شناسهٔ خبر: 30718562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده مهمترین اخبار مجلس در ۳۰ دی ماه

ارجاع CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام/ سوال از وزیر نفت

ارجاع CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوال از وزیر نفت، ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی تا ۱۴۰۰، ممنوعیت انتقال خاک به خارج کشور از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه ۳۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،  ارجاع CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوال از وزیر نفت، ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی تا ۱۴۰۰، ممنوعیت انتقال خاک به خارج کشور از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه ۳۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، 30 دی ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. «امیر حسین قاضی زاده هاشمی»، عضو هیات رئیسه مجلس  دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی در مورد بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن ها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم.

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب‌،منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی لایحه حفاظت از خاک.

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب‌،منابع طبیعی و محیط زیست در مورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان امور عشایری ایران.

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم.

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب‌،منابع طبیعی و محیط زیست در مورد تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی اجرای قانون اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتمایی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا.

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی بازار خودرو.

انتخاب دو نماینده از کمیسیون اجتماعی و آموزش و پرورش به انتخاب مجلس به عنوان ناظر در هیأت عالی گزینش.

سوال رضا انصاری نماینده داراب و احمد سالک نماینده اصفهان هر کدام یک فقره از وزیر نفت.

 

«علی لاریجانی» در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) گفت:  فاطمه زهرا از زنان بلند مقداری است که در تاریخ بشریت نظیر نداشته و به قول شیعه و سنی آیه تطهیر در شان پنج تنی نازل شد که فاطمه زهرا نیز جزو آنان بود.

 

 

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بزرگی در مکتب فاطمی به گذشت و فداکاری حاصل می شود، سختی ها کلید پیروزی ها است و تحمل ناگواری ها در زندگی آن بزرگوار صحنه های تاریخی را برای پیروان آن حضرت ورق زد و امروز ملت ایران که شیفته آن حضرت هستند سربلندی خویش را در سراط فاطمی می دانند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به  رفتار سبوعانه رژیم امریکا نسبت به خبرنگار پرس تی وی گفت: برخورد غیر قانونی با این خبرنگار نشانگر آن است که امریکا حقوق بشر را برای دیگران می سراید و خود به سبک دولت های پیرو در برخورد با خاشقجی ملتزم است.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه  علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در ماده ۱۷ طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب کردند، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را تا پایان مدت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع نموده و یا براساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از موانع تعرفه ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده نماید.

 

در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 30 دی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت، گفت: کمیسیون امنیت ملی بر نظرات خود اصرار ورزیده است و به همین دلیل ما ارجاع این لایحه به مجمع را به رای نمایندگان می گذاریم.

 

نمایندگان با 117 رای موافق، 62 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 197 رای مصوب کردند که این لایحه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه۳۰دی) موادی از لایحه حفاظت از خاک را برای تامین نظر  شورای نگهبان اصلاح کردند.

براساس ماده ۳این لایحه، هرگونه بهره‌برداری از خاک باید با رعایت معیارها و شاخص‌های فنی بهره‌برداری پایدار از خاک انجام پذیرد.

در تبصره این ماده آمده است: هرگونه عملیات معدنی مطابق قانون معادن مصوب ۱۳۷۷.۳.۲۳ و اصلاحات بعدی آن منوط به رعایت ضوابط زیست محیطی می‌باشد.

براساس ماده ۶این لایحه ،وزارت موظف است با همکاری سازمان نقشه‌برداری کشور ظرف مدت پنج سال برای خاک‌های زراعی و باغی، نقشه‌های خاک، پهنه‌بندی خاک کشور از نظر سطح ماده عالی و طبقه‌بندی اراضی را در مقیاس حداقل یک بیست‌وپنج هزارم تهیه کند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (۳۰دی) با گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی اجرای قانون اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی و واردات محصولات کشاورزی و دامی با استفاده از ارز دولتی و تنظیم بازار موافقت کردند.

 

 

«حشمت الله فلاحت پیشه» در جمع خبرنگاران با اشاره به ارجاع لایحه CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلس به تحکیم و تقویت حق شرط ها در لایحه CFT رای داد. شورای نگهبان 22 ایراد را به این لایحه گرفت که بعد از جلسه مشورتی برای رفع ایرادها تغییراتی در حق شرط ها اعمال شد و حتی تقویت شد. در نهایت شورای نگهبان تنها سه مورد از مصوبات مجلس را پذیرفت و مابقی مواد ارجاع شد.

 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هفت مورد از ایرادات به مجمع تشخیص در اولین دور ایرادات شورای نگهبان در مجلس ارجاع شد. بر اساس قانون اگر قاضی در کشور خارجی در مواردی مرتبط با کشور اسلامی حکم دهد آن موارد قابلیت اجرا ندارد به همین دلیل در زمان بررسی کنوانسیون ها به ویژه موارد قضایی و مرتبط با معاهدت و معاضدت های قضایی مجمع تشخیص نظر مصلحتی اش را اعلام می کند.

 

وی ادامه داد: در لایحه CFT هفت ماده با این شرایط فوق به مجمع تشخیص رفت و مابقی مواد نیز در قالب حق شرط ها بود که آنها نیز با نظر مجلس به مجمع تشخیص ارجاع داده شد.

 

 

«بیژن نامدار زنگنه» در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 30 دی و در پاسخ به سوال احمد سالک، نماینده اصفهان در مورد عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در عزل و نصب هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: بعد از 30 سال شرکت داری کمی قانون شرکت داری و قانون تجارت را می دانم؛ شرکت ستاره خلیج فارس مشمول قانون تجارت است و اعضای هیئت مدیره شرکت طبق قانون تجارت می توانند هم افراد حقیقی باشند و هم حقوقی، اعضای هیئت مدیره شرکت خلیج فارس پنج عضو حقوقی بودند، دو عضو حقوقی توسط شستا انتخاب شد، دو نفر توسط صندوق بازنشستگی و یکی نیز توسط شرکت پالایش و پخش انتخاب شده است و هیچ تغییری در هیئت مدیره این شرکت صورت نگرفته است و اعضای حقوقی ای که بودند همچنان در این شرکت فعال هستند.

 

در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 30 دی سوال احمد سالک نماینده اصفهان از ویر نفت در مورد عزل و نصب هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس و اینکه چرا با وجود تولید 24 میلیون لیتر بنزین شرکت نفت ستاره خلیج فارس همچنان شاهد ورود بنزین در کشور هستیم مطرح شد که پس از پاسخ های وزیر سالک اعلام کرد از پاسخ های زنگنه قانع نشده است و سوال را به رای نمایندگان گذاشت.

 

نمایندگان با 110 رای موافق، 60 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 197 رای علام کردند از پاسخ های وزیر قانع شده اند./

 

برچسب‌ها:

نظر شما