شناسهٔ خبر: 30720151 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید کرد:

هدف دانشگاه علوم پزشکی ورود نیروهای تربیت شده به بازار کار است

اهواز ـ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بر جذب دانشجویان تربیت شده از سوی این دانشگاه به بازار کار در راستای کاهش نرخ بیکاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج نظری پیش از ظهر امروز در نشست خبری کارگروه بهداشت، درمان و سلامت به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: این کارگروه مجموعه ای از تمام ادارات و سازمان های فعال در حوزه بهداشت است که از جمله این سازمان ها می توان به سازمان جمعیت هلال احمر، سازمان های بیمه گر، بخش بهداشتی و درمانی نفت، سازمان انتقال خون و همچنین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی به فراخور وظایفی که برعهده دارند اشاره کرد.

وی افزود: کارگروه سلامت زیرنظر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در جلسات متعدد حاضر و برنامه ها و اهداف بسیاری را برنامه ریزی کرده است؛ در تمام سطوح شهرستان ها نیز به همین صورت فعالیت و برنامه ریزی ها از قبل انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به سخنرانی های پیش از خطبه نماز جمعه، تهیه فیلم و اینفوگرافیک، برپایی مسابقات و برگزاری جشن های پیروزی انقلاب، پروژه های آماده افتتاح و همچنین نصب بنرها و تبلیغات محیطی در سطوح مختلف به مناسبت ایام دهه فجر با بیان اینکه در گذشته دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی فعالیت می کرد، تصریح کرد: اما هم اکنون در کنار دانشگاه علوم پزشکی اهواز پنج دانشگاه و دانشکده در مجموعه استان داریم که این افزایش نشان از گسترش فعالیت های آموزشی و تقویت نیروی انسانی برای ارائه خدمات مورد نیاز اجتماعی است.

نظری عنوان کرد: در گذشته شاید یک هزار دانشجو در کل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور استان مشغول تحصیل بودند ولی اکنون فقط دانشگاه اهواز هفت هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد؛ رشته های آموزشی در گذشته محدود و شاید انگشت شمار بود ولی اکنون در تمامم زمینه های آموزش پزشکی رشته های مختلفی در گروه پایه، تکمیلی و فوق تخصصی داریم.

وی بیان کرد: توسعه نامتوازن در بسیاری از بخش های کشور منجر به افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی شده ولی در گروه پزشکی نیروهایی تربیت نمی شوند که بازار کار نداشته باشند؛ قطعا بر اساس برنامه ریزی گروه های مورد نیاز بازار کار خود را شناسایی و بعد از آموزش و پرورش آنها را به بازار کار اجتماع وارد می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به افزایش سطح اطلاعات و آگاهی های مردم در زمینه بهداشت و کاهش مرگ و میرها افزود: در حیطه بهداشت در کل کشور شبکه بهداشت یکی از بهترین کارهای انجام شده در نظام سلامت بود که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و کشورهای بسیاری آن را به عنوان الگو قبول دارند.

نظری یادآور شد: امروزه گرفتار بیماری هایی شدیم که شاید در استان ما هم یکی از پرخطر در زمینه بروز بیماری فشار خون، دیابت، چاقی و بیماری هایی از این دست باشیم؛ بسیاری از این بیماری ها یا قابل پیشگیری و یا قابل کنترل و کاهش عوارض هستند.

وی اضافه کرد: همانطور که در معدود کردن بیماری های واگیردار موفق بودیم، اکنون نیز در زمینه بیماری های غیرواگیردار باید تلاش بیشتری داشته باشیم، هرچند که به همکاری دوجانبه مردم هم نیاز داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در گذشته بیشتر پزشکان مراکز درمانی کشور هندی، بنگلادشی و خارجی بودند ولی امروزه خوشبختانه توانستیم با تربیت کادر پزشکی بسیاری از مشکلات گذشته را کاهش دهیم؛ با توسعه وضعیت اجتماعی قطعا نیازمندی های گروه پزشکی هم افزایش پیدا کرده اما با توزیع مناسب و استفاده بهینه قطعا در این گروه مشکلی نداریم.

نظری با اشاره به کم توجهی به خوزستان در ایام بعد از جنگ تصریح کرد: در بخش های پژوهشی و تولید علم فعالیت های خوبی صورت گرفته و سالانه حدود یک هزار مقاله در نمایه ها و ژورنال ها چاپ و منتشر می کنیم؛ همواره توصیه کردیم که هدف از تولید مقاله توسعه علم و استفاده بهینه از روش های دستیابی به راهکارهای رفع مشکلات باشد.

وی با اعلام خبر پیگیری برای راه اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه اظهار کرد: فعالیت شرکت های دانش بنیان که نیروی محرکه تولید ثروت، علم و کار است، در گروه های مختلف نهادینه شده و در آینده بسیاری از مشکلات ما را حل خواهند کرد؛ قطعا هزینه های تأمین تجهیزات پزشکی با تولید داخلی بسیار کاهش پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: پیش از این هیچ گونه داروی تولید داخل نداشتیم ولی امروزه داروهای بسیاری به صورت ملی تولید و ضمن برخورداری از استاندارد قابل قبول از مشکلات قبلی هم رنج نمی برند.

نظری با اشاره به تولید برنامه های آموزشی برای تغذیه سالم خانوارها انتقاد کرد: در زمینه غذا که یکی از مسائل اصلی سلامت در سفره خانواده ها محسوب می شود، هرچند برای تولید مشکلی نداریم ولی در بحث محتوا شاهد گرایش مردم به سمت مصرف غذاهای غیرمفید هستیم؛ روزانه سفره هایی در جامعه پهن می شود که مناسب تغذیه نیستند و باعث آسیب های جدی می شوند که عوارض آن در آینده ملموس خواهد بود.

نظر شما