شناسهٔ خبر: 30720059 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

سال 82 ، سال تصویب و لغو قوانین و طرح‌های عجیب و غریب بود

صاحب‌خبر -

محمدتقی حاجی‌موسی

آغاز قرص اکس- معتاد جماعت معمولا دنبال تنوع است و هی از این شاخه روی آن شاخه می‌پرد و به هیچ‌چیز راضی نمی‌شود. اوایل دهه80 این دوستان از بخش سنتی وارد فضای صنعتی شدند و قرص اکس را تجربه کردند که روزنامه کیهان با عنوان «قرص اکستیسی» از آن یاد کرده است. از عوارض این قرص غیر از سرگیجه و تهوع و اینطور مسائل به مواردی اشاره شده که واقعا جای تامل و تعمق دارد؛ مثلا دوستان کیهان گفته‌اند کسانی که اکستیسی مصرف کرده‌اند بیشتر ایدز و هپاتیت گرفته‌اند و همینطور دارند جنین سقط می‌کنند. البته کارشناسان گفته‌اند عوارض این دارو با دوش آب سرد حل می‌شود که قبلا راهکار مشکلات دیگری بود.
بله!

روز دهم اردیبهشت سال 82، سعید مرتضوی دادستان تهران شد. همین!

کلا چند؟-  15سال پیش دیه یک انسان در ایران 18میلیون تومان بود؛ یعنی برابر با وام مسکن و البته 6میلیون تومان بیشتر از یک خودروی پژو405. حالا اما دیه یک انسان 231میلیون تومان است و پژو405 حدود 50میلیون تومان قیمت دارد؛ یعنی در این سال‌ها ارزش ما بیش از یک خودرو رشد کرده و این می‌تواند نشانه مثبتی باشد. البته میزان دیه همچنان از قیمت خودروهای خارجی کمتر است.

چه عالی- بعضی قوانین هستند که تنها تصویب و نوشته می‌شوند و قرار نیست اجرا شوند. یکی از این قوانین، ممنوعیت عمل سزارین به جز در موارد خاص بود که خب بعدا به این نتیجه رسیدند این طوری درآمد پزشکان و بیمارستان‌ها خیلی کم می‌شود و چه کاری است؟ بعد اصلا موارد خاص را چه‌کسی تشخیص می‌دهد؟ پزشک! وقتی پزشک بگوید باید سزارین بشود کسی می‌تواند برود شورا تشکیل دهد و جلسه بگذارد؟ به این ترتیب این قانون مثل بسیاری از قوانین دیگر به‌دست فراموشی سپرده شد.

بالاخره که می‌شود-  شهردار منطقه 18در سال82 که یک مقدار اهل شوخی بوده اعلام کرده سال84، متروی اسلامشهر افتتاح خواهد شد و حتی نام ایستگاه‌ها و مسیر را هم برده و یک‌جوری حرف زده که کسی شک نکند. لکن از بد ماجرا همین هفته پیش بود که کلنگ احداث متروی اسلامشهر به زمین خورد و این یعنی دوستان اسلامشهری تا سال1400 هم رنگ مترو را نخواهند دید. البته آن آقای شهردار می‌تواند بگوید من نگفتم 1384و گفتم 84 و شاید منظورم 1484 بوده که این هم درست است و اصلا مهم خوشحالی مردم است. بقیه همه بهانه و افسانه است.

سرعتش هم خیلی خوبه- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد سال82 اعلام کرده که به‌زودی شبکه اینترنت فیلتردار برای خانواده‌های یزدی ایجاد خواهد شد. ایشان گفته که بودجه این طرح 340میلیون تومان است و دارد اجرا می‌شود و این چنین اینترنت یزدی‌ها از موارد غیراخلاقی پاک می‌شود. متأسفانه از سرنوشت این طرح و بودجه‌اش خبری در دست نیست ولی خود ما به‌شخصه دوست داشتیم از آن استفاده کنیم.

نر یا ماده؟- گاومیش یکی از گونه‌های گاو است که زور زیادی دارد و علاوه بر آن می‌توان از شیرش هم استفاده کرد. سال82 مسئولان به همین نکته دقت کردند و گفتند می‌خواهند به حدی گاومیش پرورش بدهند تا کشور را از شیر گاو بی‌نیاز کنند و این حرف‌ها. منتها همان موقع بعضی‌ها می‌پرسیدند از گاومیش نر شیر می‌گیرند یا ماده که نشان داد آموزش علوم سوم ابتدایی باید به‌طور متوالی تا سال‌های نزدیک به لیسانس ادامه پیدا کند. متأسفانه از سرنوشت این طرح هم خبری در دست نیست.

شوخی کردم- در دهه 80 شهرداران همه شهرهای کشور طبع طنز بالایی داشته‌اند و حرف‌هایی می‌زده‌اند که الان تبدیل به جوک شده‌اند؛ مثلا شهردار مشهد اعلام کرده که پروژه متروی این شهر از سوی نهاد ریاست‌جمهوری به‌عنوان پروژه برگزیده سال انتخاب شده و تا سال84 شاهد راه‌اندازی متروی مشهد خواهیم بود و کلی از آن تعریف کرده. همین تعریف کردن زیاد هم بعدا کار دست متروی مشهد داد و تازه سال98، یک بخش کوچک آن افتتاح شد و حالا هم تنها 2خطش فعال است که جای تشکر و تقدیر دارد.

جهش پولی- سال82، بعد از نزدیک به 100سال که اسکناس 1000تومانی درشت‌ترین اسکناس موجود در کشور بود، اسکناس 2هزار تومانی به چرخه اقتصادی کشور وارد شد؛ اسکناسی که حرف و حدیث‌هایی درباره طراحی‌اش وجود داشت و دوران حکمفرمایی‌اش خیلی کوتاه بود و چند سال بعد توسط 5 و 10هزار تومانی از تخت به پایین کشیده شد.

سوختن سیخ و کباب- افزایش قیمت خدمات راه خودش را دارد و نمی‌توان الکی این کار را کرد. برای رسیدن به نتیجه ابتدا و در یک حرکت از پیش تعیین شده، قیمت‌ها را چند برابر می‌کنید. سپس مردم اعتراض می‌کنند و نهادی اعلام می‌کند که افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است و باید به شرایط قبل بازگردد. بعد کمیته‌ای برای ساماندهی قیمت آن خدمت تشکیل می‌شود و آن چند برابر افزایش را کم می‌کند و این طوری هم مردم راضی می‌شوند هم ارائه دهندگان خدمات؛ درست همان روشی که سال82 برای افزایش قیمت بلیت قطار استفاده شد؛ به همین سادگی.

تبدیل سمند به تاکسی- در کشور ما و به‌خصوص در ایران‌خودرو، بنا بر این است که هر خودرویی را می‌توان تاکسی کرد و فرقی ندارد آن خودرو چه شکلی باشد و چه امکاناتی داشته باشد. نمونه‌اش تبدیل پراید و سمند به تاکسی. لذا بعد از تولیدکنندگان شامپوی گیاهی که از هر علف و درختی شامپو تولید می‌کنند، خودروسازان در رده دوم استفاده بهینه از ظرفیت‌ها قرار می‌گیرند.


 

نظر شما