شناسهٔ خبر: 30719552 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نظام رتبه‌بندی سایمگو اعلام کرد

دانشمندان ایرانی رتبه نخست تولیدات علمی رشته مهندسی برق و الکترونیک را کسب کردند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، براساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی برق و الکترونیک در سطح کشور‌های آسیای غربی رسیده است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در علم مهندسی برق و الکترونیک را مشاهده می‌کنید:
کسب رتبه نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی برق و الکترونیک توسط دانشمندان ایرانی
بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد دانشمندان ایرانی با تعداد ۴ هزار و ۶۹۸ مقاله در رتبه نخست و ترکیه با اختلاف قابل توجه در مقام دوم قرار دارد.

کشور‌های عربستان سعودی، مصر، رژیم صهیونیستی، کشور‌های امارات متحده عربی، قطر، عراق، اردن، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، یمن، سوریه و بحرین به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار دارند.

از میان ۴۶۹۸ مقاله منتشر شده توسط محققان ایرانی، ۴۶۰۲ مورد قابل استناد بوده است؛ در حالی که ترکیه به عنوان کشور حائز مقام دوم تنها ۲۱۹۱ مقاله در زمینه علم مهندسی برق و الکترونیک ارائه کرده که تنها ۲۱۴۳ مورد آن قابل استناد بوده است.

بحرین به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۹ مقاله در زمینه مهندسی برق و الکترونیک ارائه کرده است.

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده و صدرنشین کشور‌های جهان، چین است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:
کسب رتبه نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی برق و الکترونیک توسط دانشمندان ایرانی
محققان چینی در سال ۲۰۱۷، ۵۵۷۵۵ مقاله در زمینه مهندسی برق و الکترونیک منتشر و ارائه کرده‌اند که از این تعداد ۵۴ هزار و ۹۳۲ مورد قابل استناد بوده است.

کشور‌های آمریکا، هند، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، کانادا، روسیه، ایران، تایوان، اسپانیا، استرالیا، مالزی، لهستان، سنگاپور، برزیل، ترکیه، هنگ‌کنگ، هلند، سوئیس، سوئد، عربستان سعودی، اکراین، بلژیک، اندونزی، جمهوری چک، دانمارک، مصر، پاکستان، رمانی، فنلاند، مکزیک، پرتغال، استرالیا، تونس، یونان، تایلند و الجزایر به ترتیب در رتبه‌های بعد از کشور صدرنشین جهان قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا به عنوان دومین کشور در سطح جهان با یک اختلاف قابل توجه نسبت به دانشمندان چینی، تنها ۲۹ هزار و ۴۹۱ مقاله در زمینه مهندسی برق و الکترونیک ارائه کرده‌اند.

نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط یک گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشور‌های مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند.

این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش‌محور در جهان است.

اخیرا این نظام رتبه‌بندی دو شاخص جدید عملکردی (نمایه تخصصی و میزان تعالی) را به چهار شاخص قبلی برای ارزیابی دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها افزوده است.

در خبر‌های پیشین نیز به صدرنشینی ایران در رشته‌های متفاوتی ازجمله علم ژنتیک، علم فیزیک، ریاضیات کاربردی، علوم زیستی، فناوری نانو، فناوری آب و علم پزشکی داخلی اشاره شده است.