خط ۳ مترو تهران در محور آیت الله سعیدی آغاز شد و پس از آن ایستگاه آزادگان افتتاح و به بهره برداری رسید، رویای دسترسی و اتصال شهرستان به امتداد خط ۳ مترو را در ذهن خود پرورانده و برای احداث آن لحظه شماری می‌کنند.

برق شوق و شادی زمانی در چشمان مردم درخشید و بذر امید و آرزو در دل‌هایشان رویید که برای نخستین بار نمایندگان آن‌ها در دوره سوم شورای شهر و شهردار وقت، از اتصال اسلامشهر به خط ۳ مترو تهران خبر دادند.

عباس احمدیان شهردار وقت اسلامشهر درمرداد ماه سال ۸۹ در گفت‌وگویی با خبرنگاران از تصویب طرح پیشنهادی شورای اسلامی شهر مبنی بر توسعه خط ۳ مترو تهران و اتصال اسلامشهر در کمیته فنی شورای عالی ترافیک شهرهای کشور خبر داد از‌ آن پس لحظه شماری مردم برای اتصال به شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران آغاز شد.

شهردار وقت اسلامشهر با تشریح جزئیات اجرای طرح خط مترو ۱۳ کیلومتری اسلامشهر تاکید کرد: به امید خداوند و مساعدت مسؤولین و دست‌اندرکاران در وزارت کشور و شورای عالی ترافیک با تصویب سریع طرح عملیات اجرایی آن را تا قبل از اتمام سال جاری آغاز خواهند کرد که این وعده محقق نشد.

در ادامه وعده‌های مسؤولین، محمدرضا محمودی معاون عمرانی استانداری تهران درسفر خود به شهرستان اسلامشهرکه به منظور بررسی طرح‌های عمرانی منطقه به این شهرستان عزیمت کرده بود، از تصویب و صدور مجوز تشکیل سازمان قطار شهری مترو اسلامشهر توسط شورای عالی ترافیک استان تهران و اخذ مجوز نهایی از وزارت کشور و آغاز عملیات اجرایی مترو اسلامشهر خبر داد.
 

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مترو اسلامشهر و امتداد خط ۳ مترو، گفت: با پشتکار و هدف والای همه مسؤولین، این طرح تا قبل از سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که متاسفانه این وعده هم به باد فراموشی سپرده شد.

در میان رفت‌وآمدهای مسؤولین استانی وکشوری به شهرستان اسلامشهر و دیدار با مقامات محلی، علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده از رسانه‌ها، هیچ اتفاقی برای این پروژه ملی رخ نداد و دست‌یابی شهروندان به مترو به یک رویای دست نیافتی تبدیل شد.

همچنین محمد نجاتی سرپرست وقت شهرداری اسلامشهر در آذر ماه سال ۹۲ اعلام کرد: آغاز عملیات احداث مترو اسلامشهر در انتظار تخصیص اعتبار بوده وشرکت متروی تهران به عنوان مجری طرح در انتظار تخصیص بودجه لازم است تا عملیات اجرایی طرح را آغاز کند که این امر نیز هرگز تحقق نیافت.

آذرماه سال ۹۲ بود که سیدحسین هاشمی استاندار اسبق تهران در جلسه مشترک کمیته برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران و شهرستان اسلامشهر که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد با بیان ضرورت و اهمیت اجرای طرح مترو در اسلامشهر، تأکید کرد: احداث خط مترو و اتصال شهرستان اسلامشهر به خط ۳ متروی تهران جزو اولویت‌های استانداری تهران است که به دنبال رفع موانع هستیم، اما این وعده استاندار وقت تهران هم نتوانست دردی از دوای مردم بکاهد.

آذرماه سال ۹۳ علیرضا ناصری‌پور سرپرست شهرداری اسلامشهر همانند دیگر مسؤولین از تحقق وعده اتصال مترو اسلامشهر به امتداد خط ۳ مترو تهران در صورت تامین اعتبارات لازم خبر داد و امرالله حقیقی فرماندار سابق شهرستان اسلامشهر نیز در آذرماه سال ۹۳ از آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی و اتصال اسلامشهر به خط ۳ مترو تهران تا قبل از دهه فجر خبر داد که بازهم این وعده محقق نشد.

