شناسهٔ خبر: 30721388 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین 90 ماهواره برای آرژانتین به فضا پرتاب می کند

پکن- ایرنا- یک شرکت وابسته به سازمان فضایی چین قرار است در قالب یک قرارداد تجاری با یک شرکت خصوصی آرژانتینی، 90 ماهواره این کشور را توسط ماهواره ­‌بر لانگ مارچ 6 در مدار قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا روزنامه گلوبال تایمز چین روز یکشنبه گزارش کرد بر اساس این قرارداد شرکت صنعتی دیوار بزرگ چین در طی چند سال این تعداد ماهواره را از مرکز راه اندازی ماهواره 'تای یوان' در استان شانشی به فضا پرتاب خواهد کرد.
'گائو روا فیی' معاون اجرایی شرکت صنعتی دیوار بزرگ چین به این روزنامه گفته است شرکت چینی در حال برنامه ریزی است تا در نخستین پرتاب در سال جاری، 13 ماهواره را به فضا پرتاب کند.
ماهواره‌های سنجشی که قرار است توسط چین به فضا پرتاب شوند منظومه‌ای تشکیل خواهند داد که می توانند هر هفته از کل زمین عکس‌هایی با دقت یک متر ارسال کنند.
شرکت پرتاب کننده چینی اظهار امیدواری کرده است با پرتاب این تعداد ماهواره، هزینه های تجزیه و تحلیل داده های جغرافیایی در فرکانس بالا به طور چشمگیری کاهش یابد.
پیش از این قرارداد نیز این شرکت خصوصی آرژانتینی، 6 ماهواره با ماهواره‌برهای لانگ مارچ پرتاب کرده بود.
اگر چه شرایط مالی این معامله افشا نشده است اما معاون اجرایی شرکت صنعتی دیوار بزرگ چین ارزش این معامله را صدها میلیون دلار برآورد کرده است.
این بزرگترین قراردادی است که چین در حوزه فضایی در سال‌­های اخیر بدست آورده است و می­‌تواند به رشد جایگاه ماهواره­‌برهای چین در بازار جهانی کمک کند.
این نخستین باری است که چین این تعداد ماهواره را برای یک شرکت خارجی پرتاب می­‌کند.
**آساق**1904**

نظر شما