شناسهٔ خبر: 30718642 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا پلاس | لینک خبر

ایرناپلاس گزارش می‌دهد

داستان غریب ۱۳۰ واحد مسکونی در کردان/ بنیاد شهید حکم تخلیه داد

تهران- ایرناپلاس- ماجرایی که در روستای کردان اتفاق افتاده، داستان غریبی دارد و در حال حاضر تعداد زیادی از خانواده‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را درگیر خود کرده است.

صاحب‌خبر -

اعلام مالکیت بنیاد شهید بر 130 واحد مسکونی

داستان مربوط به 130 واحد مسکونی از املاک شماره ثبتی 137.472 روستای کردان است که بنیاد شهید انقلاب اسلامی نسبت به آن اعلام مالکیت کرده است و حتی کار به حکم قضایی برای تخلیه و تخریب برای تعدادی از واحدهای مذکور کشیده است.

این در حالی است که بنا به گفته مردم محلی، اکثر ساکنان این محدوده، از قشر کارگر، زحمتکش و مستضعف جامعه هستند و تمام دارایی آنان همین خانه‌هایی است که به‌عنوان سرپناه در اختیار دارند.

اهالی محلی مدعی هستند در زمان معامله بسیاری از افرادی که املاک مسکونی مذکور را خریداری کرده‌اند، یعنی سال‌های 61 و 62، این زمین‌ها هیچ‌گونه معارضی نداشته است اما در تاریخ 6/ 3/ 1370، بدون انجام تحقیقات میدانی و محلی بدون توجه به ساکن بودن 100 خانوار در پلاک ثبتی روستای کردان به‌موجب دادنامه شماره 22786 دادگاه انقلاب اسلامی، کل پلاک ثبتی مذکور به نفع بنیاد شهید مصادره شده است.

مصادره‌ای با چند علامت سؤال
حالا سؤال ساکنان این 130 واحد مسکونی این است که چطور دادگاه انقلاب بدون بررسی، املاک دیگران را به نفع بنیاد شهید مصادره کرده است؟ چطور ممکن است ملکی که سال‌ها مردم در آن اقامت داشته‌اند و تحت ید و تصرف افراد است بعد از حدود 10 سال، توسط بنیاد شهید مصادره و بعد از 35 سال حکم به تخلیه و تخریب آن داده شود.

این‌ها سؤالاتی است که ساکنان این بخش از کردان پاسخی برای آن نیافته‌اند و مراجعه آن‌ها به مراجع تصمیم‌گیر، برای گرفتن جواب قانع کننده هم بی‌نتیجه مانده است.

کیایی جزو افرادی است که ملک پدری‌اش در این منطقه قرار دارد و در حال حاضر، بنیاد شهید مدعی مالکیت این ملک است.

او می‌گوید: در این منطقه که در بافت قدیم کردان قرار دارد حدود 130 خانوار ساکن هستند که برخی از اوایل انقلاب و برخی پیش از انقلاب این املاک را خریداری کرده‌اند و در آن خانه ساخته و ساکن شده‌اند و اکثر افراد هم جزو اقشار کم‌درآمد هستند. اما سال 71 یا 72 دادگاه انقلاب بدون بررسی، این منطقه را مصادره کرده است.

کیایی در مورد دلایل این واگذاری می‌گوید: اهالی هم به دنبال مشخص شدن دلیل دقیق این واگذاری هستند و وکیل گرفته‌اند تا موضوع را از لحاظ حقوقی بررسی کنند که به چه علت این مصادره انجام شده است و با چه اطلاعات و داده‌ای به بنیاد شهید واگذار شده و به این نهاد حکم تصرف داده‌اند؟

بنیاد می‌گوید یا پول بدهید یا تخلیه کنید

به گفته وی، بنیاد شهید سال‌هاست در تلاش است این املاک را تصرف کند، اما هر بار با مقاومت مردم محلی روبه‌رو شده و این جریان مسکوت مانده است تا یکی دو سال اخیر که دایره حقوقی بنیاد شهید این امور را به بنیاد کوثر واگذار کرده و آن‌ها هم حکم تخلیه و تخریب گرفته‌اند. از سوی دیگر، کارشناسان خود را به‌صورت نامحسوس به منطقه فرستاده‌اند تا قیمت زمین‌های منطقه را بررسی کنند و اکنون می‌گویند یا باید پول این املاک را بدهید یا تخلیه کنید.

