شناسهٔ خبر: 30721886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رأی الیوم: احتمالا ترامپ تحت فشار کنگره با اعمال تحریم علیه عربستان موافقت کند

روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای با اشاره بر موضع کنگره در قبال عربستان سعودی درباره پرونده خاشقجی نوشت رئیس‌جمهور آمریکا شاید در نهایت وادار شود با اعمال تحریم‌هایی علیه ریاض موافقت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم در ستون سرمقاله خود نوشت: ­لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی، در نشست خبری خود در آنکارا بار دیگر مسئله ترور جمال خاشقجی را مطرح کرد و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، را مسئول آن دانست. وی همچنین با تاکید بر لزوم دستیابی به راه حلی درباره روش تعامل واشنگتن با بن سلمان، به طور تلویحی به اعمال برخی تحریم ها اشاره کرد.

جایگاه و اهمیت ویژه سناتور گراهام به سبب نزدیکی وی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست. وی از بزرگترین حامیان ترامپ به شمار می آید. گراهام با قدرت از مصوبه چند ماه پیش سنا حمایت کرد که به موجب آن ولیعهد عربستان محکوم و در ترور خاشقجی مسئول درجه یک شناخته شده بود. وی همچنین یکی از بانیان تصویب طرح مخالفت با هرگونه همکاری آمریکا با عربستان در جنگ یمن در سنا بود که با ۶۰ رأی موافق به تصویب رسید. در عین حال گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش نویس قانونی را مبنی بر توقف فوری همکاری های امنیتی آمریکا با عربستان و فروش سلاح به این کشور در واکنش به قتل خبرنگار سعودی ارائه کردند.

جالب این است که سناتور گراهام این اظهارات تند را در سفر خود به آنکارا مطرح کرد و بعید نیست میزبانان ترکیه ای وی که هیچ علاقه ای به عربستان ندارند، شواهد و اطلاعات بیشتر و چه بسا تصاویر ویدئویی از شیوه فجیع قتل خاشقجی در اختیار وی گذاشته باشند.

مهمتر از همه اینکه سناتور گراهام با اظهار پشیمانی از حمایت پرشور خود از ولیعهد عربستان در اوائل دوران ولیعهدی وی تاکید کرد نمایندگان سنا طی روز های آینده با انتشار بیانیه ای قاطعانه اعلام خواهند کرد بن سلمان قطعا از قتل خاشقجی باخبر و خود مسئول این حادثه بوده است و قطعا مجموعه تحریم هایی علیه وی در نظر گرفته خواهد شد.

رای الیوم افزود: این سناتور آمریکایی به ماهیت این تحریم ها اشاره ای نکرد، اما تلویحا گفت تحریم ها ابتدا علیه عاملان مستقیم این جنایت اعمال خواهد شد که بن سلمان نیز از جمله آنان است. در واقع وی با بیان اینکه «من به این نتیجه رسیده ام که تا زمانی که مسئله بن سلمان حل و فصل نشود، پیشرفتی در روابط عربستان و آمریکا حاصل نخواهد شد»، به طور غیر مستقیم کناره گیری بن سلمان از قدرت را خواستار شد.

اما سئوال این است که آیا سناتور گراهام و دوستانش قدرت اعمال چنین تحریم هایی را دارند و آیا می توانند ترامپ را به موافقت با آن راضی کنند؟ سئوال مهمتر این است که واکنش ولیعهد عربستان به این تهدید ها و برخورد وی چگونه خواهد بود؟ آیا با مهمترین درخواست مطرح شده یعنی کناره گیری از سمت خود موافقت خواهد کرد؟

بعید هم نیست در صورت حل و فصل نشدن مسئله بن سلمان و کنار نرفتن وی از قدرت، فشاری که گراهام و مجلس سنا به ترامپ برای اعمال تحریم ها علیه عربستان وارد می کنند، نتیجه بدهد؛ زیرا موقعیت ترامپ با نزدیک شدن زمان اعلام نتیجه نهایی تحقیقات رابرت مولر درباره ارتباط وی با روسیه و دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ترامپ، به طور بی سابقه ای تضعیف شده و بعید است ترامپ خطر کند و مجلس سنا را از دست بدهد، مجلسی که در دست اکثریت جمهوری خواه است و خود را برای حمله به ترامپ و سرنگونی وی آماده می کند.

بن سلمان عملا حاکم عربستان است و کنترل بسیاری از مراکز حیاتی و به ویژه دستگاه های امنیتی و نظامی دولت را در این کشور در دست دارد؛ از همین رو شاید سرنگونی وی به عنوان ولیعهد عربستان کار دشواری باشد. افراد نزدیک به وی می گویند بن سلمان تا آخرین نفس برای مقابله با هرگونه تلاشی برای سرنگونی خود خواهد جنگید.

در انتهای این مقاله آمده است: روز های آینده برای عربستان و به ویژه بن سلمان روز های سختی خواهد بود. وقتی سناتور گراهام با چنین لحنی از پشت تریبون در ترکیه سخن می گوید، قطعا باید از چیز هایی خبر داشته باشد که بسیاری در داخل و خارج از ریاض از آن بی خبرند. با این حال باید منتظر تحولات بعدی و نتایج این نبرد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما