شناسهٔ خبر: 30721033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خطر برخی داروهای سرماخوردگی برای سلامت قلب

71432

پزشکان به مبتلایان به سرماخوردگی نسبت به مصرف برخی داروهای بدون نسخه و تاثیر مخرب آنها بر قلب هشدار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به گفته متخصصان علوم پزشکی در آمریکا افراد مبتلا به فشار خون بالای کنترل نشده یا بیماری‌های قلبی باید از مصرف داروهای ضد احتقان خوراکی خودداری کنند. همچنین مصرف این نوع از داروها در عموم مردم یا افرادی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در آنان پایین است باید با مشورت پزشک انجام شود.

در بررسی که با تمرکز بر کنترل فشار خون بالا در بزرگسالان انجام گرفت، مشخص شد ضد احتقان‌ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که در گروه بسیاری از داروهای سرماخوردگی جای می گیرند از جمله داروهایی هستند که فشار خون را افزایش می‌دهند.

داروهای ضد احتقان همچون فنیل‌افرین عروق خونی را منقبض می‌کنند. اما در صورتیکه بیمار به فشار خون بالا یا بیماری قلبی مبتلا باشد انقباض عروق خونی آخرین موردی است که به آن نیاز پیدا می‌کند. همچنین ممکن است باعث شود وضعیت بیمار وخیم‌تر شود.

در سال ۲۰۱۷ میلادی روی ۱۰ هزار بیمار مبتلا به عفونت ریوی که به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، مطالعه‌ای انجام گرفت. میانگین سنی این افراد در زمان وقوع حمله قلبی ۷۲ سال بوده و بسیاری از آنان به فاکتورهای خطرزای قلبی-عروقی از قبیل دیابت و فشار خون بالا دچار بودند.

متخصصان مشاهده کردند افرادی که در دوران بیماری از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کرده بودند سه برابر بیشتر از افرادی که بیمار نبوده یا از این داروها مصرف نکرده بودند، احتمال دارد در مدت زمان یک هفته دچار حمله قلبی شوند.

به گزارش هلث‌دی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا سیستم قلبی-عروقی را تحت فشار قرار می‌دهد. مقابله بدن با بیماری ضربان قلب را افزایش داده و موجب التهاب می‌شود. همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از طریق کاهش میزان سدیم دفع شده از ادرار مشکلاتی را ایجاد می‌کند و افزایش جذب مایعات و بالا رفتن فشار خون را به دنبال دارد.

انتهای پیام

مترجم: نسرین صادقی / دبیر خبر: معصومه انصاری

نظر شما