شناسهٔ خبر: 30721402 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

شرکت های بزرگ فاوا می‌توانند پیشران توسعه استان باشند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، با بیان اینکه شرکتهای بزرگ فاوا می‌توانند پیشران توسعه استان باشند، از تکمیل و توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات استان خبر داد و گفت: راه اندازی مرکز مهارت افزایی نیروی انسانی (مانا) و توسعه فضای کار اشتراکی در دستورکار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، اکرم فداکار مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، در هفتمین نشست شورای مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان نگاه مثبت و حمایت استاندار جدید یزد از حوزه علم و فناوری و به ویژه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، به بازدید مفصل ایشان از سیزدهمین نمایشگاه فناوری اطلاعات استان (کامیتکس) و ارائه بازخورد مناسب در نشست شورای برنامه‌ریزی استان اشاره کرد.

فداکار، حضور همزمان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در استان با برگزاری نمایشگاه را فرصت مناسبی برای حوزه فاوا دانست و ابراز امیدواری کرد که تفاهم‌های انجام شده در این سفر درباره افزایش منابع صندوق پژوهش و فناوری استان، سرمایه‌گذاری صندوق در طرح‌های استارت‌آپی، استقرار شرکت‌های فناور یزدی در تهران فرصتهای مناسبی را برای رشد شرکت های فعال فناوری اطلاعات فراهم کند.

رییس شورای مدیران فاوای استان یزد، با اشاره به فعالیت دفاتر پیشخوان خدمات دولت و فعال شدن اپراتورهای خصوصی پست در استان، بر تدوین و اجرایی شدن آیین نامه های لازم در راستای انجام فرآیند نظارت و پاسخگویی از سوی سازمان تنظیم مقررات، تاکید کرد.

نماینده ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان یزد، با بیان برخی از دستورکارهای این نشست گفت: انتظار می رود این موارد در سطح کارشناسی و بین دستگاه های تابعه، بررسی و حل شود تا نیاز به طرح در نشست های شورا نباشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، پیگیری برای راه اندازی مرکز مهارت افزایی نیروی انسانی (مانا)، توسعه فضای کار اشتراکی، در جهت تکمیل و توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات استان را جزو دستورکارهای مهم اداره کل برشمرد.

در ابتدای این نشست و در بخش ارایه اخبار و گزارش‌های تخصصی از سوی اعضای شورا، نماینده نظام صنفی رایانه ای استان، به انتصاب دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اشاره کرد و از تلاش برای تدوین برنامه راهبردی سازمان خبر داد.

مسعود یک‌کلامی، همچنین با ارایه گزارش برگزاری بسیار خوب نمایشگاه کامیتکس یزد، حضور پررنگ دستگاه‌های دولتی  و  بیش از 40 استارت‌آپ را یادآور شد و افزود: نمایشگاه امسال با برپایی 100 غرفه بخش خصوصی در فضایی نزدیک به 4000 مترمربع برگزار شد.

وی به انعقاد قرارداد همکاری بین پست و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: براساس این قرارداد، جایجایی کالاهای صنف آی‌تی استان در سطح کشور با تخفیف مناسب انجام می‌شود.

بررسی و تصویب راهکارهای حل برخی از مشکلات ارتباطی استان در سفر معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به یزد و نیز تهیه پیش‌نویس مصوبه درباره کلان‌داده‌ها و رایانش ابری، از موضوعاتی بود که براتی، نماینده اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی بیان کرد.

در ادامه این نشست، محمدرضا رضایی نژاد، مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد، از فعالیت استارت‌آپ بازرگام و قرارداد با شهرداری‌ها برای توزیع میوه شب عید، در 5 استان کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه پیشگامان مجوز فعالیت به عنوان یکی از دو کارور خصوصی شرکت پست در کشوررا دارد، به برنامه های این اپراتور برای ارایه خدمات پستی به شیوه‌های نوین در زنجیره تامین فراگیر اشاره کرد.

عملیاتی شدن شبکه NGN (تلفن ثابت) پیشگامان در تهران، بوشهر و یزد یکی دیگر از خبرهایی بود که از سوی این عضو شورا بیان شد.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد، همچنین از دستیابی متخصصان این شرکت به دانش ساخت و تولید فناوری تعمیر فیبرهای دریایی و بکارگیری آن در بازسازی خرابی یکی از فیبرهای این شرکت در دریای عمان خبر داد که باعث کاهش هزینه‌های ارزی و وابستگی کشور در این بخش شده است.

در ادامه، محمدرضا زارع، سرپرست مخابرات منطقه یزد، به پروژه‌های قابل افتتاح مخابرات ایران در استان یزد در دهه مبارک فجر اشاره کرد و افزود: همچنین، در دهه فجر، تعدادی از خدمات مخابرات در بخش تلفن ثابت به دفاتر منتخب پیشخوان واگذار خواهد شد و مردم می‌توانند برای دریافت خدمات به این دفاتر مراجعه کنند.

علی قاسمی، مدیر شعب پست بانک استان یزد، با بیان رتبه دوم استان در پرداخت تسهیلات وام وجوه اداره شده، عملکرد استان را در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار، تسهیلات دهیاری‌ها، سلامت کار، خرید دین واحدهای تولیدی، و پرداخت از محل صندوق توسعه ملی، خوب دانست و مشکل برخی متقاضیان دریافت وام اشتغال روستایی را عدم رعایت الزامات بانکی مانند نداشتن بدهی قسط یا چک برگشتی اعلام کرد.

رضا ذوالفقاری، مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان نیز با بیان اینکه وضعیت شبکه در استان پایدار است، از قطعی ارتباط به دلیل مشکل در یکی از مسیرهای فیبر نوری و اقدام لازم برای بازسازی آن خبر داد.

وی با اشاره به میزان پهنای باند مصرفی استان، بررسی راهکارهای بهره برداری لازم از ظرفیت خالی نسبت به کل پهنای بهنای ورودی و افزایش مصرف را خواستار شد.

موضوع اتصال دستگاه‌های استانی به شبکه ملی اطلاعات از بستر اینترانت و MPLS و بررسی موضوعات ارتباطی مورد درخواست برخی دستگاه‌ها مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری و آموزش و پرورش از موارد دیگری از دستورکارهای این نشست بود که با حضور نماینده سازمان تنظیم مقررات و مدیران مخابرات و ارتباطات زیرساخت بررسی شد.

نظر شما