شناسهٔ خبر: 30721451 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترکیه علیه کارمند کنسولگری آمریکا اعلام جرم می‌کند

دادستانی ترکیه از آماده شدن کیفرخواستی ۷۸ صفحه‌ای علیه کارمند کنسولگری آمریکا خبر داد که پیش از این به اتهام ارتباط با تروریسم بازداشت شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رسانه‌های ترکیه می‌گویند دادستانی این کشور قرار است به‌زودی کیفرخواستی علیه کارمند محلی کنسولگری آمریکا را صادر کند.

نیرو‌های پلیس ترکیه «مِتین توپوز» را در اکتبر ۲۰۱۷ به اتهام ارتباط با شبکه سازمانیِ فتح‌الله گولن بازداشت کردند. دولت اردوغان، گولن را طراح اصلی کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند. گولن هم‌اکنون در خاک آمریکا به سر می‌برد و واشنگتن تاکنون به خواسته آنکارا برای خروج او و تحویلش به دولت ترکیه بی‌اعتنا بوده است.

روابط بین این دو عضو سازمان نظامی ناتو به علت حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، طرح ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی روسیه، و اقدام واشنگتن به زندانی‌کردن مدیر یکی از بانک‌های  دولتی ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران، تیره و تار شده است.

بازداشت توپوز به همراه دو کارمند دوتابعیتی دیگر کنسولگری آمریکا در آنکارا به اتهام تروریسم از دیگر موارد تنش بین آمریکا و ترکیه است. واشنگتن بار‌ها خواستار آزادی این سه کارمند کنسولگری خود در ترکیه شده است.

رویترز به نقل از رسانه‌های محلی ترکیه افزود در کیفرخواست ۷۸ صفحه‌ای دادستانی ترکیه آمده است که متین توپوز ارتباط خیلی نزدیکی با افسران پلیسی داشته است که نقش مهمی در کودتای نافرجام ایفا کردند. همچنین گفته می‌شود اردوغان و بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر سابق ترکیه از جمله شاکیان این پرونده هستند.

بنا به  قوانین کنونی ترکیه، اکنون و با آماده‌شدن کیفرخواست، یک قاضی باید تصمیم بگیرد که آیا پرونده توپوز در دادگاه مورد رسیدگی قرار بگیرد یا خیر.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما