شناسهٔ خبر: 30723861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

جنگ اقتصادی ایران و آمریکا این بار در عراق

ایران در حالی خواستار گسترش روابط با عراق است که رقابت بین ایران و امریکا برای نفوذ در عرصه سیاسی عراق و کسب سهم در بازار و اقتصاد آن کشور رو به افزایش است. از سوی دیگر اگر ایران بخواهد دست به اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا بزند، بهترین گزینه استفاده از گروه‌های نیابتی خود در سرتاسر خاورمیانه و محتمل‌ترین مکان نیز عراق خواهد بود.

صاحب‌خبر -
مقام های ایرانی اخیرا به بغداد سفر کردند تا با همتایان عراقی خود درباره گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی رایزنی کنند. ایران در حالی در تلاش است روابط تجاری خود را با عراق گسترش دهد که امریکا سعی می‌کند پیوندهای اقتصادی عراق با کشور همسایه‌اش را تضعیف کند.

به گزارش اعتدال؛ روزنامه "وال استریت ژورنال" در گزارشی با اشاره به برنامه ایران برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با عراق می‌نویسد: "هیئتی متشکل از 50 نفر"، محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران را در سفر هفته اخیر او به عراق همراهی کرده‌اند. این سفر یک هفته پس از بازدید مقام‌های حوزه انرژی ایران از بغداد صورت گرفته است. ایران درصدد تقویت ارتباطات خود با عراق در حوزه انرژی و حفظ صادرات گاز به عراق است؛ جایی که 40 درصد از نیاز به برق آن کشور را تامین می‌کند.

وال استریت ژورنال افزوه است: ایران در حالی خواستار گسترش روابط با عراق است که رقابت بین ایران و امریکا برای نفوذ در عرصه سیاسی عراق و کسب سهم در بازار و اقتصاد آن کشور رو به افزایش است. ایران و آمریکا هر دو در شکست داعش در عراق سهم داشتند و به این موضوع کمک کردند اما پس از خروج آمریکا از برجام با فرمان ترامپ و وضع دوباره تحریم‌ها، اکنون دو کشور در جنگ اقتصادی با یکدیگر به سر می‌برند. 

ظریف در حالی به عراق سفر کرده است که اخیرا "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا سفری به کشورهای مختلف خاورمیانه برای تقویت جبهه تحت رهبری آمریکا علیه تهران داشت. ماه گذشته، "ریک پری" وزیر انرژی امریکا به عراق سفر کرد تا مقام‌های عراقی را متقاعد به توقف خرید از ایران برای تامین برق کند. او سعی داشت تا عراقی‌ها را ترغیب به همکاری با شرکت‌های آمریکایی برای توسعه بخش انرژی آن کشور کند. ماه گذشته آمریکا به دولت عراق اجازه داد تا برای 90 روز از ایران گاز خریداری کند؛ آن هم در ازای تعهد بغداد به واشنگتن برای خرید فناوری در حوزه انرژی از شرکت‌های امریکایی". 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های بلندپایه عراقی از جمله "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دیدار کرده و به اقلیم کردستان عراق رفته است. او از شهر کربلا در جنوب عراق نیز بازدید کرد. 

عراق علاوه بر خرید گاز طبیعی از ایران یکی از بازارهای صادرات غیرنفتی ایران است. حجم مبادلات تجاری میان آن دو کشور 9 میلیارد دلار است که عمدتا محصولات کشاورزی، مواد غذایی، میوه، و مواد ساختمانی و مصالح را شامل می‌شود. تحریم‌های امریکا همزمان با کاهش ارزش ریال سبب افزایش تجارت میان دو کشور ایران و عراق و افزایش صادرات کالاهای ایرانی به عراق شده است. تحریم‌ها اما اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده‌اند. فروش نفت ایران و سرمایه‌گذاری کاهش یافته است و انتقال پول میان ایران با کشورهای دیگر دشوارتر شده است. 

"جعفر الحمدانی"، رییس اتاق بازرگانی عراق می‌گوید او با مقام‌های ایرانی در مورد راه‌هایی به منظور کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا در زمینه تجارت میان دو کشور بحث کرده است. ظریف نیز گفته که ایران و عراق می‌توانند برای ترویج تجارت مناطق صنعتی مشترک ایجاد کنند. یک بازرگان عراقی می‌گوید که این‌بار ایرانیان برای کسب بازار عراق بسیار جدی هستند و عجله دارند؛ زیرا آنان گزینه دیگری ندارند تا با پول نقد و به سرعت تجارت را رونق بخشند.

"وال استریت ژورنال" در ادامه می‌نویسد: "مقام‌های عراقی می‌گویند با تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستند اما با اکراه مخالفت علنی خود را بیان می‌کنند تا از مجازات‌های احتمالی لغو تحریم‌های وضع شده از سوی امریکا علیه ایران مصون بمانند. یک بازرگان ایرانی می‌گوید: "ما با چالش‌هایی  برای انتقال پول مواجه هستیم اما ما از آمریکایی‌ها باهوش‌تر هستیم و می‌توانیم راهی پیدا کنیم تا آنان را شکست دهیم".

