شناسهٔ خبر: 30718159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژاپن تودی

امیدی به حل مشکل جزایر مورد مناقشه روسیه و ژاپن نیست

تهران- ایرنا- روزنامه 'ژاپن تودی' به نقل از کارشناسان مسایل روسیه و ژاپن نوشت، دیدار سه شنبه سران ژاپن و روسیه در مسکو، گرهی از مناقشه دو کشور بر سر جزایر مورد مناقشه کوریل باز نمی کند.

صاحب‌خبر -

این روزنامه ژاپنی امروز یکشنبه با اشاره به متهم کردن ژاپن به تشدید تنش ها در آستانه دیدار 'شینزو آبه' و 'ولادیمیر پوتین' از سوی مسکو، به نقل از 'یوری یوشاکوف'، مشاور سیاست خارجی پوتین نوشت، این مذاکرات، راحت و آسان نخواهد بود.
یوشاکوف خاطر نشان کرد، مساله مالکیت این جزایر قابل مذاکره نیست. مالکیت روسیه بر این جزایر طبق نتایج جنگ جهانی دوم، قانونی است و هیچ برنامه ای برای واگذاری آنها به توکیو وجود ندارد.
وی افزود، این جزایر بخشی از اراضی ماست و هیچ کس تصمیم ندارد آنها را به کس دیگر واگذار کند.
ارتش روسیه در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، جزایر کوریل را تصرف کرد و مناقشه بر سر حاکمیت این جزایر مانع امضای توافقنامه صلح بین ژاپن و روسیه شده است.
این جزایر در ساحل شمالی جزیره هوکایدوی ژاپن واقع شده است و در روسیه به کوریل جنوبی و در ژاپن اراضی شمالی معروف است.
'سرگئی لاوروف'، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری سال نوی میلادی گفته بود که دو کشور(روسیه و ژاپن) هنوز در روابط بین المللی شریک هم نیستند و با این مرحله بسیار فاصله دارند. ژاپن با آندسته از مصوبه های سازمان ملل که به نفع روسیه است، مخالفت می کند.
'جیمز براون'، کارشناس روابط ژاپن و روسیه در دانشگاه تمپل توکیو با اشاره به مذاکرات بی نتیجه هفته پیش وزرای خارجه دو کشور در مسکو، گفت، گرچه انتظار می رود پوتین موضعی نرم تر از لاروف داشته باشد اما، چشم انداز مذاکرات آبه و پوتین، نویدبخش نیست زیرا موضع روسیه بسیار واضح است و بارها گفته اند که ژاپن طبق نتیجه جنگ جهانی دوم باید حاکمیت روسیه را بر این جزایر بپذیرد.
براون افزود، اگر ژاپن چنین چیزی بخواهد، هیچ مبنایی برای ادعای مالکیت بر این جزایر ندارد. به نظر می رسد شکاف بین دو کشور هیچگاه تا این اندازه زیاد نبوده باشد. چشم اندازی برای امضای توافقنامه وجود ندارد.
آساق**1088**1663**

نظر شما