شناسهٔ خبر: 30718358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

شفاف سازی بودجه از مرحله طراحی تا تصویب

صاحب‌خبر -
 
عصراقتصاد: نماینده تربت جام و تایباد در مجلس معتقد است دولت اگر می خواهد شفافیت کامل در بودجه ایجاد کند باید مردم را در جریان بودجه از مرحله طراحی آن در دولت تا تصویب در مجلس شورای اسلامی قرار دهد.
«جلیل رحیمی جهان آبادی» درباره انتشار لایحه بودجه توسط دولت در رسانه ها و درخواست رئیس جمهور از مردم برای بیان دیدگاه و نقد بودجه سال 98 اظهار کرد: مردم به عنوان ولی نعمت کشور حق دارند که روی بودجه نظارت كرده و از امور اداره ممکلت اطلاع داشته باشند. روند بررسی و تصویب بودجه سالیانه کشور به این صورت بود که دولت آن را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می داد به گونه ای که این بودجه به صورت کامل و شفاف در اختیار رسانه ها قرار نمی گرفت اكنون این رویه تغییر کرده و آقای روحانی بودجه را در اختیار رسانه ها و مردم قرار می دهد و دیدگاه های مردم را جمع آوری می کند .
انتشار لایحه بودجه، مجلس را تحت فشار قرار می دهد
نماینده مردم تربت جام در مجلس افزود: این رویکرد برای اعتمادسازی مردم خوب است اما باید به این نکته توجه داشت هنگامی که مردم در جریان جزییات بودجه قرار می گیرند، مجلس را تحت فشار قرار می دهند. اگر دولت و سازمان برنامه و بودجه تصمیم به شفاف سازی بودجه دارند باید در مرحله طراحی بودجه در دولت به مردم اطلاع رسانی کند و دیدگاه های مردم را بپرسد. دولت باید در این مرحله، نظرات مردم، نخبگان و کارشناسان را دریافت کند، بعد از انجام طراحی دقیق با حفظ نظرات مردم، بودجه را تحویل مجلس دهد.
به گفته رحیمی جهان آبادی هنگامی که مردم مطالبات خود را در خیابان و فضای مجازی مطرح می کنند و یا از نمایندگان مجلس مطالبه می کنند، مگر نماینده مجلس تا چه میزان می تواند بودجه را تغییر دهد؟ اکنون بخش زیادی از مطالبات مردم به سمت مجلس آمده در حالی که نمایندگان در محدوده خاصی می توانند تغییرات جزئی در بودجه ایجاد کنند .
برداشت اشتباه از تلاش نمایندگان برای گرفتن حق مردم
وی در ادامه با انتقاد از برخی از رسانه ها که واژه «سهم خواهی از بودجه» توسط نمایندگان مجلس را مطرح می کنند در دفاع از فعالیت نمایندگان هنگام بررسی بودجه گفت: هنگامی که نماینده ای از شهرستانی انتخاب شده و به مجلس شورای اسلامی می آید، وظیفه دارد تا کمبودها در حوزه انتخابییه خود را شناسایی و به اطلاع مسوولان برساند تا اگر  قرار است تقسیم بودجه ای باشد، عادلانه تقسیم شود. برای مثال در یک منطقه ای ساخت بیمارستانی را نیمه کاره رها کرده اند. اگر نماینده ای از دولت اعتبار گرفته و این بیمارستان را تکمیل کرده تا  مردم از حداقل خدمات بهداشتی برخوردار شوند که نامش سهم خواهی نیست.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: نمایندگان به عنوان نماینده مردم باید تلاش کنند تا  نیازها و مشکلات مناطق دوردست را دنبال کنند، بنابراین نماینده ای که بچه های حوزه انتخابییه اش در کپر درس می‌خوانند اگر در لایحه بودجه برای آموزش و پرورش تلاش کند تا سهم بیشتری براي منطقه اش بگیرد که نامش سهم خواهی نیست.
وی در پایان با بیان این که باید در بودجه، مناطق محروم و مناطقی که کمترین امکانات را دارند در اولویت قرار بگیرند، گفت: مردم حوزه انتخابییه شهرستان ها مردمی هستند که صدایشان معمولا شنیده نمی شود و کمتر از مشکلات آنها سخن گفته مي شود ، بنابراین وظیفه ذاتی هرکدام از نمایندگان مجلس این است که از موکلان خود دفاع کند.
 
 

نظر شما