تحقق آرزوهای مردم اسلامشهری‌ها برای دسترسی به مترو

با تولد شورای پنجم و انتخاب حسین طلا به عنوان شهردار اسلامشهر، بحث اتصال اسلامشهر به امتداد خط ۳ مترو تهران قوت گرفت و با عقد تفاهم‌نامه میان شهرداری اسلامشهر و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء باردیگر بارقه‌های امید در دل‌ها نشست و خبرهای خوشی به مردم منطقه رسید.

با پیگیری‌های همه مسؤولین شهرستان، اعم از نمایندگان مجلس، فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر دستگاه مجری طرح مترو اسلامشهر که قبلاً شهرداری تهران تعیین شده بود به شهرداری اسلامشهر تغییر یافت و به‌عنوان مجری طرح معرفی شد تا زمینه قانونی سرمایه‌گذاری شهرداری در این شهر به وجود آید.

حسین طلا شهردار اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسلامشهر اظهار کرد: عملیات اجرایی مترو اسلامشهر در امتداد خط ۳ مترو تهران از ایستگاه آزادگان به سمت اسلامشهر به طول ۱۵.۵ کیلومتر و با احداث ۵ ایستگاه و با اعتبار اولیه ۴۵۰ میلیارد تومان توسط متخصصین و مهندسین قرارگاه خاتم الانبیاء و تحت نظارت سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر آغاز شده است.
 

 

وی با بیان اینکه فاز نخست این طرح تا میدان نماز اسلامشهر به طول ۱۰ کیلومتر ظرف سه‌سال احداث می‌شود، افزود: عملیات اجرایی احداث مترو اسلامشهر همزمان با میلاد خجسته شیرزن کربلا حضرت زینب (س) کلنگ‌زنی آن انجام شد.

شهردار اسلامشهر با بیان اینکه پس از انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء عملیات احداث تونل مترو اسلامشهر در ۲ فازآغاز می‌شود، افزود: ۵۰ درصد منابع مورد نیاز طرح از منابع و اعتبارات دولتی و مابقی نیز از طریق منابع شهرداری‌ها تأمین می‌شود که شهرداری اسلامشهر بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

طلا تصریح کرد: با توجه به اینکه روزانه بالغ‌بر ۲۰۰ هزار سفر خودرویی در مسیر اسلامشهر به تهران و بالعکس انجام‌ می‌شود که با احداث خط مترو حجم این سفرها کاهش محسوسی پیدا می‌کند ضمن اینکه در مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا هم تأثیر بسزایی دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم در ادامه عملیات احداث مترو بتوانیم از حمایت‌های دولت و سایر دستگاه‌های دیگر بهره‌مند شویم تا هرچه سریع‌تر شاهد احداث تکمیل و بهره‌برداری از این طرح ملی باشیم.

با انتشار سخنان شهردار اسلامشهر بار دیگر روزنه‌های امیدی در دل‌های مردم منطقه رویید و برای بهره‌برداری از این طرح لحظه‌شماری آغاز شده است.

اما ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که همانطوری که همه مسؤولین و متولیان امر و اقشار مختلف مردم و مطالبه‌گری‌های رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی، پیگیر راه‌اندازی مترو در طی سالیان گذشته بودند، این‌بار هم باید ضمن حمایت صادقانه از متولیان و مسؤولین امر و با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودشان در جهت تخصیص اعتبارات بیشتر وارد میدان شوند و به دور از هر نوع جناح‌بندی سیاسی و حزبی مطالبه‌گری‌های خود را ادامه دهند تا با تخصیص اعتبار مورد نیاز به میزان چشمگیری شاهد پیشرفت فیزیکی طرح باشیم.

گزارش از محمدرضا عباسی

انتهای پیام /الف

نظر شما