«مردم معترض هستند که ما چند بار باید پول زمین را بدهیم؟ مگر چقدر درآمد داریم و اصلاً روی کدام قانون این ملک مال شماست؟ جالب اینجاست که بسیاری از این افراد در همان سال‌های بعد انقلاب و از دولت جمهوری اسلامی سند و پایان کار دارند. در مجموع، مردم بلاتکلیف‌اند که چه کنند و حتی دست به دامان دفتر بازرسی مقام معظم رهبری شده‌اند.»

مالک اولیه ملک هنوز مشخص نیست

کیایی با بیان اینکه «این املاک در بافت قدیم کردان واقع شده، اما اینکه مالک اولیه این زمین‌ها چه کسانی بود، مشخص نیست»، توضیح می‌دهد: بسیاری از این افراد، زمین‌ها را از افراد محلی خریده و در آن خانه ساخته‌اند .اما دادگاه می‌گوید این زمین‌ها متعلق به سه نفر (دو نفر آقا و یک نفر خانم) بوده است که من با اعضای شورای محل که صحبت کردم می‌گویند اگر هم این افراد بوده‌اند، قبل از انقلاب فرار کرده‌اند. اما حالا دادگاه می‌گوید این افراد آمده‌اند و سندها را به ما بخشیده‌اند.

وی معتقد است این جواب‌ها، اهالی محلی را قانع نکرده است و به نظر می‌رسد دادگاه بدون آنکه تحقیق میدانی انجام دهد، حکم به مصادره و تصرف این زمین‌ها داده است.

کیایی با بیان اینکه در حال حاضر برای بسیاری از ساکنان محلی حکم تخلیه صادر شده است  تصریح می‌کند: این در حالی است که مردم در حال حاضر در سخت‎‌ترین شرایط اقتصادی هستند و سؤال این است که چرا باید یک نهاد بیابد و زندگی را در چنین وضعیتی برای مردم سخت کند؟ واقعاً چنین رویکردی کج‌سلیقگی در مدیریت و موجب نارضایتی است.

این زمین‌ها سال 53 تا 56 ساخته شده است

هوشیار یکی دیگر از اهالی کردان است که برای وی حکم تخلیه صادر شده است. او می‌گوید: این زمین‌ها از سال 53 تا 56 و توسط سمایی‌ها، یکی از خانواده‌های قدیمی شهر آباد شده است. اما من این ملک را سال 62  از یکی از اهالی قدیمی کردان خریدم. تا سال 72 خبری نبود تا اینکه احضاریه آمد که خود را به بنیاد شهید معرفی کنید.

« ما به بنیاد مراجعه کردیم. آنجا به ما گفتند این زمین‌ها متعلق به بنیاد شهید است. در حالی که این زمین‌ها مربوط به سال 52 است. آن زمان بنیاد شهیدی در کار نبود. گفتند ما از سال 71 از 2 نفر مصادره کردیم و تحت مالکیت بنیاد شهید است. ما زیر بار نرفتیم، اما برخی راضی شدند این زمین‌ها را از بنیاد شهید بخرند.»

وی می‌گوید: بنیاد شهید در این مدت به همه نهادها از بخشداری تا آب و فاضلاب در مورد این زمین‌ها نامه زده، اما آن‌ها به ما اطلاع ندادند تا یک‌ سال پیش که حکم تخلیه و تخریب دادند. ما علت را جویا شدیم، گفتند ما نامه زدیم که بیایید برای تعیین تکلیف، اما مراجعه نکردید. این در حالی است که موضوع به شهرداری و بخشداری ربطی ندارد، من در این زمین ساکن هستم و اگر قرار است نامه‌‌ای بیاید، باید به دست من برسد.

به گفته هوشیار، این بار در حالی با حکم تخلیه و تخریب آمده‌اند که ما بیش از 17 سال است برای این زمین‌ها سند داریم ولی آن‌ها می‌گویند سند بنیاد مسکن پذیرفته نیست و آن‌ها سرخود به شما سند داده‌اند. حالا هم اگر می‌خواهید ملک در اختیار خودتان بماند، باید زمین‌ها را از ما بخرید.

