شناسهٔ خبر: 30721102 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

139 انجمن میراث فرهنگی در آذربایجان غربی فعالیت می کند

حسن سپهرفر روز یکشنبه در جلسه تشکیل انجمن میراث فرهنگی بوکان، افزود: این انجمن ها در سطح شهرستان های آذربایجان غربی در راستای احیای میراث فرهنگی و حمایت مادی

صاحب‌خبر - حسن سپهرفر روز یکشنبه در جلسه تشکیل انجمن میراث فرهنگی بوکان، افزود: این انجمن ها در سطح شهرستان های آذربایجان غربی در راستای احیای میراث فرهنگی و حمایت مادی و معنوی از میراث گذشتگان تشکیل شده اند.
وی ادامه داد: وجود آثار و ابنیه تاریخی ثبتی ارزشمند در اکثر روستاها و شهرهای استان موجب شده است تا انجمن های میراث فرهنگی با عضویت بخشداران، دهیاران، شوراها و معتمدان راه اندازی شود.
سپهرفر اضافه کرد: ایجاد انجمن میراث فرهنگی از سال 1394 با تشکیل 22 انجمن آغاز شده است و در حال حاضر به 139 انجمن افزایش پیدا کرده که 891 نفر عضو این انجمن ها در سطح استان هستند.
وی اضافه کرد: وجود این انجمن ها با توجه به تعدد و تکثر آثار تاریخی استان کمک موثری به حفظ و صیانت از آثار فرهنگی و آگاهی بخشی عمومی خواهد کرد.
معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به ارتباط این انجمن ها با اداره کل میراث فرهنگی و ادارات شهرستان های مختلف در استان گفت: ارتباط و تعامل این اداره کل با انجمن های میراث فرهنگی به صورت دایمی بوده و با پیگیری امورات از طریق یگان حفاظت میراث فرهنگی و کارشناسان ذیربط در اداره کل، آخرین وضعیت ابنیه و محوطه های تاریخی سراسر استان رصد می شود.
فرماندار بوکان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع میراث فرهنگی، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه به امر میراث فرهنگی توجه خاصی شده و در این راستا در این شهرستان نیز بخشی از اعتبارات به امر میراث فرهنگی اختصاص پیدا کرده است.
جمال خسروی ادامه داد: در این شهرستان مقبره هایی از شیوخ بسیار بزرگ و قدیمی منطقه و ابنیه های تاریخی مهمی وجود دارند که در اولویت مرمت قرار دارند و باید برای ساماندهی آنها برنامه ریزی درستی انجام شود.
وی از احداث موزه بوکان خبر داد و افزود: مراحل اجرایی این موزه در دهه فجر امسال آغاز می شود و برای احداث آن نیز اعتبار خاص اختصاص پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، در پایان این جلسه انجمن میراث فرهنگی بوکان تشکیل شد که در این انجمن 12مسوول اداره و چهار نفر صاحب نظر در حوزه میراث فرهنگی عضو هستند.
در بوکان 92 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آذربایجان غربی نیز دارای بیش از یک هزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و 2 اثر ثبت شده جهانی شامل قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب است.
7510/6185/7129
انتهای پیام

نظر شما