تشدید درگیری ایران و آمریکا در میدان عراق

" المانیتور" نیز نوشت: مطالعات یک اندیشکده نشان می‌دهد که در صورت بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا، عراق قربانی این خصومت‌ورزی خواهد بود. گروه بین‌المللی بحران که پیرامون نحوه پیشگیری از جنگ به پژوهش می‌پردازد، درباره وضعیت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های بزرگ به نظرسنجی از مقامات رسمی کشورهای جهان از جمله ایران پرداخت.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ با خارج کردن آمریکا از برجام، با هدف منزوی کردن ایران اقدام به وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کرده است اما اروپایی‌ها هنوز از این توافق حمایت می‌کنند. مطالعه گروه بین‌المللی بحران نشان می‌دهد ایران که خود را در جایگاه اخلاقی مناسب و قادر به تحمل فشارها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و انتخابات بعدی می‌بیند، به احتمال زیاد همچنان به برجام پایبند خواهد ماند. اما از طرف دیگر مولفان این مطالعه معتقدند که اگر صادرات نفت ایران به کمتر از هفتصد هزار بشکه در روز برسد که عواقبی مانند تورم افسارگسیخته را به دنبال خواهد داشت، ممکن است تهران محاسبات خود را تغییر دهد. این گزارش می‌گوید که اگر ایران بخواهد دست به اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا بزند، بهترین گزینه برای تهران استفاده از گروه‌های نیابتی خود در سرتاسر خاورمیانه خواهد بود؛ اقدامی که به اندازه کافی تنش‌آفرین نیست تا واکنش شدید اروپاییان را برانگیزد.

در این گزارش از زبان تحلیلگر ایرانی نقل‌قول شده است که محتمل‌ترین مکان نیز عراق خواهد بود؛ کشوری که شبه‌نظامیان شیعه در آن روابط نزدیکی با تهران دارند. او گفته است: «عراق منطقه‌ای است که در آن از تجربه و توانمندی کافی برخورداریم تا ضربه‌ای خفیف‌تر از آنچه موجب واکنش شدید آمریکا بشود، به آنها بزنیم».

او افزوده که ایران دارای نفوذ بسیار زیادی در لبنان و سوریه است اما این دو کشور موقعیت شکننده‌ای دارند و ممکن است این اقدام موجب تضعیف موقعیت ایران در آنها شود. او معتقد است ایران از امکانات کافی در افغانستان برخوردار نیست و افزایش حمایت از حوثی ها در یمن نیز بیشتر از آنکه به آمریکا ضربه بزند، به زیان سعودی‌ها خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که مشاور تندروی امنیت ملی ترامپ، جان بولتون پس از حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در بغداد، از ارتش این کشور خواسته که گزینه‌های نظامی برای حمله به ایران را در اختیار کاخ سفید بگذارد. البته کسی در این حملات آسیب ندید و متعاقب اعتراضات عمومی در بصره نسبت به اوضاع اقتصادی، به کنسولگری ایران در این شهر نیز حمله شد.


سفر رئیس‌جمهور عراق به آمریکا درباره تمدید معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران

یکی از نمایندگان پارلمان عراق از تصمیم بغداد برای اعزام هیئت بلندپایه به آمریکا جهت بررسی تمدید معافیت از تحریم های علیه ایران خبر داده و تاکید کرد که احتمال دارد ریاست هیئت بر عهده رئیس جمهوری کشورش باشد.

«عامر الفایز»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم دارد یک هیئت بلندپایه را به آمریکا بفرستد تا تمدید معافیت بغداد از تحریم های نامشروع واشنگتن علیه تهران را بررسی کند.

الفایز در گفت و گو با المعلومه ضمن اعلام این که احتمال دارد «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق ریاست هیئت اعزامی کشورش به واشنگتن را بر عهده بگیرد، اظهار داشت: عراق توانایی پایبندی به تحریم ها را ندارد زیرا علاوه بر این که دارای مرزهای طولانی با ایران است، دو کشور در زمینه انرژی و مبادلات تجاری نیز با یکدیگر همکاری می کنند.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در این باره افزود: عراق توانایی مخالفت با تحریم های آمریکا علیه ایران و عدم پاییندی به آن به صورت قاطع را دارد با این حال در تلاش است روابط خود با واشنگتن و تهران را به صورت همزمان حفظ کند.

الفایز همچنین تصریح کرد: دولت عراق اجازه نمی دهد به اختلاف های منطقه ای یا خارجی انداخته شود و روابط بین المللی و اقتصادی آن در معرض خطر قرار بگیرد.

این نماینده عراقی در پایان نیز خاطر نشان ساخت که هیئت مذکور در مرحله پیش رو به واشنگتن خواهد رفت و این احتمال وجود دارد که زمان اعزام هیئت پس از تکمیل کابینه دولت «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور و تصویب لایحه بودجه فدرال در پارلمان باشد.

این در حالی است که بر اساس گزارش جدید گروه بین المللی بحران، نتایج ارزیابی داخلی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا حاکی از آن است که سیاست موسوم به «اعمال فشار حد اکثری بر ایران» کارایی لازم را نداشته و شکست خورده است.

لازم به ذکر است که پیشتر روزنامه «عکاظ» عربستان سعودی فاش کرده بود که نخست وزیر عراق به اطلاع «داگلاس سیلیمن»، سفیر آمریکا در بغداد رسانده که کشورش نمی تواند از گاز و برق ایران صرف نظر کند.

نظر شما