کدام عقل سلیمی می‌گوید زمینی را که یک بار خریده‌ایم دوباره بخریم

وی با بیان اینکه کدام عقل سلیمی می‌گوید زمینی را که یک بار خریده‌ایم دوباره بخریم تصریح می‌کند که بیشتر افرادی که در این محل کار می‌کنند، کارگر و کارمند یا از اقشار ضعیف و کم‌درآمد هستند و اگر این خانه‌ها را تخلیه کنند برای زندگی مجبورند چادر بزنند.

هوشیار می‌گوید به دادگاه هم شکایت کرده‌اند، ولی به آن‌ها گفته‌اند هیچ‌گونه اعتراضی پذیرفته نیست و راه همان است؛ یا باید تخلیه کنید یا بخرید. این را به تک‌تک ساکنان گفته‌اند. حکم تخریب نیز ابتدا به بخش‌های تجاری داده شده و به‌تدریج به سراغ همه املاک منطقه می‌آیند.

قبل از انقلاب 10 درصد از کل زمین‌های کردان هم سند نداشت

سمایی یکی دیگر از اهالی کردان که از جمله افراد قدیمی این روستاست نیز در مورد شرایط موجود می‌گوید: یک نامه در دو مرحله طی این چند سال (از سال 71 تاکنون) به اهالی داده‌اند، مسئله هم یکی دو خانوار نیستند. بیش از 80 خانوار در این محدوده ساکن هستند.

در این سال‌ها نیز بسیاری از این املاک خرید و فروش شده است. بسیاری از این املاک نزدیک به 40 سال است فروخته یا خریداری شده، اما اکنون مالکان با بنیاد شهید درگیرند.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب شاید 10 درصد از کل زمین‌های کردان هم سند نداشتند که زمین‌های مورد منازعه هم شامل زمین‌های بی‌سند بود می‌گوید: بعد از انقلاب، بنیاد مسکن برای زمین‌ها سند صادر می‌کرد که تعدادی از این افراد درخواست سند کردند و سند گرفتند.

سمایی نیز بر این نکته تأکید دارد که بنیاد شهید مدعی است که این زمین‌ها متعلق به فردی بوده که دادگاه آن را مصادره کرده و مالکیت آن را به بنیاد داده است .اما نرفته‌اند بررسی کنند آیا این زمین‌ها بایر است یا دایر. چند سال است ساخته شده، در حال حاضر مالک کیست و ...

حالا که زمین‌ها قیمت پیدا کرده به سراغ آن آمده‌اند

وی با بیان اینکه بنیاد می‌گوید این زمین‌ها را به ما داده‌اند، اما ما می‌گوییم گناه مردم چیست، متذکر شد: آن زمان که مردم این زمین‌ها را خریداری کردند این منطقه خارج محدوده و در حاشیه روستا بود. حالا که زمین‌ها کنار جاده افتاده و قیمت پیدا کرده انتظار دارند مردم پول این زمین‌ها را به قیمت روز بدهند. بسیاری روی همین ملک‌ها هم بدهی دارند. حالا هم مردم دستشان به هیچ جا بند نیست و دنبال جمع کردن استشهاد محلی هستند تا شاید فرجی شود.

به گزارش ایرناپلاس، غیر از مشکلات موجود و ادعای بنیاد شهید روی زمین‌های کردان، آنچه شرایط را بغرنج‌تر کرده، ابهام و بلاتکلیفی در شرایط مردم است. از سوی دیگر، مردم محلی با وجود رخداد اخیر، از این هراس دارند که نکند فردا اگر مشکل با بنیاد شهید هم حل شد، مدعی دیگری برای زمین‌های مذکور پیدا و مشکلاتشان چند برابر شود.

با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایرناپلاس برای انعکاس وضعیت از زبان مسئولان بنیاد شهید و بنیاد کوثر، تا لحظه تنظیم این گزارش، پاسخی از سوی نهادهای مذکور اعلام نشده است.

این گزارش تلاش دارد صدای ساکنان 130 واحد مسکونی از املاک شماره ثبتی 137.472 روستای کردان را به گوش مسئولان برساند و در عین حال، ضمن پیگیری موضوع تا حصول نتیجه، آماده انعکاس صدای همه طرف‌ها در این ماجراست.

نظر شما