شناسهٔ خبر: 30723865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بهمن ماه امسال؛

مرکز اسناد جنبش جنگل در رشت افتتاح می شود

رشت- مسئول مرکز اسناد جنبش جنگل از افتتاح این مرکز در بهمن ماه امسال در رشت خبر داد و گفت: در این مرکز ۵۰ سند جدید رونمایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز اسناد جنبش جنگل حاوی ۲۰ هزار سند جدید سوم بهمن ماه امسال در پژوهشکده گیلان شناسی رشت افتتاح می شود.

مسئول مرکز اسناد جنبش جنگل در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: اسناد زیادی از تاریخ معاصر گیلان به‌ویژه جنبش جنگل در آرشیو وزارت خارجه‌ و کتابخانه‌های کشورهای همسایه موجود است که در دو سال اخیر توانسته‌ایم کپی ۲۰ هزار برگ سند درباره جنبش جنگل را به گیلان بازگردانیم که در روز افتتاح مرکز اسناد ۵۰ برگ از این اسناد رونمایی می‌شود.

عباس پناهی با بیان اینکه هنوز ۹۹ درصد اسناد تاریخ معاصر گیلان بازخوانی و تحلیل نشده است، اظهارکرد: بیشترین اسناد ما در تاریخ معاصر در آرشیو اسنادی کشورهای دیگر به‌ویژه روسیه، ترکیه و حتی واتیکان است. طی یک پروسه اداری و صرف هزینه‌های بعضا شخصی توانسته‌ایم بخشی از این اسناد به کشور بازگردانیم.

مدیرگروه تاریخ پژوهشکده گیلان شناسی با اشاره به مجله ارمنی زانگ که در کتابخانه ارمنستان نگهداری می شود، افزود: این مجله که در تبریز و به ارمنی چاپ میشد حاوی اطلاعات جدیدی از جنبش جنگل به‌ویژه هیات اتحاد اسلام است و طی یک سفر پژوهشی توانستیم دوره کامل آن را به ایران بازگردانیمو درحال حاضر یکی از پژوهشگران، مهندس روبرت واهانیان در حال ترجمه آن از ارمنی به فارسی است.

پناهی یادآورشد: متاسفانه مراکز اسناد آرشیوی به راحتی اسناد خود را در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌دهند و از آنجایی که سندخوانی کار مشکلی است، عمده کتاب‌های تاریخی رونویس داده‌های قبلی است.

وی ادامه داد: با گشایش این مرکز اسنادی و فعالیت آزادانه پژوهشگران در آن بخش‌های زیادی از ناگفته‌های تاریخ معاصر گیلان به‌ویژه جنبش جنگل بازخوانی شود.

نظر شما