شناسهٔ خبر: 30724151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاجیک: میزان محبوبیت دولت در جامعه به زیر ۱۰ درصد رسیده است/ اصلاح طلبان دچار نوعی بی‌کفایتی نمادین شدند

تئوریسین اصلاح‌طلب گفت: در حال حاضر اصلاح طلبان نمره قابل قبولی را از منظر بنده و بسیاری از مردم دریافت نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

تاجیک: میزان محبوبیت دولت در جامعه به زیر ۱۰ درصد رسیده است/ اصلاح طلبان دچار نوعی بی‌کفایتی نمادین شدندبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا تاجیک تئوریسین اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌گوی خود که به  آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبان جایگاه کنونی اصلاح طلبان پرداخته است، گفت:  جریانات اصلی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ما در یک وضعیت ناباروری قرار گرفته است. تاریخ، تقاضا، نسل، سبک زندگی. گفتمان کشور نسبت به گذشته تغییرات چشمگیری داشته است، اما این جریانات در بخشی از تاریخ گم شده‌اند یعنی دچار سترونی و ناباروری شده‌اند و زایش ندارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عملکرد اصلاح طلبان بر دیدگاه مردم بر اصلاح طلبان مجلس، دولت و شورای شهر اظهار کرد: در حال حاضر اصلاح طلبان نمره قابل قبولی را از منظر بنده و بسیاری از مردم دریافت نمی‌کنند، به تعبیری دیگر، شمار زیادی از اصلاح طلبان مورد قبول مردم نیستند به همین دلیل باید در رویکرد‌های آن‌ها تجدید نظرکنند. البته در این بین اصلاح طلبانی نیز وجود دارند که خدمات شایسته‌ای را انجام داده اند و نمی‌توان از خدمات این افراد چشم پوشی کرد.

تاجیک خاطرنشان کرد: انتظارات مردم از این افراد از اصلاح طلبانی که نمره تجدید را اخذ کرده اند بالا است، ولی متاسفانه در دولت، مجلس و شورای شهر تهران این انتظارات به هر علت داخلی و خارجی برآورده نشد. جامعه بدترین شرایط را در ۴ دهه گذشته دارد و در دولت کنونی بنا به دلایل داخلی و خارجی شاهد ظهور و بروز این مشکل هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص شهرداری و شورای شهر نیز باید گفت که انتخابات و تغییرات پی در پی شهرداری تهران و عدم ثباتی که در مدیریت شهری وجود داشت، نمود زیادی نداشته و هیچ چیز جدید را نسب به گذشته در بر نداشته تا عرضه کند که همین موضوع از عمده مشکلات درون شورای شهر و شهرداری تهران است. در مجلس نیز ما با طرح ها، لوایح و اقدامات موثر و جدیدی رو به رو نبوده ایم. تمامی این عوامل باعث شد تا ایماژ مردم نسبت به اصلاح طلبان دچار مشکل شود و سیپدی جریان اصلاحات در ذهن مردم اندک اندک روبه خاکستری و سیاهی بروند.

تئورسین اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از اصلاح طلبان معتقدند که حلقه‌ای در دولت به رقابت با جریان اصلاحات می‌پردازد، اظهار کرد: افرادی نظیر آقای واعظی و نوبخت پس از روی کار آمدن دولت جدید در تلاش هستند تا این پیروزی را به پایگاه اجتماعی بلافصل خودشان ربط دهند، اما بنده معتقدم این پیروزی بیش از یک توهم نیست.

وی ادامه داد: جریانی که از آن یاد می‌شود، تولد خود را با آغاز انتخابات شروع کرده است و احزابی که در پس آن عمل می‌کردند اساساً دارای مقبولیت اجتماعی و کنشگری‌های سیاسی در جامعه نبوده اند بنابراین؛ به هیچ وجه نمی‌توان گفت که این فضا خواستگاه اجتماعی جریانی است که با انتخابات روی کار می‌آید. مضاف بر این مسئله در شرایط کنونی شاهد هستیم که سرمایه اجتماعی دولت به حداقل ممکن رسیده است. برخی از آمار‌ها زیر ۱۰ درصد را نشان می‌دهند که این سرمایه اجتماعی که در سال ۹۲ بالغ بر ۷۰ درصد بوده، امروزه به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اگر این پایگاه اجتماعی یک پایگاه اجتماعی وسیع، بدیهی و طبیعی بود، نباید به راحتی سیر نزولی خود را طی کند و به جایی برسد که در شرایط کنونی ما با بحران اجتماعی و بی اعتمادی نسبت به دولت مواجه باشیم.طبیعی است در آن شراط فضایی فراهم شد که اصلاح طلبان ترجیح دادند با کارت‌های خود استفاده کردند و در همین زمین بازی کردند. در این هنگام آقای خاتمی نیز سرمایه وسیع اجتماعی خود استفاده کرد تا این اتفاق افتاد.

تاجیک در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا با هر کج رفتاری و ناکارآمدی دولت، اصلاح طلبان مورد بازخواست قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: نباید با چنین تصوری سازی‌هایی پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را خراب کنیم. بنده معتقدم این خطای استراتژیک برخی از اصلاح طلبان بود که در یک شرایط تاریخی تمام سرمایه اجتماعی، انسانی و حیثیتی و نمادین جریان اصلاح طلبی را در سبد یک گروه قرار دادند. اطلاح طلبان اگرچه در تلاش هستند تا فاصله خود را با دولت به تصویر بکشند، اما به تعبیر بنده این کار پاسخگو نیست چرا که کماکان اصلاحات در ذهن و یاد مردم وجود دارد. به همین جهت از برخی از اصلاح طلبان تقاضا دارم تا از رفتار‌های این چنینی دوری کنند تا صدمه‌ای جدی به جریان اصلاحات در ذهن مردم ایجاد نشود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح طلبان در انتخابات بعدی مجلس حضور و بروز پررنگی خواهند داشت یا خیر و آیا جامعه و قشر حامی مانند گذشته به آن‌ها اعتماد خواهد کرد، اظهار کرد:  بنده معتقدم آینده محصول اراده انسان است بنابراین؛ آینده اصلاح طلبان ناشی از اراده امروز آنهاست. اگر اصلاح طلبان دست به گفتمان، اراده و عمل متفاوتی بزنند و مشکلات و نواقص خود را برطرف کنند بی شک در آینده موفق خواهند بود، اما اگر راه کنونی خود را ادامه دهند به بن بست خواهد رسید. بسیاری از کسانی که امروزه خود را جزء اصلاح طلبان می‌دانند فقط نامی از این جریان را با خود حمل می‌کنند و قدرت درک و فهم این جریان را ندارند.

وی ادامه داد: اگر روند کنونی دو جریان سیاسی مطرح کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان ادامه پیدا کند، جریانات نوینی بروز و ظهور پیدا خواهند کرد. اگر این جریانات نوین به صورت قانونی نیز نتوانند بروز پیدا کنند می‌توانند در لایه‌های زیرین جامعه رشد و نمو پیدا کنند. در غیر این صورت نیز جامعه با بحران وسیعی مواجه خواهد شد.

تاجیک خاطرنشان کرد: گفتنی است تمامی جامعه لازم است به تامل انتقادی بپردازند. تا این تامل انتقادی صورت نگیرد و ما تصویری انتقادی از جامعه و خود واقعیمان نداشته باشیم، نمی‌توانیم آینده‌ای بهتر و جامعه‌ای توسعه یافته را برای کشور خود ترسیم کنیم.

منبع: سایت دیده بان ایران

انتهای پیام/

نظر شما