شناسهٔ خبر: 30718025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه نشینی پرحاشیه

ارومیه - ایرنا - راه اندازی درمانگاه ها و خانه های بهداشت، اعطای تسهیلات اشتغال به روستاییان و موارد مشابه در جهت مقابله با مهاجرت به کلان شهرها و نیز مهاجرت معکوس حاشیه نشینان اتفاق افتاده است اما حاشیه نشینی 600 هزار نفری و پرحاشیه همچنان در آذربایجان غربی ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا این جمعیت با ساخت و سازهای غیراصولی و ایجاد محله های بدون ضابطه چهره شهرهای مختلف استان را به هم زده اند؛ محله هایی که فاقد فضای کافی برای ایجاد زیرساخت های آموزشی، بهداشتی و خدماتی است و دستگاه های اجرایی را به ارایه خدمات در این مناطق پرحاشیه وادار کرده است.
همواره آمار جرم در نقاط حاشیه شهری بیشتر از نقاط متراکم و پرجمعیت شهرهاست و افزایش خشونت ها، درگیری بین مردم و اعتیاد از اصلی ترین بزه های پرحاشیه این مناطق به شمار می رود.
برای کنترل، گسترش و توانمندسازی مناطق حاشیه ‌ای شهر در برنامه ششم توسعه کشور هم تمهیدات مناسبی پیش بینی شد که راه اندازی دفاتر تسهیل گری به صورت آزمایشی در 10 استان کشور از جمله آذربایجان غربی جزو آنهاست؛ ایجاد این دفاتر در سال جاری توسط دستگاه های اجرایی را می توان یکی از مهمترین برنامه های بازآفرینی در بافت قدیم و جدید شهری دانست.
این دفاتر در 10 محله ارومیه به صورت آزمونه با همکاری نهادهای استانی که در راس آن استانداری و فرمانداری قرار دارد و مشارکت سازمان های مدنی راه اندازی می شود.
دفاتر تسهیل گری بر اساس اعلام نیاز مردم محلات نسبت به بازآفرینی اقدام می کند؛ به طور مثال در یک محله اگر نیاز مردم و خواست آنان ساخت مدرسه باشد، نباید قبل از ساخت مدرسه نسبت به ایجاد زیرساخت دیگر اقدام شود تا حاشیه های ناشی از حاشیه نشینی شهری همچون فقر، کمبود امکانات و ... روز به روز کمرنگ تر گردد.
شهردار ارومیه عرضه خدمات به حاشیه شهرها را در کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق موثر می داند و معتقد است که با گسترش فضاهای سبز شهری و ایجاد فرهنگسراها قدم های مثبتی در راستای ترویج فرهنگ شهروندی و مسائل اجتماعی شهر ارومیه برداشته شده است.
محمد حضرت پور با اشاره به واگذاری زمین به دانشگاه علوم پزشکی استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان حاشیه شهری، تاکید کرد: با تکیه بر بودجه سال 98 توجه به حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی در سال آینده افزایش می یابد تا رفاه نسبی مردم در این نقاط شهر نیز تامین شود.
وی با اشاره به مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز از سویی معماری شهری را بر هم می ریزد و از سوی دیگر ساخت بناهای غیرمستحکم، آینده شهروندان را در برابر بلایای طبیعی و مخاطراتی همچون زلزله تهدید می کند و به همین دلیل اجازه ساخت غیرمجاز به آنان داده نمی شود.
به گفته شهردار ارومیه وظیفه شهرداری در مقابله با افزایش غیرمجاز طبقات ساختمان ها، پیشگیری و تخریب ساختمان هاست اما در برخی موارد نیز این موضوع برابر با رای کمیسیون ماده صد با اخذ جریمه مواجه می شود.
معاون درآمد و امور مشترکان آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی هم با اشاره به نحوه خدمات رسانی این شرکت به مناطق حاشیه نشین استان گفت: ساختمان هایی که مجوز ندارند یا به صورت قانونی تفکیک نشده اند، بر اساس آمار تیر سال 1396 از انشعاب آب غیردائم برخوردار می شود.
لطیف خوش سیرت، افزود: از نظر قانونگذار مناطق غیررسمی و حاشیه ای شهر ارومیه که مطالعات آن برای ارائه انشعاب آب غیردائم به اهالی این مناطق ارائه شده شامل محله های امیرآباد، اسلام آباد، بادکی، انتهای خیابان رودکی، انتهای خیابان بهداری، کمربندی، خاتم الانبیاء، کوی لاله و نیز انتهای جاده انهر است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی هم گفت: تمامی افرادی که طی ساخت و ساز غیرمجاز خواهان انشعاب برق به منازل خود هستند، بر اساس مصوبات قانونی صاحب انشعاب برق غیردائم می شوند و باید ظرف سه سال نسبت به دریافت مجوز انشعاب برق دائم اقدام کنند.
اکبر حسن بکلو با تاکید بر وجود انشعاب های غیرمجاز برق، گفت: دارندگان انشعاب های غیرمجاز که بدون هیچ چارچوب قانونی نسبت به استفاده از برق به صورت غیرمجاز اقدام کنند، به مراجع قانونی هدایت می شوند.
حاشیه های حاشیه نشینی مسوولان را به عرضه برخی از خدمات شهری وادار کرده است تا شاید با گسترش امکانات زیربنایی از آسیب های اجتماعی و حاشیه سازی ها در این مناطق کاسته شود اما همین خدمات رسانی نیز مانعی بر سر راه بازگشت حاشیه نشینان به روستاهایشان به شمار می رود.
9918 /3072

نظر شما