شناسهٔ خبر: 30719143 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترکیه آمریکا را به تجهیز نظامی کُرد‌های «ی پ گ» متهم کرد

آنکارا واشنگتن را متهم کرد که تجهیزات نظامی ضد تانک را در اختیار کُرد‌های عضو گروه «ی.پ.گ» در منبج سوریه قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، آنکارا می‌گوید واشنگتن سامانه‌های پیشرفته ضد تانک را در اختیار کُرد‌های گروه «ی پ گ» قرار داده است.

روزنامه «ینی آکیت» ترکیه به نقل از منابع آگاه گزارش داد آمریکا سامانه‌های پیشرفته ضد تانک «جاولین» و «تاو» را به کُرد‌های «ی پ گ» در شهر منبج در شمال سوریه تحویل داده است.

منابع آگاه می‌گویند در حال حاضر نیرو‌های ویژه ترکیه در تلاشند تا این سامانه‌ها را ردیابی کنند، زیرا کُرد‌های ی پ گ آماده می‌شوند تا برای تانک‌های ترکیه، که آماده ورود به منبج هستند، تله ایجاد کنند.

این گزارش در حالی منتشر شد که حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در نشست مشترک با جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد آنکارا خواستار خروج فوری نیرو‌های ی پ گ تحت حمایت واشنگتن از منبج است.

آنکارا بار‌ها واشنگتن را به تجهیز نظامی کُرد‌های ی پ گ متهم کرده است. در فوریه سال ۲۰۱۸ رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا مدعی شد کاخ سفید هیچگاه تسلیحات سنگین نظامی را در اختیار کُرد‌های ی پ گ قرار نداده است.

بنابر گزارش روزنامه گاردین، در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۸ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد در صورتیکه آمریکا نتواند نیرو‌های کُرد‌ ی پ گ را به ترک مناطقی که تحت اشغال دارند، وادار کند آنکارا آماده انجام عملیات نظامی علیه این گروه است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز اخیرا اعلام کرد که با خروج نیرو‌های این کشور که حامی کُرد‌های ی پ گ هستند، موافقت کرده است.

در پی نگرانی‌های آنکارا در خصوص حمایت آمریکا از گروه‌ ی پ گ روابط میان آنکارا و واشنگتن دچار تنش شده است. ترکیه بار‌ها آمریکا را متهم به نقض وعده خود در خصوص خروج گروه‌ ی پ گ از منبج کرده است. ترکیه حضور نیرو‌های کُرد‌ ی پ گ را در نزدیکی مرز‌های خود تهدیدی برای امنیت ملی‌اش می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما